سند ۲۰۳۰ یونسکو توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی «کنار گذاشته شد»

سه شنبه, 23ام خرداد, 1396
اندازه قلم متن

رسانه‌های ایران گزارش داده‌اند که شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه روز سه‌شنبه ۲۳ خرداد خود سند ۲۰۳۰ یونسکو را از دستور کار خارج کرده و آن را کنار گذاشته است.

خبرگزاری‌های تسنیم و ایرنا خبر داده‌اند که در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی برای بررسی سند ۲۰۳۰ مصوب شد که سند اساسی و ملی در حوزه آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت، «سند تحول بنیادین آموزش و پرورش» خواهد بود و هر سند، بیانیه و یا موضوع دیگری که مغایر با این سند باشد، ملغی است.

با این حال، در گزارش خبرگزاری‌های یاد شده به صراحت اعلام نشده است که سند ۲۰۳۰ یونسکو مغایر «سند تحول بنیادین آموزش و پرورش» است.

در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی آمده است:‌ «مبنای عمل در کشور اسناد بالادستی مصوب در شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجلس شورای اسلامی و سایر مراجع قانونی بوده و در حوزه آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت، سند اساسی و ملی، “سند تحول بنیادین آموزش و پرورش” خواهد بود که این سند در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است و هر سند، بیانیه و یا موضوع دیگری که مغایر با این سند باشد، ملغی است».

ساعاتی پیش از اعلام این خبر، ۱۵۱ نماینده در نامه‌ای به رییس‌جمهوری ایران اعلام کردند از آنجا که سند ۲۰۳۰ یونسکو در مجلس تصویب نشده٬ «اعتبار» ندارد.

این نمایندگان نوشته بودند که «با توجه به نظر آیت‌الله علی خامنه‌ای مبنی بر الغای اجرای مفاد این سند٬ از روحانی انتظار لغو رسمی آن را دارند».

سند آموزشی یونسکو برای سال ۲۰۳۰ که به سند ۲۰۳۰ معروف است، بر مسائلی چون تضمین آموزش برابر و فراگیر، محیط‌زیست، برابری جنسیتی و فرصت‌های برابر اجتماعی برای زنان و مردان، حقوق بشر، رفع تبعیض از اقلیت‌ها و ترویج فرهنگ صلح و عدم خشونت تأکید دارد.

آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز ۱۷ اردیبهشت اجرای این سند را «غیرمجاز» دانست و اعلام کرد که جمهوری اسلامی تسلیم سندهایی مانند سند ۲۰۳۰ یونسکو نخواهد شد.

به دنبال این اظهارات، رسانه‌ها و شخصیت‌های اصولگرا همزمان با کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم شدیدا به سند ۲۰۳۰ و حسن روحانی حمله کرده و دولت او را به ترویج آموزش همجنسگرایی متهم کردند.

رییس‌جمهوری ایران در جریان کارزار انتخاباتی‌اش، مخالفان اصولگرای خود را متهم کرد که «گزارش دروغ» درباره این سند برای رهبر جمهوری اسلامی فرستاده‌اند و اینکه در روستاها، «شبنامه» پخش کرده و برخی مباحث را مطرح کرده‌اند که در سند وجود ندارد.

با این حال، رهبر ایران روز ۱۷ خرداد و در میانه حملات گروه‌های وابسته به داعش به آرامگاه آیت‌الله خمینی و مجلس شورای اسلامی، بار دیگر به انتقاد از سند ۲۰۳۰ پرداخت و اظهارات حسن روحانی درباره دریافت گزارش دروغ را رد کرد.

وی در جمع دانشجویان، سند ۲۰۳۰ را ملاکی برای «استقلال‌خواهی» دانست و گفت:‌ «حالا بعضی‌ها می‌آیند می‌گویند آقا، مثلاً فرض کنیم ما تحفّظ داده‌ایم یا گفته‌ایم فلان‌چیزش را قبول نداریم؛ نه، بحث سر اینها نیست. فرض کنیم در این سند، هیچ‌چیز واضح بیّنی هم که مخالف با اسلام باشد وجود نداشته باشد -که البتّه وجود دارد؛ آنهایی که خیال می‌کنند ما گزارش درست نگرفته‌ایم؛ نه، گزارش‌های ما گزارش‌های درستی است».

وی افزود:‌ «حرف من این است که نظام آموزشی کشور نباید بیرون کشور نوشته بشود؛ حرف من این است. شما می‌گویید این مثلاً فرض کنید خلاف اسلام ندارد؛ داشته باشد یا نداشته باشد، اینجا ایران است، اینجا جمهوری اسلامی است،… نظام آموزشی ما را چهار نفر در یونسکو یا سازمان ملل یا فلان‌جا بنشینند بنویسند؟»

جنجال بر سر سند ۲۰۳۰ در حالی بالا گرفت که حسن روحانی در شبکه اینستاگرام خود خبر داد که مصوبه دولت درباره این سند در شهریورماه ۹۵، به دفتر رهبر جمهوری اسلامی، مجلس، قوه قضائیه، سازمان بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات و دیگر «نهادهای انقلاب اسلامی» ارسال شده بود.

تصاویر منتشره در اینستاگرام رییس‌جمهوری ایران نشان می‌دهد که دفتر آیت‌الله خامنه‌ای و دیگر قوا از مدتها قبل از این مصوبه اطلاع داشته‌اند.
از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.