دو شهروند بهایی دیگر در گرگان راهی زندان شدند

پنجشنبه, 25ام خرداد, 1396
اندازه قلم متن

صبح روز گذشته پریسا شهیدی و میترا نوری، دو شهروند بهایی ساکن گرگان که پیش تر احکام محکومیت دریافت کرده بودند خود را به زندان ولی آباد گرگان منتقل کردند. در روزهای گذشته نیز دست کم ۷ شهروند بهایی دیگر در این استان راهی زندان شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در ادامه بازداشت پرتعداد شهروندان بهایی استان گلستان خانم ها پریسا شهیدی (کاشانی) و میترا نوری خود را به زندان معرفی کردند.

پریسا شهیدی همسر کمال کاشانی دیگر زندانی بهایی است که حکم محکومیت ۴ ساله خود را در زندان رجایی شهر کرج سپری می کند. خانم شهیدی به تحمل ۱ سال و ۹ ماه حبس تعزیری محکوم شده است.

میترا نوری دیگر شهروند بهایی است که همزمان با خانم شهیدی برای تحمل ۱ سال و ۶ ماه حبس تعزیری راهی زندان ولی آباد گرگان شده است.

یک منبع مطلع ضمن تایید این خبر به گزارشگر هرانا گفت:” این شهروندان که در سال ۱۳۹۴ به همران شهروندان بهایی دیگر به تحمل حبس محکوم شدند، به دلیل عدم حضور در منزل در زمان حضور ماموران امنیتی در روزهای گذشته امروز راهی زندان شدند.”

این منبع مطلع در ادامه توضیح داد “خانم شهیدی یک فرزند ۱۴ ساله به نام فرید دارد که با توجه به بازداشت شدن مادر و در زندان بودن پدرش بدون سرپرست و تنها خواهد ماند.”

لازم به یادآوری است درسال ۱۳۹۴، بیست و چهار شهروند بهایی از شهرهای گرگان، مینودشت و گنبد کاووس، از سوی دادگاه انقلاب استان گلستان در مرحله بدوی در مجموع به ۱۹۳ سال حبس تعزیری محکوم شدند هر چند این احکام در مرحله تجدید نظر کاهش یافت.

روز ۲۳ خردادماه سال جاری همچنین مریم دهقان یزدلی (ساکن گرگان، محکوم به ۱ سال و ۶ ماه حبس تعزیری)، مژده ظهوری (فهندژ)، (ساکن گرگان، محکوم به تحمل ۱ سال و ۹ ماه حبس تعزیری)، فرحناز تبیانیان (فرح ثنائی)، (ساکن گرگان، محکوم به تحمل ۱ سال و ۹ ماه حبس تعزیری)، هوشمند دهقان یزدلی، (ساکن گرگان، محکوم به ۱ سال و ۶ ماه حبس تعزیری) شیدا قدوسی، (ساکن گرگان، در مرحله بدوی به ۱۱ سال حبس محکوم شد ولی از حکم تجدید نظر او خبری در دست نیست.)، پونه ثنائی( تیموری)، (ساکن گرگان، محکوم به تحمل ۱ سال و ۹ ماه حبس تعزیری) و نازی تحقیقی، (ساکن گرگان، محکوم به ۱ سال و ۶ ماه حبس تعزیری) در پی مراجعه ماموران امنیتی یا معرفی خود به مرجع قضایی برای اجرای حکم راهی زندان ولی آباد شده بودند.

پیش تر ده نهاد حقوق بشری با انتشار بیانیه مشترکی از اتحادیه اروپا خواستند تا در یک اقدام فوری، مانع آزار و اذیت شهروندان بهائی و لغو احکام زندان‌شان از سوی مقامات جمهوری اسلامی ایران شوند. این نامه به طور خاص به چالش های اخیر شهروندان بهایی ساکن استان گلستان می پرداخت.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.