حبیب ساسانیان؛ اعتصاب غذا و خودداری از حضور در دادگاه

چهارشنبه, 31ام خرداد, 1396
اندازه قلم متن

حبیب ساسانیان شاعر اردبیلی در نهمین روز اعتصاب غذای اعتراضی خود در شرایط نامناسب جسمی در زندان تبریز به سر می برد. روز گذشته، این زندانی در اعتراض به عدم حضور وکیل خود، از حضور در دادگاه انقلاب تبریز خودداری کرد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حبیب ساسانیان زندانی محبوس در بند ۱۲ زندان مرکزی تبریز، در حالی در نهمین روز اعتصاب غذای خود در شرایط نامناسب جسمی به سر می برد که بیش از یک سال است که به صورت بلاتکلیف در زندان نگهداری می شود.

روز گذشته، جلسه رسیدگی به اتهامات وی به دلیل عدم حضور وکیل و خودداری این زندانی از حضور در دادگاه، برگزار نشد بنابراین برگزاری این جلسه به ۲۰ تیرماه ۱۳۹۶ موکول شد.

گفتنی است، حبیب ساسانیان پیشتر نیز در ۲۹ فروردین ماه ۱۳۹۶، در اعتراض به مفقود شدن اسناد پرونده، در شعبه سوم دادگاه انقلاب شهر تبریز به ریاست قاضی باقرپور حاضر نشد.

یک منبع نزدیک به خانواده ساسانیان ضمن تایید این خبر به گزارشگر هرانا گفت: ” روز گذشته، نیروهای وزارت اطلاعات آقای ساسانیان را به بهانه انتشار اخبار مربوط به وی در رسانه ها، تهدید کردند. آنها آقای ساسانیان را به برخورد با خانواده اش تهدید کردند.”

منبع نزدیک به خانواده ساسانیان در ادامه به گزارشگر هرانا گفت: ” حبیب ساسانیان متاهل و دارای دو فرزند ۱۱ و ۱۵ ساله است که در پی بازداشت وی، وضعیت زندگی این خانواده در نبود پدر، نابسامان شده است و همچنین مشکلاتی از جمله مشکلات مالی را برای آنان به وجود آورده است؛ این خانواده که اجاره نشین هستند، تامین هزینه های رفت و آمد به زندان برایشان دشوار است.”

این زندانی ۲۶ اردیبهشت ماه ۱۳۹۵ همراه پنج فعال ترک (آذری) دیگر به نامهای مهدی جوادزاده، حمید ثقفی، بابک آوند، اسماعیل افخمی و یونس رحیمی، در شهر اردبیل بازداشت شد. اتهامات این زندانی سیاسی، “تشکیل گروه (گروهک) گامو، رهبری و هدایت گروه (گروهک) گامو، جاسوسی برای کشورهای بیگانه، کپی برداری از اطلاعات محرمانه سپاه پاسداران، ارسال اطلاعات محرمانه سپاه پاسداران به کشورهای بیگانه” عنوان شده است. در اوایل تیرماه سال گذشته رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی این فعالان را “اعضای باند ۶ نفره جاسوسی گامو” معرفی کرد.

حبیب ساسانیان با وجود بیماری و محرومیت از درمان مناسب همچنان به صورت بلاتکلیف در بند ۱۲ زندان مرکزی تبریز نگهداری می‌شود. در پی اعتصاب غذای ۵ روزه این زندانی، پس از حدود یک سال بلاتکلیفی، قرار وثیقه یک میلیارد تومانی صادر شده است که به دلیل عدم توان تودیع این وثیقه، بازداشت موقت وی تداوم پیدا کرده است.

پیشتر هرانا گزارش کرده بود، آقای ساسانیان از بیماری های مختلف رنج برده و از رسیدگی پزشکی محروم است. در بهمن ماه سال گذشته، این زندانی درپی “بد شدن حالش” به بیمارستان سینا شهر تبریز منتقل شد.

پیش از این گزارش شده بود، آقای ساسانیان که از فشار خون بسیار بالا و درد چشم رنج می برد، تاکنون چندین بار در زندان از هوش رفته است.

این زندانی سیاسی تاکنون چندین بار از مسئولین بند ۱۲ در زندان تبریز تقاضای رسیدگی پزشکی داشته، اما هربار به تمارض متهم و تهدید شده بود که به بند بدتری تبعید خواهد شد.

هرانا دلیل بازداشت این فعالان را پیش تر فعالیت در “رابطه با مسئله قره باغ و ارمنستان” عنوان کرده بود.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.