از یوم‌التوپ محمدعلی تا یوم‌التوهین سیدعلی

سه شنبه, 6ام تیر, 1396
اندازه قلم متن

محمد ارسی

در آثار مربوط به تاریخ انقلاب مشروطه، دوم تیر ماه سال ۱۲۸۷ شمسی، یعنی روز به توپ بسته شدن مجلس شورای ملی، یوم التوپ نامیده شده ست؛ زیرا در این روز که خونین‌ترین روز در حرکت مشروطه‌خواهی محسوب می‌شود، قزاق‌های تحت امر لیاخف روسی به دستور مستقیم محمدعلی شاه قاجار به قصد قتل‌عام منتخبین ملت، و برچیدن بساط مشروطیت، به مجلس و مراکز اجتماع حامیان آزادی یورش بردند و به قتل و غارت و جنایات تنفرآوری در تهران دست زدند.

در این یورش وحشیانه، قزاق‌های وفادار به محمدعلی شاه ۳۰۰ نفر را کشتند و ۵۰۰ تن را زخمی کردند. وحشت همه را فراگرفته بود، قزاق‌ها به احدی رحم نمی‌کردند، شاه، به سپاه قزاق و شاه‌اللهی‌ها فرصت داده بود تا به اختیار خود آتش کنند و مجلس شورای ملی، این نهاد نو پای آزادی و دموکراسی را که مخالف با استبداد فردی و سلطنتی بود، از میان بردارند. در نتیجه، دستگیری و قتل و غارتگری بسیار شد و مردمِ تهران در پی نقطه‌ی امنی می‌گشتند تا از ستم و سرکوب قزاق‌های آتش به اختیار در امان بمانند …

در این یوم‌التوپ بود که دو آزاده‌ی جاودان‌نام یعنی ملک‌المتکلمین و میرزا جهانگیرخان صوراسرافیل را در باغشاه در حضور خود محمدعلی شاه، آنگونه جانگداز به قتل رساندند…

و حالا با همانندی تاریخی عجیب و غریبی روبروایم: یعنی با یوم‌التوهین آقای علی خامنه‌ای! روزی که به خواست خود وی، «آتش به اختیاران آقا» نفس‌کش می‌طلبند و با توپ و تشر و توهین به رئیس جمهوری و نماینده‌ی مجلس شورای اسلامی، دموکراسی و نهاد جمهوریت را را تحقیر و تمسخر میکنند!

جالب است که وقایع یوم‌التوپ محمدعلی شاهی دوم تیر سال ۱۲۸۷ شمسی، ۴۳ روز مانده به فرمان‌روز مشروطیت پیش آمد؛ یوم‌التوهین خامنه‌ای، ۱۰۹ سال بعد در سوم تیرماه امسال، ۴۳ روز مانده به روز «تنفیذ…» پیش می‌آید؛ با این تفاوت که توپ‌هایی که به سوی آن مجلس ملی شلیک شده بود، یک سال و بیست روز بعد، به‌سوی سلطان مستبد برگشت و ممدلی شاه را تا ادسای روسیه فراری داد. اما توهین‌هایی که به جمهوریت و دموکراسی و به شخص رئیس جمهوری شد، فردای یوم التوهین به طرف «رهبر با بصیرت» برگشت و خود وی را بی‌اعتبارتر و منزوی‌تر کرد!

راست گفته‌اند، تاریخ … بار دوم به‌شکل کمدی مسخره، تکرار می‌شود!

تیرماه ۱۳۹۶
Mohammadarasi@gmail.com

از: ایران امروز


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.