هتاکی علیه روحانی؛ وزیر کشور دستور معرفی ‘خاطیان’ را صادر کرد

جمعه, 2ام تیر, 1396
اندازه قلم متن

شرق: هتاکی و شعار علیه رئیس‌جمهوری، علی مطهری و جهانگیری آن هم در روزی که مردم آمده بودند تا یکپارچه علیه رژیم صهیونیستی فریاد بزنند. فیلم‌های منتشر‌شده از راهپیمایی دیروز عده‌ای را در حال نزدیک‌شدن به روحانی و شعاردادن با الفاظی مانند «آخوند آمریکایی»، «منافق»، «دروغگو»، «روحانی بنی‌صدر پیوندتان مبارک»، نشان می‌دهد.

عده‌ای دیگر هم وقتی به اسحاق جهانگیری می‌رسند شعار، «مرگ بر سازشکار» سر می‌دهند. علی مطهری هم از هتاکی مصون نبود. افرادی با سردادن «مرگ بر منافق»، «مرگ بر اصلاح‌طلب»، «مرگ بر سازشکار» و «حقوقی که می‌گیری حرامت باد»، نایب‌رئیس مجلس را مورد هجمه و توهین قرار دادند. علی مطهری در واکنش به شعار علیه رئیس‌جمهوری و خودش گفته است: «این شعارها ناشی از آزادی در جمهوری اسلامی است».به گزارش ایلنا فردی که بلندگو به دست داشت، در مراسم خطاب به مردم می‌گفت: «روحانی می‌گوید و مردم پاسخ می‌دهند، مرگ بر آمریکا».

مجری سپس گفته که «آن روحانی را نگفتم، روحانیت را گفتم. کسانی که می‌گویند شعار مرگ و این حرف‌ها باید جمع شود، لباس زنانه بپوشند از مملکت بروند». سایت «انتخاب» هم همان دیروز نوشت: «‎محمدعلی زرین‌قلم که در بسیاری از برنامه‌ها در کنار احمدی‌نژاد است، لیدر اصلی شعاردهندگان علیه مسئولان از جمله مطهری و جهانگیری بود». در روزهای گذشته همچنین پوسترهایی با ترکیب عکس حسن روحانی و بنی‌صدر در قم توزیع شده است که گفته می‌شود بعد از اظهارات آیت‌الله نوری‌همدانی درباره رئیس‌جمهوری بوده است.

فیلم منتشر شده از شعار علیه حسن روحانی و علی مطهری در روز قدس/ بنی صدر روحانی پیوندتان مبارک!

مطهری: توهین‌ها برنامه‌ریزی‌شده بود

نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی در واکنش به شعارهای توهین‌آمیز عده‌ای محدود در حاشیه راهپیمایی روز قدس، خواستار پیگیری توهین‌کنندگان از سوی دادستان تهران شد.

علی مطهری با انتشار مطلبی تحت عنوان «دادستان تهران در معرض آزمایش» در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت: «شعارهایی که عده‌ای با برنامه‌ریزی قبلی علیه رئیس‌جمهور در راهپیمایی روز قدس سر دادند قطعا مصداق جرم است و اسناد آن نیز موجود است. باید ببینیم قوه قضائیه که به صرف احتمال وقوع جرم یک برنامه سخنرانی را در روز اربعین در مشهد لغو می‌کند، اکنون که با یک جرم مشهود مواجه است چگونه رفتار می‌کند. دادستان تهران اکنون در معرض یک آزمایش بزرگ است که آیا با تعقیب مجرمان استقلال و عدالت خود و قوه قضائیه را نشان می‌دهد؟». او همچنین درباره توهین‌هایی که به او شده، گفته «البته توهین‌هایی که به خود من شد موردنظرم نیست چون معمولا این افراد مستضعف فکری هستند که با چند دقیقه صحبت با آنها و آگاهی از واقعیات، طرفدار می‌شوند و روبوسی می‌کنند، ولی توهین‌های به رئیس‌جمهور که از روی عناد صورت گرفت حتما باید پیگیری شود».

دستور وزیر کشور برای پیگیری

در همین حال عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور نیز در پی حواشی غیرقانونی و به گفته او «دشمن‌شادکن تظاهرات شکوهمند روز قدس» به معاون امنیتی و انتظامی خود دستور پیگیری داده است.

