روحانی خواستار بی‌طرفی و پاسخگویی دستگاه قضایی شد

یکشنبه, 11ام تیر, 1396
اندازه قلم متن

رئیس جمهوری ایران در همایش سراسری قوه قضائیه خواستار بی‌طرفی قضات و خودداری نظامیان از دخالت در سیاست شد. او می‌گوید مشکلات امروز مشکل کل نظام است و همه قوا باید برای حل آنها همکاری کنند.

حسن روحانی در همایش گرامی‌داشت هفته قوه قضائیه که صبح یک‌شنبه (۱۱ تیر/ ۲ ژوئیه) برگزار شد، این مناسبت را به مسئولان، کارکنان، قضات و رئیس این قوه، صادق لاریجانی تبریک گفت.

رئیس جمهور سخنرانی خود را با یاد و خاطره محمد بهشتی آغاز کرد که هفتم تیرماه ۱۳۶۰ در جریان انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی کشته شد و از آن زمان شهید بهشتی خوانده می‌شود.

روحانی با اشاره به بیش از دو دهه آشنایی نزدیک و همکاری خود با بهشتی او را “معمار قانون اساسی و قوه قضائیه پس از انقلاب اسلامی” خواند.

بخشی از سخنان رئیس جمهور در این مراسم در ادامه کشمکش‌هایی ابراز شد که پس از انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری میان او و نزدیکانش با فرماندهان سپاه، مقام‌های ارشد قوه قضائیه و اصول‌گرایان افراطی درگرفته است.

به گزارش خبرگزاری ایلنا او با اشاره تلویحی به ادامه حمله‌ها به دولت تاکید کرد که دوران رقابت‌های انتخاباتی ویژگی‌های خاص خود را دارد، اما آن دوران تمام شده است.

مشکلات امروز، مشکل نظام

روحانی با توجه به تلاش رقیبان برای بالا بردن انتظارات از دولت دوازدهم، حل مشکلاتی نظیر فقر، بیکاری و معضلات زیست محیطی را مستلزم همکاری تمام دستگاه‌ها و نهادها عنوان کرد و گفت: «اکنون نوبت ما مسئولان است. مشکلات امروز، مشکلات دولت دوازدهم نخواهد بود بلکه مشکلات نظام، انقلاب و مردم ماست.»

در جریان مبارزات انتخاباتی، روحانی بارها از دخالت سپاه پاسداران و نظامیان در فعالیت‌های اقتصادی و جناح‌بندی‌های سیاسی انتقاد کرد و پس از پیروزی نیز سپاه را “دولت با تفنگ” خواند که به گفته‌ی او مانع فعالیت بخش خصوصی و جذب سرمایه‌گذاری خارجی از طریق تنش‌آفرینی است.

منتقدان در مقابل، دولت یازدهم را متهم به سازش و عدم ایستادگی در برابر کشورهای غربی، به ویژه ایالات متحده آمریکا می‌کنند.

حسن روحانی می‌گوید دولت یازدهم با سیاست‌های تنش‌زدایی و تعامل با جهان توانست مانع همراهی روسیه، چین و کشورهای اروپایی با اقدامات آمریکا شود اما ظاهرا برخی از “انزوای آمریکا” ناراحتند.

او با پشتیبانی از سیاست‌های تنش‌زدایی دولت افزود: «این خوب است یا آنکه کاری کنیم همه پشت سر آمریکا بروند؟ انقلابی بودن یعنی کاری کنیم که آمریکا منزوی شود و به گونه‌ای صحبت کنیم که دنیا زبان ما را بفهمد.»

رهبر جمهوری اسلامی، علی خامنه‌ای حدود یک ماه پیش به طور تلویحی روحانی را با نخستین رئیس جمهور ایران ابوالحسن بنی‌صدر مقایسه کرد و نسبت به تکرار دو قطبی کردن جامعه هشدار داد.

این مقایسه در جریان راهپیمایی “روز قدس” در قالب شعار “روحانی، بنی‌صدر پیوندتان مبارک” علنی‌تر شد و در روزهای گذشته از سوی برخی محافظه‌کاران تکرار شده است.

