ورود فرانسوی‌ها به بازار آب معدنی ایران

سه شنبه, 6ام تیر, 1396
اندازه قلم متن

عکس تزیینی

تا کنون بازار آب بسته‌بندی شده در ایران در اختیار شرکت‌های داخلی بود اما اکنون یک شرکت فرانسوی وارد رقابت با ایرانی‌ها شده است. در صنعت آب بسته‌بندی شده ایران شرکت‌های بین‌الملی از جمله کوکاکولا و نستله حضور دارند.

روز سه‌شنبه (۲۷ ژوئن / ۶ تیر) خبرگزاری ایسنا به نقل از پیمان فروهر، دبیر انجمن تولیدکنندگان آب‌های معدنی و آشامیدنی، گزارش داد که یک شرکت فرانسوی موفق به اخذ مجوز قانونی برای واردات آب بسته‌بندی به ایران شده است.

فروهر گفته است که چند شرکت خارجی دیگر نیز در انتظار دریافت مجوز برای واردات آب بسته‌بندی‌شده هستند.

دبیر انجمن تولیدکنندگان آب‌های معدنی و آشامیدنی تاکید کرده است که تولیدکنندگان داخلی از محصولات وارداتی استقبال می‌کنند، زیرا «وقتی مشتری آب بسته‌بندی داخلی را با محصول وارداتی مقایسه می‌کند و متوجه می‌شود که چه تفاوت فاحشی علی‌رغم وجود کیفیت یکسان بین محصول داخلی و خارجی وجود دارد، قطعا از تولید داخلی استقبال خواهد کرد.»

آب بسته‌بندی شده فرانسوی برای مصرفکنندگان ایرانی بین ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان تمام می‌شود.

اظهارات ضد و نقیض

وجود آب‌های وارداتی در بازار از مدت‌ها پیش به “معمایی” برای مسئولان و برخی از رسانه‌های ایرانی تبدیل شده بود. آبان ماه گذشته در حالی که مسؤلان گمرک و سازمان غذا و دارو تاکید می‌کردند که آب‌های بسته‌بندی خارجی به‌طور قاچاق وارد کشور شده‌اند، خبرگزاری ایسنا به نقل از نیره پیروز بخت، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران، از مواردی گزارش داد که برای آب‌های خارجی مجوز واردات صادر شده و سازمان ملی استاندارد هم آنها را کنترل کرده است.

به گزارش ایسنا در سال ۱۳۹۴ تحت تعرفه ۲۲۰۲۱۰۰۰ گمرک ایران که تنها تعرفه برای “آب” در جدول واردات بوده، «محموله‌هایی از آلمان با وزن حدود ۱۶ تن و به ارزش ۴۱۳۱ دلار و از اسپانیا نیز به ارزش ۱۸ هزار و ۸۱۵ دلار و حجم حدود ۴۳ تن» وارد شده است.

به گفته فروهر، در ایران بین ۱۳۰ تا ۱۴۰ واحد تولید آب بسته‌بندی وجود دارد که سالانه یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون لیتر آب بسته‌بندی تولید می‌کنند.

در صنعت آب بسته‌بندی ایران شرکت‌های بزرگ دنیا از جمله  پپسی‌کولا، دنون، کوکاکولا و نستله به عنوان سرمایه‌گذار یا تولیدکننده مشترک حضور دارند.

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.