پایان اعتصاب غذای سیامک میرزایی در زندان اوین

سه شنبه, 13ام تیر, 1396
اندازه قلم متن

روز جاری، سیامک میرزایی فعال ترک (آذری) در هجدهمین روز اعتصاب غذای خود، با تکمیل شدن نواقص پرونده و تعیین وقت جلسه تجدیدنظر همانگونه که مطالبه آغازین اعتراض او بود، به اعتصاب غذای خود پایان داد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۶، سیامک میرزایی فعال ترک (آذری) محبوس در بند هشت زندان اوین، که در اعتراض به کارشکنی‌های مکرر صورت‌ گرفته در روند رسیدگی به پرونده خود تا زمان تخفیف و تعدیل در قرار وثیقه صادره، همچنین تکمیل نواقص پرونده جهت برگزاری دادگاه تجدید نظر دست به اعتصاب غذا زده بود، روزجاری سه شنبه ۱۳ تیرماه ۱۳۹۶، با تحقق خواسته هایش به اعتصاب غذای خود پایان داد.

روز جاری، سه شنبه ۱۳ تیرماه ۱۳۹۶محمدرضا فقیهی، وکیل سیامک میرزایی از طریق تماس تلفنی مسئولین دادگاه تجدیدنظر مطلع شد که کلیه نواقصات پرونده از دادگاه بدوی به دادگاه تجدیدنطر ارجاع شده است و جلسه تجدیدنظر وی، شنبه، ۱۷ تیرماه در شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر استان تهران جهت تنظیم جلسه دادرسی مجدد و بررسی امکان تعدیل در وثیقه صادره، برگزار خواهد شد.

سیامک میرزایی، جمعه ۲۶ خرداد ۱۳۹۶, با انتشار نامه‌ای سرگشاده خطاب به ریاست اندرزگاه شماره ٨ ندامتگاه اوین اعلام کرد که “به دلیل کارشکنی‌های مکرر صورت‌ گرفته در روند رسیدگی به پرونده خود تا زمان تخفیف و تعدیل در قرار وثیقه صادره، همچنین تکمیل نواقص پرونده جهت برگزاری دادگاه تجدید نظر دست به اعتصاب غذا خواهد زد”.

درحالی که پرونده این زندانی به شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر ارجاع شده بود، جلسه تجدیدنظر این فعال ترک (آذری) تاکنون دوبار و بهانه‌های نبود قاضی پرونده، عدم وجود مستندات لازمه اعم از کیفرخواست، نبود دادنامه صادره از دادگاه بدوی، فقدان نامه اعتراضی وکیل این زندانی و آخرین دفاعیه بازپرسی و دادگاه بدوی، به تعویق افتاده بود و گفته شده تا زمان رفع این نواقص دادگاهی برگزار نخواهد شد.

یک منبع ضمن تایید این خبر به گزارشگر هرانا گفت: ” این فعال مدنی که صرفا با محدود کردن تغذیه خود به نوشیدن آب اقدام به اعتصاب غذا کرده بود، در طی این مدت، دچار افت فشار خون ٨ روی ۶ و کاهش ورزن ۱۲/۵ کیلوگرمی شده بود. وزن این زندانی قبل از آغاز اعتصاب غذا ۷۷ کیلوگرم بوده است که در طی این مدت به ۶۴/۵ کیلوگرم کاهش پیدا کرده است .”

میرزایی که از بیست‌ و سوم تیر ماه ۹۵، در پارس‌آباد مغان بدون ارائه حکم قضایی بازداشت و به زندان اوین تهران منتقل شد، سرانجام در دادگاه انقلاب بهارستان و به ریاست قاضی حسنی به ۱۰ سال حبس تعزیری و دو سال تبعید به طبس محکوم شد.

یک منبع مطلع در رابطه با محاکمه این فعال ترک به گزارشگر هرانا گفته بود:” سیامک میرزایی پس از بازداشت با اتهام تبلیغ علیه نظام تفهیم اتهام شد و سپس به زندان اوین در تهران منتقل شد. پس از انتقال به تهران، اتهام این زندانی سیاسی به تشکیل جمعیت غیر قانونی تغییر یافت و در دادگاه انقلاب بهارستان به ریاست قاضی حسنی به اتهام تشکیل جمعیت غیرقانونی، بدون مدارک و شهواد کافی و حتی ذکر عنوان جمعیت موردنظر به به ۱۰ سال حبس تعزیری و ۲ سال تبعید به طبس محکوم شد.”

سیامک میرزایی دانشجوی محروم از تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد است که پیشتر در سال ۱۳۹۰ در خصوص پرونده دیگری به پنج سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

گفتنی است، در نهم تیر ماه فعالین مدنی به بهانه سالگرد تولد بابک خرمدین در قلعه بابک گرد هم آمده بودند، آنان این مناسبت را با برگزاری سخنرانی، سردادن شعار، در دست داشتن بنر و پلاکادر هایی با محتوای آزادی “سیامک میرزایی” و دفاع از حق آموزش به زبان مادری به برنامه ای اعتراضی برای طرح مطالبات خود تبدیل کردند. این برنامه با بازداشت ۱۲ نفر و تحت تعقیب گرفتن ۱ تن دیگر از سوی نیروی انتظامی پایان یافت.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.