قرار گرفتن ۳۰۰ شهر ایران در نقطه تنش آبی

یکشنبه, 11ام تیر, 1396
اندازه قلم متن

تنش آبی در شرایطی به وجود می‌آید که میزان تقاضا برای آب در یک منطقه از میزان منابع موجود بیشتر باشد.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا روز یکشنبه ۱۱ تیر اعلام کرد که ۳۰۰ شهر ایران در نقطه تنش آبی قرار گرفته‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، رحیم میدانی گفت: «در حال حاضر، علی رغم اقدامات صورت گرفته، ۳۰۰ شهر در نقطه سربه‌سر منابع آبی قرار دارند، به طوری که اگر تعمیرات تاسیسات طولانی شود با مخازن خالی رو به رو خواهیم شد».

وی روز سوم تیر گفته بود که ۶ کلان‌شهر و ۲۸۹ شهر ایران در معرض تنش آبی قرار دارند.

این مقام وزارت نیرو با بیان اینکه تامین آب شرب نیازمند تدابیر گوناگونی‌ است افزود:‌ «صرف وجود آب پشت سدها نمی‌تواند گزینه اطمینان برای تامین آب باشد، چرا که باید به تعمیر تاسیسات و پروژه‌های جدید نیز توجه شود».

وی همچنین به محدودیت‌های منابع مالی اشاره و تاکید کرد که به همین دلیل نمی‌توان پروژه‌ها را طبق زمان بندی اجرا کرد و نتیجه آن تنش آبی در برخی شهرهاست.

تنش آبی، اصطلاحی برای توصیف کمبود آب برای ساکنین یک منطقه است. این وضعیت در شرایطی به وجود می‌آید که میزان تقاضا برای آب در یک منطقه از میزان منابع موجود بیشتر باشد.

رحیم میدانی وضعیت استان اصفهان را «جدی» توصیف کرد و افزود: «در اصفهان حتی می‌توان قاطعانه گفت که از نقطه سر به سر نیز در مرحله‌ی پایین تر قرار گرفته‌ایم و کمبود منابع آب در این استان به طور جدی خودنمایی می‌کند».

وی تصریح کرد: اگر تمام سدهای ایران نیز پر باشد، اما میزان مصرف از حد استاندارد افزایش یابد تاسیسات نمی‌تواند آب را به دست مشترکان برساند.

قرار گرفتن ۳۰۰ شهر در تنش آبی در حالی اعلام می شود که علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، روز جمعه از «امنیتی» شدن بحران آب در ایران خبر داد.

آقای بروجردی در جریان بازدید از حاشیه شهر مشهد، همچنین از بی‌توجهی به کمبود آب در ایران طی سال‌های گذشته انتقاد کرد.

وی افزود که به دلیل امنیتی شدن بحران آب، در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، کمیته امنیت آب تشکیل شده است.

گزارش‌ها حکایت از آن دارد که بخش کشاورزی در ایران سهمی ۹۰ درصدی در مصرف آب دارد؛ حوزه‌ای که بخش عمده آن از روش‌های غیرکار آمد برای آبیاری استفاده می‌کند.

علاءالدین بروجردی روز جمعه همچنین گفته بود: «در بسیاری از رودخانه‌های کشور فاضلاب وارد آب می‌شود و آب سالم را از بین می‌برد»

پیشتر خبرگزای رویترز نیز در گزارشی نوشته بود: عمده‌ترین تهدیدی که هم اکنون ایران با آن مواجه شده است، تحلیل رفتن منابع آبی کشور است که باعث شده است موضوع جیره بندی آب در برخی از شهر‌ها مطرح شود.

گری لویس، نماینده مقیم برنامه توسعه ملل متحد در ایران، در این مورد به رویترز گفته بود: کمبود آب اکنون به عمده‌ترین چالش امنیتی انسانی در ایران تبدیل شده است.

پیش از این در فروردین‌ماه، خبرگزاری‌ها از تجدید نظر وزارت نیروی ایران در ساخت ۵۰ سد «به دلیل تغییرات اقلیمی» در کشور خبر دادند.

ساخت این سدها در حالی از دستور کار خارج شد که برای احداث آنها «برنامه‌ریزی» شده بود.

وزارت نیرو اعلام کرد به دلیل افزایش تبخیر منابع آبی ناشی از تغییرات اقلیمی تا حدود ۲۵ میلیارد مترمکعب و کاهش ۲۰ درصدی میزان روان‌آب‌های کشور ٬ این تصمیم را اتخاذ کرده است.

آمارها حکایت از آن دارند که تغییرات اقلیمی در بخش آب باعث شده تا در مقایسه با دو دهه گذشته بارش‌های کشور ۱۰ درصد کاهش و درجه دمای ایران نیز ۱.۵ درجه افزایش داشته باشد.

این دو مسئله علت اصلی افزایش میزان تبخیر منابع آبی و کاهش روان‌آب‌های ایران اعلام شده است.

از دیگر تغییرات اقلیمی در ایران٬ کاهش ۱۵ درصدی میزان تغذیه آب زیرزمینی و کاهش ریزش برف در مقایسه با باران عنوان شده است.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.