محکومیت یک کودک-متهم دیگر به اعدام

شنبه, 27ام خرداد, 1396
اندازه قلم متن

فرشید به اتهام ارتکاب قتل در سن ۱۶ سالگی به قصاص نفس (اعدام) محکوم شد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از رکنا، یک جوان ۲۲ ساله به نام فرشید که متهم است شش سال پیش در سن ۱۶ سالگی یک پسر ۱۷ ساله افغانستانی را با انگیزه سرقت به قتل رسانده در دادگاه به قصاص نفس (اعدام) محکوم شد.

فرشید در دادگاه گفته بود: “من حالا شش سال است که در زندانم. به خاطر بچگی دست به این قتل زدم و در کانون اصلاح و تربیت متوجه شدم که اشتباه بزرگی مرتکب شده‌ام.”

در این پرونده با توجه به شناسایی نشدن اولیای دم، رییس قوه قضاییه برای وی حکم قصاص در خواست کرد و متهم هفته گذشته به همراه وکیل خود در دادگاه حاضر شد. در این جلسه وکیل متهم درخواست استفاده از ماده ۹۱ قانون مجازات اسلامی را کرد که مورد موافقت قضات قرار نگرفت.

لازم به یادآوری است، در ماده «۹۱» قانون مجازات اسلامی مصوب یکم اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۲ درباره جرائم موجب حد و قصاص افراد بالغ کمتر از ۱۸ سال آمده اگر مرتکب، ماهیت جرم انجام‌شده یا حرمت آن را درک نکند، به دیه و زندان محکوم می‌شود. با این حال همچنان شاهد محکومیت مرگ برای “کودک مجرمان” در دادگاه‌های ایران هستیم.

گفتنی است، پیمان نامه حقوق کودک که ایران نیز از امضا کنندگان آن بشمار می‌رود به صراحت بیان می‌کند که اعمال مجازات اعدام و محکومیت‌های طولانی مدت در مورد کودکان نباید اعمال شود.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.