تکرار مقایسه روحانی و بنی‌صدر

غلامحسین محسنی‌اژه‌ای سخنگوی قوه قضائیه در خطبه‌های نماز جمعه نهم تیر ماه با کنایه‌ای آشکار به روحانی گفت، بنی‌صدر هم فکر می‌کرد مردم به شخص او رأی دادند و “جامعه را دوقطبی و مردم را به دو دسته مخالف و موافق تقسیم کرد”.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محسنی‌اژه‌ای نسبت به تکرار این وضعیت هشدار داد و گفت: «امروز تخریب علیه دستگاه‌های نظامی و انتظامی، بسیج و سپاه ایجاد شده، بنا به تجربه گذشته فکر می‌کنم یک فتنه جدید در پیش است.»

حمله‌های سخنگوی قوه قضائیه به رئیس دولت چنان آشکار و تند بوده که محمد رضا باهنر، نماینده باسابقه پیشین مجلس و از چهره‌های شاخص اصول‌گرایان نیز پیش کشیدن بحث بنی‌صدر و مقایسه روحانی با او توسط اژه‌ای را نادرست خوانده است.

رئیس‌جمهور در انتقاد از نقض اصل برائت در برخی محاکم قضایی گفت: «افرادی به دنبال آن هستند که حکم برائت بیل به کمرش بخورد؛ اگر زمانی به دلیل قومیت، مذهب و تمایلات سیاسی برای قاضی محاکمه فرق بکند، آن قضاوت محل تردید است. قاضی باید بی‌طرف باشد. اصلاح‌طلب و اصول‌گرا نداریم. ترک و کرد و… نداریم. شیعه و سنی نداریم. همه افراد براساس قانون مساوی هستند.»

روحانی می‌گوید نیروی انتظامی و سپاهیان به عنوان ضابط قضایی حق ندارند وارد مسائل حزبی و دسته بندی‌های جناحی شوند و “مهم است هم قاضی و هم ضابط به‌ خاطر حزب یا جناح منتفع نشود”.

به گزارش ایلنا، رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش گفت: «در شرایط امروز باید با دستگاه قضایی مستقل و بی‌طرف به فکر ساختن ایرانی آباد باشیم؛ مشکل اقتصاد مشکل امروز ماست و دستگاه قضایی می‌تواند در این مسئله و محیط زیست و آب کمک کند. باهم علیه فساد و برای شفافیت تلاش کنیم.»

استقلال، نقدپذیری و شفافیت

روحانی می‌پرسد اگر قرار باشد همه دستگاه‌ها و همه نهادها در برابر مردم با شفافیت عمل کنند و پاسخگو باشند “چرا قوه قضاییه این کار را نکند؟”

عدم شفافیت و پاسخگو نبودن از جمله انتقادهایی است که در ارتباط با عملکرد دستگاه قضایی زیاد مطرح می‌شود. حدود ۹ ماه پیش گزارشی درباره وجود ده‌ها حساب‌ بانکی غیرقانونی به نام رئیس قوه قضائیه منتشر شد که تاکنون درباره جزئیات آن شفاف‌سازی قانع‌کننده‌ای صورت نگرفته است.

همزمان با سخنرانی روحانی، محمد کاظمی، نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی با بیان این که “نقص و عیب در قوه قضائیه کم نیست”، نقدناپذیری و مستقل عمل‌نکردن را از ایرادهای مهم این قوه عنوان کرد.

به تازگی عیسی سحرخیز، عضو انجمن صنفی روزنامه‌نگاران به اتهام توهین به رئیس قوه قضائیه به شش ماه حبس محکوم شده است. کاظمی می‌گوید این در حالی است که هنوز از برخورد قضایی با توهین‌کنندگان به روحانی خبری منتشر نشده است.

نایب رئیس کمیسیون حقوقی مجلس گفت: «معتقدم آقای محسنی‌اژه‌ای در خطبه‌های نماز جمعه هنگامی که توهین به سپاه پاسداران، قوه قضائیه و نهادهای انقلابی را مطرح کردند بهتر بود توهین به رئیس‌جمهور را که در حال افزایش است نیز مطرح می‌کردند؛ این مسئله می‌توانست به معنای عدالت دستگاه قضایی باشد.»

حسن روحانی در پایان سخنرانی خود در همایش سراسری قوه قضائیه ابراز امیدواری کرد که سران قوای سه گانه با افزایش نشست‌های مشترک تلاش کنند “کشور در مسیر پیشرفت و آبادانی در سایه همراهی و همکاری و هم‌افزایی قرار بگیرد”.
از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.