وزارت کشور همچنین با انتشار بیانیه‌ای به ضرورت برخورد با جریان‌های زمینه‌ساز تحرکات دشمن‌شادکن اشاره کرده است.در متن این بیانیه آمده «اکنون که در آخرین جمعه از ماه مبارک رمضان، راهپیمایی روز جهانی قدس با شکوه وصف‌ناپذیر در گوشه گوشه وطن برگزار شده است و ملت مسلمان ایران با احیای این سنت گران‌قدر انقلاب اسلامی، همراهی خود با محرومان و مستضعفان و پایداری و ایستادگی خود بر آرمان اسلامی فلسطین را برابر دیدگان افکار عمومی جهان به منصه ظهور رساندند، وزارت کشور با شکرگزاری به درگاه الهی برای این توفیق بزرگ، مراتب تقدیر و سپاس صمیمانه و خالصانه خود را به پیشگاه ملت سربلند ایران تقدیم می‌کند».

در این متن همچنین آمده «بحمدالله این راهپیمایی بزرگ در سراسر کشور با حضور مقتدرانه اقشار گوناگون ملت و با تلاش همه نیروهای حافظ نظم و امنیت کشور در امنیت و آرامش کامل برگزار شد و جلوه‌ای دیگر از وحدت و انسجام ملی و استواری این سرزمین پرگهر بر آرمان‌های انقلاب اسلامی، امام راحل و رهبری گران‌قدر را به نمایش گذاشت. وزارت کشور با ابراز تأسف از چنین کوته‌اندیشی‌های وحدت‌شکنانه‌ای بر ضرورت برخورد با جریان‌های شبه‌رسانه‌ای زمینه‌ساز و سبب‌ساز این‌گونه تحرکات دشمن‌شادکن تأکید می‌کند».

تشکیل کمیته حقیقت‌یاب مجلس

در همین حال علیرضا رحیمی عضو کمیسیون امنیت ملی اقدام عده‌ای قلیل علیه رئیس‌جمهور را در مراسم جهانی روز قدس محکوم کرد.او به انتخاب گفته «بعد از انتخابات افراد باید ظرفیت خود را نشان دهند، نه اینکه افرادی که رأی مردم را نتوانستند جلب کنند، توهین کنند و موجب وهن کشور شوند». رحیمی ضمن تأکید بر برخورد با توهین‌کنندگان به مسئولان اظهار کرد: به نظر می‌رسد توهین‌کنندگان به رئیس‌جمهور همان حلقه‌ای هستند که به رئیس مجلس در ماجرای ٢٢ بهمن حمله کردند. اینها حلقه‌ای به‌هم‌پیوسته، افراطی و انحرافی هستند که به نام انقلابی‌گری در صف انقلابیون رخنه کرده‌اند. اصولگرایان نیز باید تبری خودشان را از این افراد اعلام کنند. مجلس در همین زمینه و برای بررسی ابعاد این مسئله کمیته حقیقت‌یاب تشکیل خواهد داد تا درباره توهین‌کنندگان به رئیس‌جمهوری گزارشی تدوین شود».محمدرضا عارف نیز در توییتی نوشته «طرح شعارهای انحرافی و توهین‌آمیز توسط وحدت‌شکنان در راهپیمایی روز قدس همسویی و هم‌صدایی با دشمنان ملت است».

معتقد نیستم که رئیس‌جمهوری با بنی‌صدر پیوند خورده باشد

آنچه در حاشیه راهپیمایی دیروز رخ داد، با واکنش‌های زیادی از سوی چهره‌های سیاسی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو شده است. نبی حبیبی، دبیرکل حزب مؤتلفه، دیروز در واکنش به شعار علیه روحانی در حاشیه راهپیمایی روز قدس به «شرق» گفت: «اینکه شعارهای تندی علیه مقامات رسمی داده شود، به نظر من تأمل‌برانگیز است. من معتقد نیستم که رئیس‌جمهوری با بنی‌صدر پیوند خورده باشد؛ اما اینکه چرا چنین شعاری طرح کرده‌اند، از خود آنها سؤال کنید».

