۲.۸ میلیون تن، آمار مصرف‌کنندگان مستمر مواد مخدر در ایران

یکشنبه, 4ام تیر, 1396
اندازه قلم متن

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر از مرگ بیش از ۳ هزار تن به دلیل «سوء‌مصرف» مواد مخدر در سال ۹۵ خبر داد و تعداد مصرف‌کنندگان مستمر مواد مخدر در ایران را دو میلیون و ۸۰۸ هزار تن اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، پرویز افشار روز شنبه سوم تیر با اعلام این مطلب به مناسبت سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر (پنجم تیر) گفت که با توجه به آمار سال ۹۴، ‌با «رشد ۶.۲ درصدی مرگ و میر ناشی از مصرف مواد در سال ۹۵ مواجه بودیم.»

به گفته این مقام مسئول٬ از میان قربانیان٬ ۱۸۸۲ تن به دلیل مسمومیت حاد با مواد فوت کردند.

آقای افشار همچنین مرگ و میر ناشی از مصرف روانگردان‌ها در ایران را دارای رشد ۸.۶ درصدی دانست و گفت که «این رشد، زنگ خطر استفاده از این مواد را به صدا درآورده است».

وی خواستار اطلاع‌رسانی ویژه درباره «سوء مصرف روانگردان‌ها» شد و بر ضرورت آموزش در این زمینه در مدارس٬ دانشگاه‌ها و سربازخانه‌ها و حتی مهدهای کودک‌ تاکید کرد.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر٬ تریاک با ۶۶.۸ درصد را در راس مواد مصرفی مواد مخدر در ایران دانست و از کاهش قابل توجه مصرف شیشه خبر داد.

پرویز افشار بر اساس روش «شیوع شناسی»٬ شمار معتادان در ایران را دو میلیون و ۸۰۲ هزار نفر اعلام کرد و همچنین افزود که ۳۶۰۰ دانش آموز پر خطر و در معرض خطر اعتیاد در سطح کشور شناسایی شده‌اند.

مدیرکل دفتر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش در آبان سال گذشته گفته بود که در حال حاضر ۱۳۶ هزار تن از دانش‌آموزان در ایران در معرض خطر ابتلا به مصرف مواد مخدر قرار دارند.

نادر منصور کیایی آبان افزوده بود که «یک درصد از دانش‌آموزان معتاد هستند٬ یعنی جمع زیادی از افراد وابستگی به مواد مخدر دارند».

وی همچنین گفته بود که «اغلب دانش‌آموزان مصرف کننده مواد پسران در گروه سنی بالای ۱۵ سال هستند».

چهارم اسفند پارسال نیز حسین طلا٬ عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، از حضور ۱۳۰ هزار دانش‌آموز «معتاد» پشت نیمکت‌های مدارس خبر داده بود.

شهیندخت مولاوردی٬ معاون رییس‌جمهوری ایران در امور زنان و خانواده، هم در آبان سال گذشته «میانگین سن اعتیاد» در بین دختران را ۱۳ سال اعلام کرده بود.
از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.