هشدار نماینده مجلس درباره تبدیل کودک‌فروشی به «رویه‌ای عادی»

پنجشنبه, 15ام تیر, 1396
اندازه قلم متن


طیبه سیاوشی شاه‌عنایتی زنان معتاد را متهم اصلی پدیده کودک‌فروشی دانست. عکس زنی معتاد و کودکش در نزدیکی تهران

یک نماینده مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه، ۱۴ تیرماه، با اعلام این که فروش کودکان در مناطق حاشیه‌ای تهران به «رویه‌ای عادی» تبدیل شده این پدیده را «جنایتی سازمان‌یافته» دانست و بر لزوم پیگیری و حل آن تأکید کرد.

طیبه سیاوشی شاه‌عنایتی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی، روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت گفت: «در برخی از مناطق حاشیه‌ای شهر تهران، توسعه خیابان‌ها، زیباسازی و غیره در اولویت است اما به جهت پاکسازی از معضلاتی چون اعتیاد، سوءاستفاده از کودکان و کودک‌فروشی در اولویت قرار نگرفته است.»

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

وی زنان معتاد را متهم اصلی پدیده کودک‌فروشی دانست و افزود: «بر اساس بازدیدهای صورت‌گرفته این زنان معتاد و خودفروش بوده و نوزادی را که به دنیا می‌آورند به راحتی در معرض فروش قرار می‌دهند.»

طیبه سیاوشی شاه‌عنایتی با بیان این که این نوزادان نه از وضعیت جسمی سالمی برخوردارند و نه هویت درستی دارند، گفت که از تعداد این کودکان بی‌هویت آمار دقیقی در دست نیست، اما قطعا روزانه به تعدادشان افزوده می‌شود که یا در معرض فروش قرار می‌گیرند یا از آنها در کارهای مختلف استفاده می‌شود.

وی عدم اطلاع‌رسانی و پنهان‌کردن موضوعاتی چون وضعیت زندگی زنان معتاد و کودک‌فروشی را مسبب «تشدید آسیب‌ها» دانست و بر لزوم برگزاری اجلاسی برای طرح این موضوع و یافتن راهکاری شفاف برای آن تاکید کرد.

این نماینده مجلس، شهرداری تهران، سازمان بهزیستی و کمیته امداد را مسئول پیگیری این معضل اجتماعی معرفی کرد و در عین حال از خلاءهای قانونی در این باره انتقاد کرد.

به گفته برخی مقام‌های جمهوری اسلامی، پدیده «کودک‌فروشی» در ایران از چند سال پیش گسترش یافته است که بیشترشان هم فرزندان زنان کارتن‌خواب و معتاد هستند.

سه نماینده مجلس شورای اسلامی، دو ماه پیش در مورد «گسترش پدیده خرید و فروش کودکان در ایران» هشدار دادند و خواستار افزایش مجازات‌های قضایی در این زمینه شدند.

محمدعلی پورمختار، محمد کاظمی و یحیی کمالی‌پور، سه نماینده مجلس، در اردیبهشت‌ماه گذشته در مصاحبه با خبرگزاری خانه ملت، خرید و فروش کودکان را عملی «مجرمانه» و «خلاف شرع» دانستند و خواستار تشدید مجازات‌های بازدارنده در این مورد شدند.

پیشتر بهمن طاهرخانی٬ عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس نیز در بهمن سال گذشته گفته بود «کودک‌فروشی» در ایران به «تجارت» تبدیل شده است.

بر اساس گزارش برخی از رسانه‌ها در ایران، «نوزادفروشی» نیز به یک پدیده اجتماعی تبدیل شده است و برخی خانواده‌ها در ازای دریافت میلیون‌ها تومان، نوزاد یا نوزادان خود را به متقاضیان واگذار می‌کنند.

تیرماه سال گذشته، شهیندخت مولاوردی٬ معاون رئیس‌ جمهوری ایران در امور زنان و خانواده، گفته بود آمار نوزادان فروخته شده در شکم مادر «زیاد» است و «فقر» یکی از مهم‌ترین عوامل گسترش این پدیده اجتماعی در ایران محسوب می‌شود.

او از «فقر اقتصادی»، «فقر فرهنگی»، «اعتیاد»، «کارتن‌خوابی» و «ازدواج کودکان» به عنوان مهم‌ترین عوامل «نوزادفروشی» در ایران نام برده بود.
از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.