حملە نیروهای انتظامی به مردم روستاهای آق درە

شنبه, 27ام خرداد, 1396
اندازه قلم متن

عصر روز پنجشنبه ٢۵ خرداد ماه، نیروهای انتظامی با یورش به مردم معترض روستاهای آق درە در شهرستان تکاب آذربایجان غربی، شماری از شهروندان منجمله چندین زن را زحمی کرده و شماری را نیز بازداشت کردەاند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از موکریان، برخی از اهالی روستاهای آق درە علیا، آق درە سفلی و آق درە وسط کە در مجاورت معدن طلای آق دره تکاب زندگی میکنند، مدت بیست روز بود کە در اعتراض به بیکاری و عدم بکارگیری آنها در این معدن دست به تحصن و تجمع مسالمت آمیز زده بودند.

یکی از اهالی آق درە که نخواست نامش فاش شود در این بارە گفت: “این معدن در مراتع روستاهای ما واقع شدە است. بیشتر کارگران شاغل در این معدن غیر بومی هستند. فقط چند نفر از اهالی روستاهای ما در این معدن کار میکنند آن هم با قراردادهای فصلی”.

او در ادامە می گوید: “ما به نشانه اعتراض به بیکاری شدید، از بین رفتن مراتعمان و قراردادهای فصلی، دست به تحصن زدیم. اعتراض ما مسالمت آمیز و خواسته هایمان برحق است. در روزهای گذشته چندین نفر از ما به ادارە اطلاعات سپاه فراخواندە شدە بودند و تهدید شدە بودند کە در صورت ادامه تحصن با اتهام اقدام علیه امنیت ملی مواجه خواهیم شد”.

یک شاهد عینی در مورد درگیری نیروهای انتظامی با اهالی آق درە گفت: “آنها برای پایان دادن به تحصن مسالمت آمیز ما، متوصل به زور شدند. زنان میخواستند از این اقدام جلوگیری کنند ولی آنها هر کسی را کە اعتراض میکرد کتک میزدند”.

براساس اطلاعاتی کە رسیدە است، بعد از این واقعه چندین تن از اهالی این روستاها توسط نیروهای حکومتی بازداشت شدەاند. برخی از بازداشت شدگان بعد از بازجویی و دادن تعهد آزاد شدەاند.

سال گذشته نیز ١٧ نفر از کارگران کورد معدن طلای آق دره کە از ساکنان روستاهای آق دره بودند در جریان دو پرونده‌ قضایی که به صورت جداگانه علیه آنها تشکیل شده بود، به ترتیب در شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری در شهر تکاب و شعبه ۱۰ تجدید نظر استان آذربایجان غربی محاکمه شدند.

متهمان این پرونده به تحمل مجازات تعزیری حبس، پرداخت جزای نقدی و تحمل ضربات شلاق محکوم شده بودند که در نهایت با اعلام گذشت شاکی و استفاده از فرصت عفو مقام قضایی، مجازات حبس تمامی کارگران مورد نظر لغو شد و مجازات پرداخت جزای نقدی و تحمل ضربات شلاق در مورد هرکدام از متهمان به اجرا درآمد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.