جامعه جهانی بهاییان می‌گوید دو مظنون به قتل یک شهروند بهایی آزاد شده‌اند

پنجشنبه, 25ام خرداد, 1396
اندازه قلم متن

فرهنگ امیری بهایی مقتول در تصویری از یک سال پیش

جامعه جهانی بهاییان در بیانیه‌ای می‌گوید «دو قاتل» فرهنگ امیری، شهروند بهایی که در مهر ماه گذشته به قتل رسیده بود، «آزاد شده‌اند». بنا بر گزارش‌ها، یکی از ضاربان در میان مردم گفته بود «به‌خاطر باور و دین»، آقای امیری را هدف قرار داده‌اند.

سرویس خبری جامعه جهانی بهاییان ۲۳ خرداد ماه در گزارشی گفته است «دو قاتل» آقای امیری «پس از اعتراف به قتل به دلیل بهایی بودنش، به قید وثیقه آزاد شده‌اند».

دیان علائی، نماینده این جامعه در سازمان ملل متحد، «آزادی» دو متهم را «عملی زشت و تاسف‌بار» توصیف کرده و گفته است «چگونه یک نظام قضائی عادل می‌تواند دو قاتل را که به قتل یک فرد بی‌گناه به دلیل اعتقاداتش اعتراف کرده‌اند و تمایل به تکرار آن عمل را دارند، رها کند و به آنها اجازه دهد آزادانه در اجتماع زندگی کنند؟»

به گفته جامعه بهائیان «یکی از مسئولین به‌طور خصوصی به خانوادۀ آقای امیری توصیه کرده که از شکایت خود صرف‌نظر کنند» و در عین حال قاضی «اعلام کرده است» که حتی اگر خانواده از شکایت صرف نظر نکنند «مجازات در نظر گرفته شده برای قاتلان بسیار سبک خواهد بود».

گزارش‌ها در مورد قتل آقای امیری به پنجم آبان ماه و عملا یک ماه پس از وقوع آن باز می‌گردد. در آن زمان کمیته جهانی بهاییان، در اطلاعیه‌ای گفته بود این شهروند بهایی در یزد، در پنجم مهر ماه، در برابر خانه‌اش به قتل رسیده‌است.

افرادی که به گفته این کمیته، فرهنگ امیری را به قتل رسانده‌اند؛ چهارم مهر ماه «به بهانه خرید خودروی» او به محل سکونتش رفته‌اند ولی او در طول روز در خانه نبوده، در نتیجه هنگام شب دوباره مراجعه کرده و «با ضربات چاقو به قفسه سینه‌اش» او را شدیدا زخمی کرده‌اند.

بنا بر اطلاعیه منتشرشده او ساعاتی بعد در بیمارستان جان خود را از دست داده‌است.

جامعه جهانی بهاییان در آن زمان گفته بود یکی از مهاجمان در برابر شاهدانی که در محل بودند گفته است به این خاطر فرهنگ امیری را به قتل رسانده‌، چون می‌دانست «او بهایی است».

این واقعه در محله قاسم‌آباد یزد رخ داده‌است؛ محله‌ای که محل سکونت گروه‌های مختلف مذهبی از جمله بهاییان و زرتشتیان است.

جمهوری اسلامی ایران بهائیت را به عنوان دین به‌رسمیت نمی‌شناسد. شماری از مراجع شیعه نیز علیه بهائیت مواضع شدیدی گرفته‌اند.

خانم علائی در بخشی از بیانیه تازه جامعه جهانی بهائیان گفته‌است «قتل آقای امیری به‌طور آشکار نتیجۀ سال‌ها تبلیغات تنفرآمیز و تحریک به نفرت توسط رسانه‌ها و برخی رهبران دینی علیه بهائیان در ایران است».

مقام‌های قضائی به جریان قتل فرهنگ امیری و اتهام‌های مطرح‌شده در مورد انگیزه‌های قاتلان، واکنشی نشان نداده‌اند. مقام‌های رسمی هنوز به بیانیه‌‌ی تازه جامعه بهائیان نیز واکنش نشان نداده‌اند.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.