شبیه‌سازی‌های نادرست تاریخی

حسن رسولی، نامزد منتخب شورای شهر تهران و عضو بنیاد باران، درباره تشبیه روحانی به بنی‌صدر از سوی یک اقلیت به «شرق» گفت: «من فکر می‌کنم که به‌طور‌کلی استفاده ابزاری و غرض‌ورزانه از رویدادهای تاریخی همانند شبیه‌سازی آنچه در سال‌های اول انقلاب در عرصه سیاسی کشور شاهد بودیم، آن هم بدون توجه به سایر ابعاد و مؤلفه‌های مرتبط به چرایی و چگونگی و چیستی آن رویدادها، قدم‌گذاشتن در مسیری ناصحیح است». او در چرایی ناصحیح‌بودن این شبیه‌سازی گفت: «آقای دکتر حسن روحانی که امروز رئیس‌جمهوری هستند و رهبر معظم انقلاب در آن مقطع عضو شورای مرکزی حزب جمهوری اسلامی و جامعه روحانیت مبارز تهران بودند، هر دو به طور مشترک و متفق در مقابل جریان انحرافی و نفاق ‌آن زمان قرار داشتند. رئیس‌جمهور امروز ایران فردی است که به مدت ١۶ سال و بیش از مسئولان قبل و بعد خویش نماینده رهبری در شورای‌عالی امنیت ملی بوده و علاوه بر چهار سال اخیر که ریاست شورای‌عالی امنیت ملی را هم عهده‌دار است، ١۶ سال هم دبیر این شورا بوده است؛ بنابراین دکتر حسن روحانی و رهبری انقلاب بیش از ۴٠ سال با هم در دفع توطئه گروهک‌ها و تجزیه‌طلب‌ها همراه بوده‌اند».

رسولی با اشاره به اینکه روحانی در دوران دفاع مقدس، جانشین فرمانده جنگ بود و از بالاترین سطح روابط صمیمانه و همکاری همه‌جانبه با رهبری برخوردار بود، افزود: «امروز اگر بخشی از جریانات رادیکال اصولگرا که ناکام از پیروزی در صحنه انتخابات هستند، احساس می‌کنند با این دوگانگی‌سازی‌ها می‌توانند به عقبه نیروهای سیاسی خود روحیه دهند و در جهت تضعیف و تخریب رئیس‌جمهوری گام بردارند، اشتباه می‌کنند». رسولی افزود: «باید از این نکته مهم غافل نباشند که توفیق نسبی در رقابت غیراخلاقی و غیرهوشمندانه با رقیب ممکن است تسلی خاطری کوتاه‌مدت ایجاد کند؛ اما در مقابل لطمه‌ای اساسی به مصالح و منافع ملی می‌زند».حجت‌الاسلام «محمدتقی رهبر» هم در گفت‌وگو با «انتخاب» از حرمت‌شکنی برخی افراد نسبت به رئیس‌جمهور در راهپیمایی روز قدس انتقاد کرده است. این عضو جامعه روحانیت مبارز گفت: « اینها که دست به این اقدامات می‌زنند، حزب‌اللهی و ولایت‌مدار نیستند و هیچ ربطی هم به جریان اصولگرا ندارند؛ بلکه افراد مغرضی هستند که اقدام‌شان به نفع دشمنان ما و برخلاف وحدت ملی و اجتماعی در درون کشور است».

واکنش‌های چهره‌ها و مقامات

بسیاری از چهره‌های سیاسی در توییتر خود به این رخداد واکنش نشان داده‌اند. شهیندخت مولاوردی نوشته است: «وحدت‌شکنی در روز قدس همگامی با تلاش‌های بی‌وقفه اشغالگران قدس برای انحراف جهان اسلام از مسئله فلسطین است». معصومه ابتکار هم نوشته: «اقدام زشت عده قلیلی با هتاکی و توهین به رئیس‌جمهوری نمی‌تواند وحدت ملی و اقتدار مردم ایران و حمایت قاطع از آقای روحانی را خدشه‌دار کند».فیض‌الله عرب‌سرخی هم با اشاره به اینکه جمعی در راهپیمایی به رئیس‌جمهور، معاون اول و نایب‌رئیس مجلس توهین و هتاکی کردند اضافه کرده است: «وقتی یاران امام تحمل نمی‌شوند انتظار وحدت با مسلمانان ممکن است؟»آذر منصوری عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت نیز در این‌باره در توییتر خود نوشت: «وحدت‌شکنانی که در روزی که باید نماد وحدت ملت ایران باشد، با شعاردادن علیه منتخب ملت، تلاش علنی خود را برای دوقطبی‌سازی جامعه ایران به نمایش گذاشتند».عبدالله رمضان‌زاده سخنگوی دولت اصلاحات نیز با اشاره به اینکه توسعه کشور و بهبود وضعیت اشتغال و معیشت عمومی در گرو حفظ اتحاد ملی است افزود: «نباید در دام دوقطبی‌سازی مصنوعی عوامل آمریکا افتاد که وحدت ملی را هدف دارند».

