تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران همزمان با حضور نمایندگان آژانس بین المللی انرژی اتمی از ایران

جمعه, 24ام آذر, 1391
اندازه قلم متن

سایت تابناک اشاره کرد که همزمان دیدار نمایندگان آزانس بین المللی از  تهران، آمریکا تحریم های خود را تشدید نموده است. سایت رادیو فردا در مورد تشدید تحریم ها مینویسد:

وزارت خزانه‌داری آمریکا شامگاه پنج‌شنبه، ۲۳ آذرماه، پنج فرد و هفت شرکت ایرانی را به اتهام ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران در فهرست تحریم‌های خود قرار داد و معامله این افراد و شرکت‌ها با اتباع و شرکت‌های آمریکایی را ممنوع اعلام کرد.

خزانه‌داری ایالات متحده افراد تحریم شده را فریدون عباسی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، جابر صفدری، رئیس بخش فناوری‌های پیشرفته سازمان انرژی اتمی ایران، مرتضی احمدعلی بهزاد، عضو هیئت مدیره «شرکت غنی‌سازی اورانیوم ایران»، امیرحسین رحیمیار، مرتبط با «شرکت سوخت رآکتور هسته‌ای سوره» و محمدرضا رضوانی‌زاده، مدیر پیشین «شرکت سوخت رآکتور هسته‌ای سوره»، معرفی کرده است.

همچنین هفت شرکت «ایران پویا»، «آریا نیکان»، «پویا کنترل»، «فراتک»، «گروه صنعتی ندا»، «طرح و پالایش» و «تولید ابزار برشی ایران (تابا)» به فهرست تحریم‌های این وزارتخانه اضافه شده‌اند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرده است که این افراد و شرکت‌ها به دلیل کمک‌رسانی به دولت ایران از طریق تأمین کالا، فناوری و خدمات مرتبط با غنی‌سازی اورانیوم و تولید رآکتور آب سنگین تحریم شده‌اند و از این پس معامله این افراد و شرکت‌ها با اتباع و شرکت‌های آمریکایی ممنوع است. همچنین تمامی دارایی‌های احتمالی تحریم‌شدگان در ایالات متحده مسدود خواهد شد.

نام فریدون عباسی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، در حالی در فهرست تحریمی قرار گرفته است که اتحادیه اروپا پیشتر برای وی محدودیت سفر در نظر گرفته بود و سال ۲۰۰۷ نیز نام وی در قطعنامه شورای امنیت به عنوان یکی از افراد مرتبط با برنامه اتمی و موشکی ایران آمده بود.

در همین حال به دنبال اعمال تحریم‌های تازه علیه ایران، روسیه از این اقدام آمریکا انتقاد کرده است. ویتالی چورکین، نماینده روسیه در سازمان ملل، روز پنج‌شنبه گفت که این تحریم‌های یک‌جانبه تلاش‌های بین‌المللی برای حل مسئله هسته‌ای ایران را «تضعیف می‌کند».

با این‌ حال دیوید کوهن، معاون امور مبارزه با جرایم مالی و تروریسم در وزارت خزانه‌داری آمریکا، می‌گوید با توجه به پافشاری ایران بر برنامه هسته‌ای خود، ایالات متحده این افراد و شرکت‌ها را تحت تحریم قرار داده است.

وی افزوده است تا زمانی‌که جمهوری اسلامی به فعالیت‌های این‌چنینی خود ادامه دهد، آمریکا به همراه همتایان بین‌المللی‌اش بر شدت فشار‌ها بر ایران می‌افزاید.

غرب معتقد است که برنامه هسته‌ای ایران دارای بعد نظامی است و خواستار شفاف‌سازی ایران در این زمینه شده است. جمهوری اسلامی در مقابل همواره با تأکید بر صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای خود، دستیابی به انرژی هسته‌ای را حق خود می‌داند.

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.