رئیس‌جمهور آمریکا تأیید کرد که تحت تحقیقات قرار دارد

جمعه, 26ام خرداد, 1396
اندازه قلم متن

رئیس‌جمهور آمریکا در چند توئیت که به نظر می‌رسد مقام‌های ارشد وزارت دادگستری را هدف قرار داده، تأیید کرد که تحت تحقیقات قرار دارد، و بار دیگر خشم خود از ادامه تحقیقات در مورد دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ را بیان کرد.

به گزاش خبرگزاری آسوشیتدپرس، دونالد ترامپ در یکی از پیام‌های خود نوشت: «من در مورد برکناری مدیر اف بی آی تحت تحقیقات هستم، توسط فردی که خود او به من گفت مدیر اف بی آی را اخراج کنم. این تعقیب مغرضانه است.»

او در پیام دیگری نوشت: «پس از هفت ماه تحقیقات و بررسی کمیته‌های کنگره در مورد احتمال “همکاری من با روس‌ها” هیچکس نتوانسته است مدرکی نشان دهد. این غم‌انگیز است.»

قبل از انتشار این پیام‌ها، وکلای مدافع تیم انتقالی دونالد ترامپ به مسئولان این سازمان هشدار دادند که تمامی مدارک و اسناد مربوط به تحقیقات در مورد دخالت روسیه را حفظ کنند. یک مقام تیم انتقالی دونالد ترامپ تأیید کرد که دستور داخلی وکلای مدافع روز پنجشنبه به آنها ابلاغ شده است.

آسوشیتدپرس می‌نویسد که احتمالاً آقای ترامپ در پیام خود با به کاربردن کلماتی نظیر «فردی که به من گفت مدیر اف بی آی را اخراج کنم» به راد روزن استاین، معاون دادستان کل آمریکا اشاره دارد.

آقای روزن استاین در نامه‌ای اداری خطاب به دونالد ترامپ در مورد انجام وظایف جیمز کومی مدیر برکنار شده اف بی آی اظهار نگرانی کرده بود، و رئیس‌جمهور در فرمان اخراج جیمز کومی به این نامه آقای روزن استاین استناد کرده بود.

همچنین این راد روزن استاین بود که رابرت مالر را به عنوان مستشار ویژه برای هدایت تحقیقات در خصوص دخالت‌های روسیه در انتخابات سال ۲۰۱۶ و احتمال همکاری کارزار دونالد ترامپ با مقام‌های روسیه تعیین کرد.

روز جمعه اما رویترز در گزارشی به نقل از شبکه تلویزیونی ای‌بی‌سی نوشت که آقای روزن استاین به طور خصوصی گفته است که ممکن است لازم باشد خود را از موضوعات مرتبط با تحقیقات روسیه کنار بکشد، و این احتمال هست که جزو شاهدان بالقوه این تحقیقات قرار گیرد.

بر پایه این گزارش او به ریچل برند، معاون دادستان کل آمریکا، گفته است که در صورت کنار کشیدن از تحقیقات روسیه، خانم برند اختیارات لازم را در این زمینه خواهد داشت.

احتمال کنار رفتن، یا حتی اخراج آقای روزستاین نگرانی‌هایی را به ویژه در بین دموکرات‌ها برانگیخته است، و از جمله کمیته ملی دموکرات‌ها گفته است که در صورت سلب مسئولیت از آقای روزن استاین در تحقیقات روسیه، پذیرفتنی نیست که اختیار کامل این پرونده در دستان یکی از منصوبان دونالد ترامپ قرار گیرد و باید کنترل کامل این پرونده به رابرت مالر، مستشار ویژه داده شود.

فراتر از این دایان فاین استاین، سناتور ارشد دموکرات و عضو کمیته قضایی سنا، گفته است که در مورد اقدام احتمالی رئیس‌جمهور در اخراج راد روزن استاین و رابرت مالر «به طور فزاینده نگران است».

