واکنش مصباح یزدی و مکارم‌شیرازی به حسن روحانی

دوشنبه, 29ام خرداد, 1396
اندازه قلم متن

مکارم‌شیرازی: دموکراسی از روی ناچاری است

شرق: سخنان حسن روحانی درباره انتخاب مردم در زمان امیرالمؤمنین، همچنان با واکنش‌ چهره‌های مذهبی روبه‌روست؛ عمده مخالفان او هم روحانیون هستند. مصباح‌یزدی در دو روز پیاپی و آیت‌الله مکارم‌شیرازی هم دیروز به انتقاد برخاسته‌اند.

منتقدان بدون اینکه مستقیما نام حسن روحانی را بر زبان بیاورند، با نقل‌قول غیرمستقیم یا اشاره به سخنانش، به او حمله کرده‌اند. حسن روحانی در مراسم افطار در جمع استادان و پزشکان گفته بود: «امیرالمؤمنین مبنای ولایت و حکومت را نظر مردم و انتخاب مردم می‌داند. لمن ولّیتموا امرکم، گفت هرکس که شما او را به‌عنوان ولی خودتان و رهبر جامعه برگزینید من هم اطاعت می‌کنم، من هم می‌شنوم و اجرا می‌کنم. امیرالمؤمنین مبنای حکومت و فرمانروایی را رأی مردم، خواست مردم و آرای مردم می‌داند». به گزارش ایسنا، آیت‌الله مکارم‌شیرازی دیروز گفته است: «این جمله که امام علی(ع) پایه‌گذار دموکراسی بوده اشتباه است؛ زیرا ولایت و امامت از سوی خداوند تعیین می‌شود».

آیت‌الله مکارم‌شیرازی در مسجد مدرسه علمیه امام کاظم(ع) گفت: «اخیرا در سخنان یکی از دولتمردان بیان شده بود امام علی(ع) ولایت و امامت را با آرای مردم دانسته و گفته، دموکراسی میراث علی(ع) است؛ این حرف، حرف عجیبی است؛ زیرا شما یک ذره از نهج‌البلاغه را دیده‌اید و خطبه‌های دیگر و آیات قرآن را ندیده‌اید؛ اولا شما باید آیات قرآن را ببینید که بیان می‌کند ولیّ شما کسی است که در حال رکوع زکات داد؛ خداوند این ولیّ را تعیین کرده است، آیات ولایت در قرآن کریم فراوان است. امام علی(ع) در این سخن به اتمام حجت در مقابل مخالفان می‌پردازد، علاوه‌بر‌آن، از مسلّمات مذهب شیعه است که امام(ع) و ولیّ، از سوی خداوند تعیین می‌شود نه آرای مردم».

آیت‌الله مکارم‌شیرازی افزود: « دموکراسی از روی ناچاری است و در واقع حکومت مردم بر مردم نیست؛ در انتخابات نصف به علاوه یک پیروز است که در واقع این حکومت، حکومت مردم بر مردم نیست؛ تازه باید ببینیم که کدام دموکراسی را مد نظر داریم. آیا آمریکا را مدنظر داریم که با پول فراوان مردم را فریب می‌دهد و آرای آنها را می‌خرد؟ ما نیز از روی ناچاری بیان می‌کنیم که با آرای مردم باید امور کشور اداره شود، ولی قرار نیست که امام(ع) نیز با آرای مردم انتخاب شود؛ زیرا امام با حکم الهی نصب می‌شود؛ نباید این عزیزان یک صفحه نهج‌البلاغه را ملاک قرار داده و نظام را شکل دیگری جلوه دهند. امیدواریم که اشتباه خود را اصلاح کنند».

آیت‌الله مصباح‌یزدی رئیس مؤسسه امام خمینی(ره) هم روز شنبه و دیروز (یکشنبه) در هنگام سخنرانی نقبی به سخنان رئیس‌جمهوری زده و انتقادات شدیدی مطرح کرده است. سخنان دیروزش البته صریح‌تر و همراه با کنایه‌های بیشتری بود. به گزارش «رسا» مصباح‌یزدی گفته است: «ظلم دشمن این است که می‌گویند آموزه‌های حقوقی و سیاسی‌ای که ما القا می‌کنیم بهتر از دین است و باید آموزه‌های آنان را مقدم داشت. متأسفانه در بسیاری از کشورهای اسلامی و تحصیل کرده تحت‌تأثیر این مسائل واقع می‌شوند؛ چون تحصیل‌کردگان آنها در کشورهای خارجی این موضوعات را آموزش می‌بینند، در کشور ما بسیاری از کسانی که مقامات برجسته دارند تحصیل‌کرده‌های انگلیس و آمریکا هستند، حالا اینکه دکترا را گرفتند یا خیر نمی‌دانم، اما می‌گویند در آن تشکیک وجود دارد، اما تحصیلات آنها غالبا در انگلیس و آمریکا بوده و به این موضوع هم افتخار می‌کنند».

او افزود: «در زمان انقلاب و جمهوری اسلامی ایران کسی که شخصیت برجسته کشور حساب می‌شود می‌گوید مشروعیت حکومت علی(ع) به رأی مردم بود و جلوتر از آن حق نداشت بر مردم حکومت کند و خود حضرت گفته هرچه مردم بگویند و مردم به هرکس رأی بدهند رأی امام نیز این‌گونه است». مصباح‌یزدی با اشاره به نامه امیر مؤمنان به مالک گفت: «حضرت فرمودند مسلمانان بعد از پیامبر با هم اختلاف کرده و نزاع پیدا کردند، هرگز به ذهن من خطور نمی‌کرد که بعد از پیامبر من را بگذارند و به سراغ کس دیگری بروند، هیچ‌گاه خیال نمی‌کردم عرب چنین کاری کند، ناگاه دیدم مردم با کسی بیعت کردند» آیا این یعنی علی(ع) فرموده مردم به هرکس رأی دهند من هم همان کار را می‌کنم؟».


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید