چهار شهروند بهایی در مشهد محاکمه شدند

یکشنبه, 28ام خرداد, 1396
اندازه قلم متن

روز جاری جلسه رسیدگی به اتهامات چهار شهروند بهایی ساکن مشهد به نامهای می‌ خلوصی، دری امری، ساقی فدایی و شایان تفضلی در شعبه سوم دادگاه انقلاب مشهد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز جاری، ۲۷ خردادماه ۱۳۹۶، جلسه رسیدگی به اتهامات چهار شهروند بهایی؛ می‌ خلوصی، دری امری، ساقی فدایی و شایان تفضلی در شعبه سوم دادگاه انقلاب مشهد به ریاست قاضی سلطانی برگزار شد. این در حالی است که در روزهای گذشته دست کم ۹ شهروند بهایی در استان گلستان راهی زندان شدند.

اتهامات این شهروندان “اقدام علیه امنیت ملی”، “تبلیغ علیه نظام” و “عضویت در تشکیلات جامعه بهائی” عنوان شده است.
می‌ خلوصی، دری امری و شایان تفضلی در ۱۲ خرداد ماه ۱۳۹۳ توسط ماموران اداره اطلاعات مشهد در منزل می‌خلوصی بازداشت شدند و پس از دو ماه با اتمام دوران بازجویی از اداره اطلاعات مشهد به زندان وکیل آباد منتقل شدند.

چهار شهروند بهایی در مشهد محاکمه شدند
اندکی بعد ساقی فدایی، فرزند می خلوصی، شهروند بهایی ساکن مشهد پس از آنکه در تیرماه ۹۳ یک ماه در اداره اطلاعات مشهد در بازداشت به سر برد و با قید وثیقه آزاد شد، مجددا ۲۰ شهریور ماه ۱۳۹۳ در پی احضار به دادسرای انقلاب مشهد، بازداشت و به نقطه نامعلومی منتقل شد.

این چهار شهروند بهایی در نهایت پس از تحمل چند ماه بازداشت با تودیع وثیقه به مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان به ازای هر فرد آزاد شدند.

امروز بر اساس وقت تعیین شده قبلی این افراد برای دفاع از خود در مقابل قاضی سلطانی در شعبه سوم دادگاه انقلاب حاضر شدند. روند رسیدگی به این پرونده کماکان ادامه دارد.

لازم به یادآوری است بعضی از این شهروندان بهایی پرونده های مشابه دیگری نیز دارند از جمله شایان تفضلی که به همراه خشایار تفضلی و سینا اقدس زاده در سال ۱۳۹۱ بازداشت و به مدت ۱۱۰ روز تحت بازجویی بوده است. وی در بهمن ماه ۱۳۹۵ به اتهام تبلیغ علیه نظام (از طریق تبلیغ آیین بهائی) از سوی شعبه هشت دادگاه انقلاب اسلامی مشهدبه ریاست قاضی منصوری به یک سال حبس تعزیری محکوم شد.

همچنین دری امری پیشتر در پرونده دیگری با اتهامات مشابه، به شش ماه حبس تعزیری محکوم شده بود که پس از تحمل حبس و پایان محکومیت آزاد شد.

فشار بر شهروندان بهایی در اقصی نقاط ایران در حال افزایش است به طوریکه در روزهای گذشته دست کم ۹ شهروند بهایی در استان گلستان راهی زندان شدند؛ مریم دهقان یزدلی (ساکن گرگان، محکوم به ۱ سال و ۶ ماه حبس تعزیری)، مژده ظهوری (فهندژ)، (ساکن گرگان، محکوم به تحمل ۱ سال و ۹ ماه حبس تعزیری)، فرحناز تبیانیان (فرح ثنائی)، (ساکن گرگان، محکوم به تحمل ۱ سال و ۹ ماه حبس تعزیری)، هوشمند دهقان یزدلی، (ساکن گرگان، محکوم به ۱ سال و ۶ ماه حبس تعزیری) شیدا قدوسی، (ساکن گرگان، در مرحله بدوی به ۱۱ سال حبس محکوم شد ولی از حکم تجدید نظر او خبری در دست نیست.)، پونه ثنائی( تیموری)، (ساکن گرگان، محکوم به تحمل ۱ سال و ۹ ماه حبس تعزیری)، نازی تحقیقی، (ساکن گرگان، محکوم به ۱ سال و ۶ ماه حبس تعزیری)، پریسا شهیدی (ساکن گرگان، محکوم به ۱ سال و ۹ ماه حبس تعزیری ) و میترا نوری (ساکن گرگان، محکوم به ۱ سال و ۶ ماه حبس تعزیری) در پی مراجعه ماموران امنیتی یا معرفی خود به مرجع قضایی برای اجرای حکم راهی زندان امیرآباد شده بودند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.