آنها اصلا خودجوش نیستند

فاطمه سعیدی، نماینده مجلس هم گفت: «به اسم امام و انقلاب و رهبری کارهایی می‌کنند که جز هزینه برای کشور چیزی ندارد. اینها چه کسانی هستند که در مصونیت کامل به نام انقلابیگری چنین رفتاری می‌کنند؟ رئیس مجلس را در قم با مهر و کفش زدند، رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام را با شعار و تندروی بدرقه کردند، با آجر به نایب‌رئیس مجلس در شیراز حمله کردند و حالا از پشت رایانه‌هایشان بلند شده‌اند و توهین‌های فضای مجازی را فریاد می‌زنند».

پروانه سلحشوری، رئیس فراکسیون زنان مجلس هم با اشاره به اینکه روز قدس نماد وحدت و هم‌دلی مسلمانان جهان است به سایت «امتداد» گفته است: «رئیس‌جمهوری ایران که به تازگی با پشتوانه نزدیک به ٢۴‌میلیونی رأی مردم در انتخابات به پیروزی رسیده است، در روز قدس مورد توهین هتاکان قرار می‌گیرد. این در حالی است که در دوران پیش از ریاست‌جهوری حسن روحانی، به بهانه‌های مختلف، منتقدان احمدی‌نژاد به دادگاه کشیده شده و تحت تعقیب قرار می‌گرفتند و تا زمانی که از دید آنها منحرف نشده بود، هر انتقادی به او جرم محسوب می‌شد. اما امروز در راهپیمایی وحدت‌بخش قدس، حسن روحانی با القاب مختلف خطاب می‌شود».علی ربیعی هم با اشاره به اینکه تجربه طولانی در مواجهه با این‌گونه حوادث دارم به ایلنا گفته است: «باید گفت این افراد و اقدام آنها به هیچ عنوان خودجوش نیست و از متن طبیعی اجتماع راهپیمایان برنمی‌خیزد». او افزود: «تجربه به ما نشان داده است در راهپیمایی‌های مهم مثل بیست‌ودوم بهمن، روز قدس و…، مردم به رغم گرایش‌های متفاوت سیاسی، بر اصل حضور تأکید دارند و گرایش‌های سیاسی در چنین رویدادهایی مطرح نیست. بنابراین کنش‌های سیاسی این‌گونه در مراسم ملی و مذهبی بزرگ، از متن طبیعت چنین مراسمی سامان نمی‌گیرد». ربیعی ادامه داد: «جریانی سامان‌یافته از طرقی، محل ورود فرد مورد نظر به راهپیمایی و خروج آن را به دست می‌آورند. این افراد سامان‌یافته، به طور ثابت در آن مکان می‌مانند و به محض حضور فرد مورد نظر، شعارهای خود را می‌دهند.

————————————–

انتقاد وزیر ارشاد از تخریبگران خودسر

صالحی‌امیری وزیر ارشاد در گفت‌وگو با «انتخاب»، در واکنش به شعارهای توهین‌آمیز عده‌ای «قلیل» و «خودسر» در روز قدس، گفت: «تخریبگران بدانند میان خودجوش و خودسر فاصله از راه به بیراهه است، فاصله از «خدمت» تا «خیانت» است». او افزود: «شگفت‌انگیز است که در روزی که رژیم صهیونیستی و جنایاتش باید محکوم می‌شد، جماعتی قلیل، بهانه‌ای برای بیگانگانی مهیا کردند که همواره سعی داشته‌اند تأثیر شعارها و راهپیمایی باشکوه روز قدس را کم‌رنگ کنند». وزیر ارشاد ادامه داد: «مردم و بالاخص جوانان عزیز، نیک می‌دانند که توهین به منتخب ملت توهین به شعور مردم است. روحانی رئیس‌جمهور همه مردم ایران است و توهین به او که اینک نماد مردم‌سالاری دینی در کشور محسوب می‌شود، خشکاندن نهال دموکراسی در ایران است».


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.