خانم فاین استاین ابراز عقیده کرده که توئیت‌های اخیر دونالد ترامپ در مورد اینکه مورد تحقیقات قرار دارد، نشانگر آن است که «او معتقد است قانون‌مداری در موردش قابل اجرا نیست و هر کسی جز این می‌اندیشد اخراج خواهد شد».

مشخص نیست که اذعان رئیس‌جمهور به اینکه مورد تحقیقات است، نتیجه اطلاع مستقیم اوست و یا این موضوع را به خاطر گزارش‌های رسانه‌ای مطرح کرده است. طی روزهای اخیر برخی از رسانه‌های آمریکا گزارش دادند که رابرت مالر در حال بررسی این نکته است که آیا رئیس‌جمهور با اخراج جیمز کومی مانع اجرای عدالت شده است یا نه.

خبرگزاری رویترز می‌افزاید به خاطر تحقیقات در مورد احتمال دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری فشار بر دونالد ترامپ افزایش یافته است. دستور مربوط به حفظ و جمع‌آوری اسناد تیم انتقالی دونالد ترامپ می‌تواند زوایای جدیدی در مورد ارتباطات کارزار او با نمایندگان دولت روسیه را برملا کند.

این دستور در عین حال چند تحقیق جداگانه در مورد نزدیکان دونالد ترامپ را در بر می‌گیرد، از جمله مایکل فلین مشاور برکنار شده امنیت ملی، پل مانافورت مشاور کارزار انتخاباتی، کارتر پیج مشاور سیاست خارجی، و راجر استون مشاور مستقل دونالد ترامپ.

روز پنجشنبه مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور، نیز اعلام کرد که برای دفاع از منافع شخصی خود در این تحقیقات که دامنه آن گسترده‌تر می‌شود وکیل گرفته است. آقای پنس قبل از شروع دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ رئیس تیم انتقالی او بود.

یک مقام تیم انتقالی دونالد ترامپ گفت به طور جداگانه از سرویس امور اداری خواسته است تمام اسناد تیم انتقالی را که پس از آغاز ریاست جمهوری دونالد ترامپ به آن نهاد تحویل داده شده است، حفظ کند. تیم انتقالی به عنوان یک نهاد غیرانتفاعی و مجزا از کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ کماکان با کارمندان محدودی به کار خود ادامه می‌دهد.

در دستوری که روز پنجشنبه از سوی مسئولان این نهاد خطاب به کارمندان و ادارات مرتبط صادر شده خواسته شده که اسناد مربوط به تمامی ارتباطات و تماس‌ها با مقام‌ها و اتباع روسیه، سفرهای خارجی و تحقیقات مربوط به مشاوران و نزدیکان دونالد ترامپ حفظ شود. این موارد اکنون موضوع تحقیقات رابرت مالر مشاور ویژه‌ای است که تحقیقات در مورد دخالت‌های روسیه را هدایت می‌کند.

پیام‌های روز جمعه دونالد ترامپ در شبکه توئیتر تازه‌ترین مورد از واکنش‌های خشمگینانه رئیس‌جمهور در شبکه‌های اجتماعی به گزارش روزنامه واشنگتن پست است که ادعا کرد رابرت مالر در حال تحقیق در مورد منانعت از اجرای عدالت توسط دونالد ترامپ است.

آقای ترامپ در یکی از پیام‌های خود نوشته بود: «چرا در مورد تماس‌های خانواده هیلاری کلینتون و دمکرات‌ها با روسیه تحقیق نمی‌شود ولی در مورد تماس‌های من تحقیق می‌کنند؟»

او در پیام دیگری عنوان کرده بود: «آنها سعی کردند داستانی جعلی در مورد تماس من با اقدامات روسیه بسازند اما هیچ مدرکی پیدا نکردند. اکنون نیز با داستان جعلی دیگر می‌خواهند در مورد ممانعت از اجرای عدالت تحقیق کنند. آفرین!»

رئیس‌جمهور آمریکا روز پنجشنبه نیز گفت که «شما شاهد بزرگترین مورد از تعقیب مغرضانه در تاریخ سیاسی آمریکا هستید که توسط افراد بسیار بدی هدایت می شود.»
از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.