روحانی: دست صلح دراز کردن به سوی دشمنان، شهامت زیادی می‌خواهد

یکشنبه, 21ام خرداد, 1396
اندازه قلم متن

تنها چند روز پس از سخنان آیت‌الله خامنه‌ای در مورد «کم‌هزینه‌تر» بودن چالش با دشمنان در مقابل سازش با آنها، حسن روحانی تأکید کرده است که «تحمل صلح بسیار دشوارتر از جنگیدن است» و «صلح با دشمنان» شهامت زیادی می‌خواهد.

در سخنانی که شامگاه شنبه ۲۰ خرداد، در مراسم «تجلیل از خادمان قرآنی» بیان شده، رئیس‌جمهور ایران یادآور شده که «صبر و حلم برای صلح، سخت‌تر از صبر و استقامت در میدان جنگ است».

آقای روحانی با یادآوری تعبیر «نوشیدن جام زهر» از سوی آیت‌الله خمینی در زمان پذیرش قطعنامه پایانی جنگ هشت ساله، اضافه کرده که «از جان گذشتن و شجاعت در میدان نبرد، کار دشواری ‏است، اما با این حال تحمل صلح بسیار دشوارتر از جنگیدن است».

رئیس‌جمهور ایران همچنین تصریح کرده که «شهامت بسیار زیادی می‌خواهد که انسان برای مصالح جامعه اسلامی در برابر ‏دشمنان دست صلح دراز کند».

این سخنان در تقابل مستقیم با دیدگاهی است که هفته گذشته از سوی رهبر جمهوی اسلامی در مورد هزینه‌های چالش و سازش با دشمنان بیان شد.

آیت‌الله خامنه‌ای یکشنبه ۱۴ خرداد، در سخنانی در آرامگاه آیت‌الله خمینی یادآور شد که «چالش با قدرت‌های بزرگ هزینه دارد، اما سازش با آنها هم هزینه دارد» و تأکید کرد که اگر چالش «عقلانی باشد»، کم‌هزینه‌تر از سازش است.

او در این زمینه به قرارداد تسلیحاتی اخیر میان عربستان سعودی و ایالات متحده آمریکا اشاره کرد و مدعی شد که دولت عربستان سعودی «برای سازش با رئیس‌جمهور جدید آمریکا» بیش از نیمی از ذخایر مالی خود را «در خدمت اهداف و طبق میل آمریکا» هزینه کرده است.

در سال‌های اخیر، اصرار جمهوری اسلامی به پیگیری برخی سیاست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی‌اش، از جمله برنامه بحث‌برانگیز هسته‌ای، زمینه‌ساز انزوای ایران در محافل بین‌المللی بوده است.

پیگیری برنامه جنجالی هسته‌ای در ایران، که نزدیک به دو سال سرانجام بعد از مدت‌ها گفت‌وگو به توافق هسته‌ای وین منجر شد، زنجیره‌ای از «تحریم‌های اقتصادی گزنده» را به ایران تحمیل کرد که گرچه پس از توافق وین اعمال آنها متوقف شد، اما اثرات این تحریم‌ها همچنان اقتصاد ایران را آزار می‌دهد و مقا‌م‌های ایرانی را واداشته که برنامه‌ای موسوم به اقتصاد مقاومتی را دنبال کنند.

در سخنان هفته گذشته آیت‌الله خامنه‌ای، همچنین به مسئولان کشور توصیه شده بود که «تسلیم زورگویی نشوند، و فریب قدرت‌ها را نخورند» و تأکید شده بود اگر در مقابل قدرت‌ها عقب‌نشینی شود، «مطالبه‌ای جدید مطرح می‌کنند» و این مطالبات متوقف نخواهد شد.

آیت‌الله خامنه‌ای همچنین گفته بود که از نگاه او «انقلابی‌گری یعنی مسئولان کشور، هدفشان را راضی کردن قدرت‌های مستکبر قرار ندهند».

اظهاراتی در تقابل با آنچه حسن روحانی در مورد پیام حضور مردم در انتخابات برای ادامه «تعامل با دنیا» بیان کرده بود.

هم آقای روحانی و هم مسئولان دولت او ابراز اطمینان کرده‌اند که با تعامل با دیگر کشورها می‌توان از اثرات باقی‌مانده از تحریم‌ها عبور کرد، و آقای روحانی در تبلیغات انتخاباتی خود تأکید کرد که «اگر مردم رأی دهند و رهبری بخواهد» دولتش برچیده شدن دیگر تحریم‌ها را نیز دنبال می‌کند.
از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.