ظریف سیاست آمریکا برای تغییر حکومت ایران را «توهم‌آلود» خواند

جمعه, 26ام خرداد, 1396
اندازه قلم متن

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، در واکنش به اعلام سیاست آمریکا مبنی بر حمایت از تغییر حکومت در ایران، این سیاست را «توهم‌آلود» و «شکست‌خورده» دانست.

این مقام ایرانی روز پنج‌شنبه ۲۵ خرداد در یکسری نوشته‌های‌ توییتری تلاش کرد پاسخ همتای آمریکایی خود، رکس تیلرسون، را بدهد و با یادآوری مذاکرات اتمی ایران و آمریکا که به توافق میان دو کشور انجامید، اظهار داشت که «مذاکره تنها راه‌حل است».

تیلرسون یک روز قبل گفته بود که سیاست ایالات متحده حمایت از گذار مسالمت‌آمیز قدرت در ایران است، امری که به معنای چرخش از سیاست‌های باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین آمریکا، خواهد بود که راه مذاکره با جمهوری اسلامی را پیش گرفته بود.

ظریف اما در توییتر نوشت: «مقامات آمریکایی، قبل از بازگشت به سیاست غیرقانونی و توهم آلود تغییر رژیم، تاریخ را مطالعه و از آن درس بگیرند… افتضاح کودتای ۱۳۳۲ و تجربه انقلاب ۵۷ ثابت کرد که مردم ایران در برابر تلاش‌های خارجی برای تعیین سرنوشتشان مقاومت می‌کنند.»

آمریکا به طراحی و پشتیبانی کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ در ایران متهم است که به سقوط دولت ملی‌گرای محمد مصدق و بازگشت محمدرضا شاه به قدرت انجامید. این رخداد از آن زمان بر روابط دو ملت سایه انداخته است و اکنون توییت محمدجواد ظریف به آن اشاره دارد.

وی نوشت: ««پس از چند دهه پیگیری سیاست شکست خورده تغییر رژیم و تحریم، دولت آمریکا مجبور به عذرخواهی برای سال ۳۲ شد و پذیرفت که مذاکره تنها راه حل است.»

سال ۲۰۰۰ مادلین آلبرایت، وزیر خارجه سابق آمریکا در دولت بیل کلینتون، بابت رخداد ۲۸ مرداد به‌طور تلویحی عذرخواهی کرد، اما ماجرا هیچ‌گاه به اینجا نکشید که واشینگتن به صورت رسمی و مستقیم عذرخواهی کند.

توییت‌های روز پنج‌شنبه محمدجواد ظریف همجنین اشاره‌ای به انتخابات اخیر ریاست جمهوری در ایران دارد و او مشارکت بالای ۷۰ درصد افراد واجد شرایط رای دادن را نشانه اعتماد آنها به جمهوری اسلامی دانسته است.

وزیر خارجه ایران نوشت: « برای آمریکایی‌ها بهتر است که بجای اینکه به تغییر رژیم در ایران که ۷۵ درصد مردم به صندوق رای اعتماد دارند فکر کنند به فکر حفظ رژیم خودشان در آمریکا باشند.»

در این دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران رقابت اصلی میان حسن روحانی، رئیس جمهور کنونی، و ابراهیم رئیسی، متولی آستان قدس رضوی و از اعضای کمیته چهار نفره اعدام زندانیان سیاسی در سال ۱۳۶۷ بود.

بسیاری از فعالان سیاسی رای خود به آقای روحانی را به منزله «نه» به آقای رئیسی و نیروهای افراطی عنوان می‌کنند، اما رهبر جمهوری اسلامی و برخی دیگر چهره‌های حکومت ایران تاکید دارند که رای همه آنها رای به نظام حاکم بر کشور است.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.