سه زندانی اهل ارومیه؛ محکومیت به اعدام با قسامه و حضوری ۲۸ ساله در زندان

شنبه, 10ام تیر, 1396
اندازه قلم متن

سه زندانی اهل ارومیه؛ سعید آرمت، جعفر اسماعیلی و عثمان صحرایی با اتهام ارتکاب “قتل” در یک پرونده با برگزاری مراسم قسامه به اعدام محکوم شدند و اکنون ۲۸ سال است که بدون آینده روشنی در زندان ارومیه به سر می برند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سه زندانی اهل ارومیه؛ سعید آرمت، جعفر اسماعیلی و عثمان صحرایی با اتهام ارتکاب قتل در یک پرونده، ۱۴ تیرماه ۱۳۶۸، بازداشت شدند.

در این پرونده عثمان صحرایی فرزند محمد علی به عنوان متهم ردیف اول، سعید آرمت فرزند کژو به عنوان متهم ردیف دوم و جعفر اسماعیلی فرزند محمد به عنوان ردیف متهم سوم، در پی شکایت اولیای دم در تاریخ ۱۴ تیرماه ۱۳۶۸، بازداشت و بدون ادله کافی صرفا برگزاری مراسم قسامه به اعدام محکوم شدند.

یک منبع مطلع از وضعیت این سه زندانی محکوم به اعدام به گزارشگر هرانا گفت: “در زمان محاکمه این سه زندانی، دلایل و مدارک کافی برای اثبات جرم وجود نداشته و به همین دلیل صرفا با ادله بر قسامه حکم اعدام این سه زندانی صادر شد”.

این منبع ادامه داد: ” شاکی پرونده این سه زندانی محکوم به اعدام، افشین جهانگیری فرزند امیرخان که ریاست ایل هرکی ساکن در ارومیه را به عهدا دارد، تاکنون جهت ببخشش و یا اجرای حکم این سه زندانی هیچ اقدامی نکرده است”.

قسامه یکی از ضعیف ترین راههای اثبات قتل و جراحات و صدمات بر اعضاء بدن است که با وجود لوث (عبارت از ظن قاضی به راستگویی مدعی است) قابل اجرا است و آن به صورت ادای سوگند توسط “پنجاه” نفر از بستگان در قتل عمدی و “بیست و پنج” نفر در قتل شبه عمدی است.

ایل هرکی از ایل‌های بزرگ کرد است که در کردستان ایران، عراق، ترکیه و سوریه ساکن است. زبان مردم ایل هرکی کردی است و در حال حاضر اکثراً در منطقه مرگور، ترگور، دشت و باراندوز ارومیه و همچنین دشت بیل اشنویه و نقده سکونت دارند.در کردستان عراق هم ایل هرکی در اربیل، دهوک و موصل ساکن هستند. همچنین این ایل در کردستان ترکیه نیز در هکاری سکونت دارد.

FacebookTwitterGoogle+


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.