۱۳۶ هزار کودک بازمانده از تحصیل داریم/ فقر و معلولیت از عوامل عمده بازماندگی از تحصیل

سه شنبه, 23ام خرداد, 1396
اندازه قلم متن

نشست علمی شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل در ایران در ساختمان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل در مقطع ابتدایی در کشور با حضور احمد میدری، معاون رفاه اجتماعی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی و ابوالحسن فیروزآبادی قائم مقام وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی و همچنین جمعی از فعالان حقوق کودک برگزار شد.

در ابتدای این نشست ابوالحسن فیروزآبادی بیان داشت: بحث کودکان در کشورهای در حال توسعه وضعیت مناسبی ندارد. ایجاد حاشیه‌های شهری ۱۰ تا ۱۲ میلیونی در کشور و تغییرات جمعیتی که از روستایی به شهری تبدیل شده است؛ عوارضی را در کشور ایجاد کرده است و ضروری است؛ سازمان‌ها در کنار کار خود اقدامات ویژه‌ای را به عمل بیاورند.

میدری در ادامه گفت: در طرح شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل مقطع ابتدایی در کشور بعد از اینکه آموزش و پرورش کد ملی ۱۳۶ هزار کودک را اعلام کرد با مشکل جدی در برقراری تماس با خانواده این کودکان مواجه بودیم، اما با تلاش‌های دکتر فیروزآبادی دسترسی به این کودکان امکانپذیر شده است. این طرح از شهریورماه ۹۵ آغاز شد که نتایج آن در این نشست اعلام می‌شود.

او افزود: فقر کودکان بدترین شکل فقر است. اگر کودک از داشتن مدرسه و تغذیه مناسب محروم باشد فقیر می‌ماند و وظیفه سیاستگذاران این است که عوامل را شناسایی و در جهت رفع آن قدم‌های اساسی بردارند.

وی یادآور شد: شورایی با عنوان انسداد مبادی بی‌سوادی در دولت تدبیر و امید آغاز به کار کرد تا تصویر روشنی از علت مدرسه نرفتن کودکان ارائه شود. در تابستان سال ۹۵ به این نتیجه رسیدیم که چگونه کودکان را شناسایی کنیم. سرانجام مشخص شد که ۱۳۶ هزار کودک بیرون از مدرسه هستند و از طریق سامانه یارانه ها شماره تماس آنها را به دست آوردیم تا از طریق بهزیستی با آنها تماس حاصل کنیم اما شماره تماس‌های ارائه شده از سازمان هدفمندی یارانه‌ها درست نبود و به همین خاطر دکتر ربیعی با وزیر ارتباطات تماس گرفت تا شماره‌های این افراد در اختیارمان قرار گیرد.

میدری تاکید کرد: اپراتورها در ابتدا نسبت به در اختیار قرار دادن شماره‌ها مقاومت کردند و ارائه آن را خلاف قانون اعلام کردند، اما با مساعدت دکتر فیروزآبادی این کار عملیاتی شد.

او در ادامه تاکید کرد: اطلاعات ۹۲ هزار و ۳۹۳ کودک و سرپرست آنها تکمیل و مشخص شد که ۳۵ هزار و ۷۵۹ کودک تحت پوشش نهادهای بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی قرار دارند که اسامی این کودکان به سازمان ها جهت بررسی علل بازماندگی از تحصیل اعلام شد.

وی افزود: ۴۹ درصد این کودکان را پسران و ۵۱ درصد را دختران تشکیل می‌دهند و بیشتر کودکان در رنج سنی ۱۰ تا ۱۲ سال هستند و سهم بازماندگی از تحصیل در مناطق شهری بیشتر از کودکان روستایی است.

میدری با اشاره به طراحی سایت مشق ما جهت پاسخ به این سوال که چرا کودکان بازمانده از تحصیل هستند، بیان داشت: به کمک موسسه نیکوکاری رعد الغدیر که مجهز به سیستم متمرکز تماس تلفنی و ضبط مکالمات است تماس با این کودکان آغاز شد و نتیجه این تماس‌ها این بود که ۳۰ درصد این کودکان به دلیل فقر، ۲۷ درصد به دلیل معلولیت، ۱۴ درصد به خاطر زندگی در خارج از کشور و ۶ درصد به علت دوری از مدرسه از تحصیل در مدارس باز مانده‌اند.

وی تاکید کرد که برای حمایت از این کودکان با انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با موسسات خیریه و کلینیک های مددکاری در ۵ استان که بیشترین سهم را در کودکان بازمانده از تحصیل دارد مقرر شد که این کودکان در سال جدید جهت ثبت‌نام به آموزش و پرورش معرفی شوند.

معاون رفاه اجتماعی وزارت کار این استان‌ها را سیستان و بلوچستان، خوزستان، تهران و کرمان اعلام کرد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.