نیکی هیلی در شورای امنیت: ایران با آمریکا و کشورهای دیگر روابط عادی درپیش بگیرد

جمعه, 9ام تیر, 1396
اندازه قلم متن

نماینده ایالات متحده ایران با انتقاد از موارد نقض قطعنامه شورای امنیت از سوی ایران خواستار پایبندی جمهوری اسلامی به توافق هسته ای شد و گفت از ایران می خواهیم که با آمریکا و سایر کشورهای جهان روابط عادی در پیش بگیرد.

جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد پنجشنبه عصر در نیویورک با موضوع بررسی توافق هسته ای برگزار شد. در این نشست، نیکی هیلی گفت بیش از دوسال از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت می گذرد و همچنان شورای امنیت نتوانسته یک پاسخ موثر به اقدامات ایران بدهد و این شورا هیچ کاری نکرده است.

خانم هیلی در مورد موارد نقض قطعنامه شورای امنیت از سوی ایران گفت: مثلا این قطعنامه سفر قاسم سلیمانی به خارج ایران را منع کرده اما شاهدیم که او در سوریه و عراق حضور دارد. این کار او نقض قطعنامه شورای امنیت است اما این شورا واکنشی نشان نداده است.

حکومت ایران از مردم این کشور هم سوءاستفاده می کند. مردم ایران شایسته وضع بهتری هستند.
خانم هیلی در ابتدای سخنانش به داستان عقرب و قورباغه اشاره کرد و گفت آخر داستان عقرب که به قورباغه نیش زد، اعتراف کرد که این ذات اوست. باید بدانیم که ذات برنامه هسته ای ایران هم حمایت از تروریسم و تنش آفرینی در منطقه است. به شواهد نگاه کنید، برنامه های موشکی، نقش ایران در یمن و سوریه یا حضور مستشاران ایرانی در این کشورها، برای چیست. حکومت ایران از مردم این کشور هم سوءاستفاده می کند. مردم ایران شایسته وضع بهتری هستند.

به گفته خانم هیلی، ایران ضمن برگزاری چند مانور، موشک هایی به سوریه شلیک کرد. برخی مقام های ایران اظهاراتی درباره اینکه توانایی شلیک موشک به حیفا و اسرائیل را دارد، بیان کردند. شورای امنیت باید با این رفتارهای ایران مقابله کند.

نماینده آمریکا در سازمان ملل درباره عدم تعهد ایران به قطعنامه هسته ای گفت: ما به عنوان شورای امنیت باید از اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت دفاع کنیم. این تمهیداتی که اندیشیده شده، دلایلی پشت آن است. قرار نیست شورای امنیت چشمش را به اقدامات قانون شکنانه ایران و نقض قطعنامه ببندد.

اشاره خانم هیلی به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است که بیش از یکسال پیش و بعد از توافق هسته ای در این شورا تصویب شد. در بخش هایی از این توافق از ایران خواسته هایی مطرح شده که جمهوری اسلامی تاکنون به آنها ملزم نبوده است. از جمله در این قطعنامه از ایران خواسته برنامه آزمایش موشک های بالستیک با قابلیت حمل کلاهک اتمی را متوقف کند اما ایران در یکسال اخیر چند بار آزمایش موشکی داشته است و می گوید این آزمایش ها جنبه دفاعی دارد.

خانم هیلی روز پنجشنبه با دفاع از تحریم های جدید آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران گفت: ما به اقدامات مان برای تحریم کسانی که قطعنامه شورای امنیت را نقض می کنند، ادامه می دهیم.

وی افزود: آمریکا در حال بازبینی برجام است و تا زمانی که این باز بینی انجام شود، به آن پایبند می مانیم و از ایران هم می خواهیم که به آن پایبند بماند.

نماینده آمریکا در سازمان ملل افزود: از ایران می خواهیم که با آمریکا و سایر کشورهای جهان روابط عادی در پیش بگیرد.

در این جلسه نمایندگان چین، آلمان، ایتالیا و اتحادیه اروپا نیز سخنرانی کردند.

هرچند اغلب آنها از تعهد ایران به توافق هسته ای تقدیر کردند اما برخی مثل نماینده آلمان از اینکه ایران در برهم زدن ثبات منطقه خاورمیانه نقش دارد انتقاد کردند. نماینده اتحادیه اروپا نیز گفت نمی شود کارهای مثبت ایران را دید و چشم به اقدامات مخرب تهران بست.

در متنی که معاون آنتونیو گوترس، دبیرکل سازمان ملل به نقل از در این جلسه خواند، او نیز گفت متن برجام در خصوص برنامه موشکی ایران، مبهم است اما ایران فعلاً از تنش‌آفرینی موشکی بپرهیزد.

روز پنچشنبه متن کامل گزارش یوکیو آمانو دبیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز منتشر شد که در آن تاکید شد ایران به تعهدات خود پایبند بوده است.
از: صدای آمریکا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.