از برگزاری جلسه شورای مرکزی جبهه ملی ایران ممانعت بعمل آمد

پنجشنبه, 15ام تیر, 1396
اندازه قلم متن

پس از ممانعت وزارت اطلاعات از برگزاری جلسه جبهه ملی در ۲۱ اردیبهشت ماه، قرار بود که جلسه ای با محدودیت در اعضای شرکت کننده، روز دوشنبه، ۱۲ تیرماه، در منزل ضیاء مصباح برگزار شود، که اینبار نیز با دخالت وزارت اطلاعات و احضار میزبان در روز یکشنبه، مجددا از برگزاری جلسه جبهه ملی ممانعت به عمل آمد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، قرار بود جلسه شورای مرکزی این حزب با محدودیت در اعضای شرکت کننده، روز دوشنبه ۱۲ تیرماه، در منزل ضیاء مصباح، از اعضای این گروه، برگزار شود. اما روز یکشنبه، آقای مصباح احضار شده و اخطار گرفته است که “از برگزاری جلسه خودداری نمایند”.

در روز یکشنبه، ۱۱ تیرماه، ضیا مصباح از سوی وزارت اطلاعات احضار و به مدت چند ساعت مورد بازجویی قرار گرفت. آقای ضیا تهدید شد که در صورت نادیده گرفتن این اخطار و برگزاری این جلسه، با دخالت نیروهای انتظامی، از ورود افراد به منزل وی، ممانعت به عمل خواهد آمد و برخورد جدی صورت خواهد گرفت.

جلسه جبهه ملی در روز دوشنبه قرار بود با حضور اعضای هیئت رئیسه شورا (متشکل از پنج عضو)، نایب رئیسان شورا، منشیان شورا، هیئت رهبری و هیئت اجرایی، که جمعا ۱۰ الی ۱۵ تن از اعضای شورا، برگزار شود.

یک منبع مطلع ضمن تایید این خبر در گفتگو با گزارشگر هرانا گفت: “علیرغم سابقه این حزب و محرومیت و محدودیت از برخوردای آن از محل کار و روزنامه رسمی، ممانعت از برگزاری جلسات جبهه ملی نقض حق آزادی اجتماعات، اندیشه و بیان و در کل شکلی از نقض حقوق بشر است”.

جبهه ملی ایرانی در حالی که از برخورداری از محل کار محروم است،جلسات شورا هر بار در منزل یکی از اعضا برگزار می شود.

لازم به یادآوری است، اردیبهشت ماه سال جاری، روابط عمومی جبهه ملی ایران در اطلاعیه‌ای اعلام کرده که قرار بود جلسه شورای مرکزی این حزب روز پنج‌شنبه، ۲۱ اردیبهشت، در منزل اصغر فنی‌پور، عضو شورای مرکزی، برگزار شود. با این حال صبح روز سه‌شنبه، ۱۹ اردیبهشت، آقای فنی‌پور تلفنی از سوی وزارت اطلاعات ایران احضار شده و اخطار گرفته است که “از برگزاری جلسه خودداری نمایند”.

جبهه ملی ایران که همواره با محدودیت‌های زیادی در اجرای فعالیت های خود روبه‌رو بوده است، پیشتر نیز در سال گذشته، از برگزاری جلسات آن ممانعت به عمل آمده بود.

جبهه ملی ایران سازمان سیاسی ملی‌گرای فعال در ایران است که در سال ۱۳۲۸ توسط سیاستمدارانی از قبیل محمد مصدق، حسین فاطمی و کریم سنجابی تأسیس شد و به پیشنهاد دکتر حسین فاطمی، ملی شدن صنعت نفت ایران را مطرح کرد. در ۲۹ اسفند ۱۳۲۹ ملی شدن صنعت نفت مراحل نهایی تصویب خود را طی کرد و در اردیبهشت ۱۳۳۰، محمد مصدق تشکیل دولت داد و هیئتی را به ریاست مهدی بازرگان برای اجرای ملی شدن نفت راهی شرکت نفت کرد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.