ایران دومین زندان بزرگ روزنامه‌نگاران در جهان معرفی شد

چهارشنبه, 22ام آذر, 1391
اندازه قلم متن

جـــرس: تشکل غیر دولتی «کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران» در گزارش سالانه خود، از ترکیه، ایران و چین به عنوان بزرگترین زندان خبرنگاران و روزنامه‌نگاران در جهان نام برد.

به گزارش رادیو اروپای آزاد، در گزارش سالانه این سازمان مدافع حقوق روزنامه‌نگاران که مقرش در نیویورک است، ایران با داشتن ۴۵ روزنامه نگار زندانی در رده دوم جهانی قرار دارد.

در این گزارش به مرگ ستار بهشتی وبلاگ نویس جوان ایرانی در زندان اوین، اشاره شده است.

در سال جاری میلادی ۲۳۲ روزنامه نگار در کشورهای مختلف جهان زندانی شدند.

ترکیه با حبس ۴۹ روزنامه‌نگار، بزرگترین زندان روزنامه‌نگاران در سال ۲۰۱۲ شناخته شده است.

«کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران» می گوید دولت ترکیه با استفاده از قانون ضد تروریسم گروههایی را که فعالیتشان ممنوع شده با گروههای تروریستی یکسان قلمداد می کند.

محمد علی بیراند،‌ یکی از روزنامه‌نگاران برجسته ترکیه نیز به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است دولت آن کشور بین آزادی بیان و تروریسم تمایزی قائل نمی شود.

در سال جاری چین هم با ۳۲روزنامه نگار زندانی در رتبه سوم بدترین کشورهای جهان برای روزنامه نگاران معرفی شده است.

۱۹ تن از این روزنامه‌نگاران از تبت و یا منطقه اویغورستان هستند که بخاطر نوشتن گزارش هایی درباره تنش های قومی زندانی شده اند.

«کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران» در گزارش سالانه خود تاکید کرده است که بخش بزرگی از روزنامه نگاران زندانی از خبرنگاران داخلی هستند که از طرف دولت خودشان بازداشت و زندانی شده اند.

به گزارش «کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران» آمار سال جاری بیانگر بدتر شدن وضعیت روزنامه نگاران در جهان است. سال گذشته تعداد روزنامه نگاران زندانی ۵۳ نفر کمتر از امسال بود.

بر پایه این گزارش بیش از ۱۳۰ روزنامه‌نگار با اتهاماتی مانند تروریسم، خیانت به کشور و فعالیت های خرابکارانه راهی زندان شده اند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.