فریبا وفی نویسنده سال موسسه ادبی “لیت‌پروم” آلمان شد

دوشنبه, 22ام خرداد, 1396
اندازه قلم متن

فریبا وفی، نویسنده ایرانی جایزه پرمخاطب‌ترین نویسنده غیرآلمانی موسسه ادبی لیت‌پروم را برای رمان “ترلان” دریافت می‌کند. این جایزه با انتخاب خوانندگان است و در نمایشگاه کتاب فرانکفورت به او اهدا خواهد شد.

جایزه LiBeraturpreis که از سوی موسسه ادبی لیت‌پروم، یکی از مطرح‌ترین بنیاد‌های ادبی آلمان، به فریبا وفی تعلق گرفت. نام فریبا وفی در فهرست ۱۰ نویسنده برتر سال ۲۰۱۷ این موسسه قرار گرفته و او به نویسنده سال غیرآلمانی این موسسه انتخاب شناخته شده است.

جایزه مخاط‌بان برای رمان “ترلان” به این نویسنده تعلق گرفته است. رمان درباره دوره‌ای است که شاه سابق ایران، این کشور را ترک کرده و ایران در تب و تاب دگرگونی است. ترلان، دختر جوانی است که در کوران این تحولات راه خود را می‌جوید. او تصمیم می‌گیرد پلیس شود. رمان کاوشی است در نسل انقلاب و الگوهای این نسل از نگاه یک زن.

این جایزه در نمایشگاه کتاب فرانکفورت که همه ساله در ماه اکتبر برگزار می‌شود، به او داده خواهد شد. انجمن LiBeraturpreis بنیاد فرهنگی است که از سال ۱۹۸۷ تاسیس شد و جایزه این انجمن از سال ۲۰۱۳ از سوی موسسه “لیت‌پروم” (LitProm) اهدا می‌شود. جایزه مخاطبان همه ساله به پر طرفدارترین اثر از نویسندگان زن از آفریقا، آمریکای لاتین یا کشورهای خاورمیانه داده می‌شود.

از نظر گردانندگان این جایزه، کتاب‌های‌زنان این کشورها در بازار کتاب آلمان در وسعت کمی عرضه می‌شوند. نتیجه‌ این که چهره‌ای که از زن در این جوامع ارائه می‌شود، زنی ضعیف و وابسته و قربانی مناسبات اجتماعی است. این درحالی است که آثار نویسندگان زن این کشورها، هم‌چنین زنان نویسنده جوان آن‌ها دیگر نمی‌تواند نادیده گرفته شود.

این موسسه از سوی نمایشگاه کتاب فرانکفورت حمایت می‌شود. جایزه مبلغی معادل ۳۰۰۰ یورو است. این جایزه با حضور فریبا وفی اهدا می‌شود که در ماه اکتبر به آلمان دعوت شده است.

رمان “ترلان” را نشر مرکز منتشر کرده است. در سال ۲۰۱۴ نیز کتاب “پرنده‌ی من” فریبا وفی در انتشارات “روت بوخ” در برلین منتشر شد. این رمان در سال ۱۳۸۱، دو جایزه‌ی ادبی بنیاد گلشیری و یلدا را از آن خود کرده بود.

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.