کیهان: محرومیت همیشگی محمد رسول‌اف از فیلم‌سازی در ایران

دوشنبه, 19ام تیر, 1396
اندازه قلم متن

تقاطع: روزنامه‌ی “کیهان” که زیر نظر حسین شریعتمداری، نماینده پرنفوذ رهبر جمهوری اسلامی اداره می‌شود، می‌گوید که “محمد رسول‌اف” کارگردان منتقد سینمای ایران برای همیشه از حرفه فیلم‌سازی محروم خواهد شد.

این روزنامه در خبری کوتاه، “لِرد” تازه‌ترین فیلم محمد رسول‌اف را فیلمی “ضد ایرانی” و “حامی فرقه ضاله بهاییت” توصیف کرده و نوشته: «بر اساس شنیده‌ها، “لِرد” که به طور غیرقانونی در جشنواره کن ۲۰۱۷ شرکت کرده بود، به طور دائم توقیف شده است. همچنین محمد رسول‌اف نیز که پیش از این نیز به خاطر اقدامات ضدامنیتی متهم شده بود، به خاطر اصرار در تولید فیلم‌های تحریف‌آمیز علیه کشورمان و ارسال این فیلم‌ها به محافل غربی، برای همیشه از فعالیت سینمایی منع خواهد شد.»

“کیهان” با بیان این ادعا که «رسول‌اف در فیلم‌های اخیر خود به طور آشکار علیه ایران تبلیغ می‌کرد» افزوده: «تساهل و اقدام دیرهنگام در برخورد با سوءاستفاده‌گرها باعث می‌شود که این افراد جری‌تر شوند.»

محمد رسول‌اف که پیش‌تر در سال ۲۰۱۱ با فیلم “به امید دیدار” برنده جایزه “نوعی نگاه” فستیوال “کن” شده بود، امسال نیز موفق شد یک بار دیگر، با فیلم “لِرد” این جایزه‌ی باارزش را از آن خود کند.

رسول‌اف پیش‌تر در سال ۲۰۱۳، فیلم “دست‌نوشته‌ها نمی‌سوزند” را با موضوع قتل‌های زنجیره‌ای روشنفکران و دگراندیشان ایرانی در کشور فرانسه ساخته بود که آن فیلم نیز جوایز متعددی را از فستیوال‌های بین‌المللی کسب کرد.

او اما بعد از ساخت این فیلم سیاسی، در بازگشت به ایران با توقیف پاسپورت، احضار به نهادهای امنیتی، و چند سال‌ ممنوع‌الخروجی و ممنوعیت فعالیت روبه‌رو شد.

“لِرد” که به دلیل ممیزی، اجازه حضور در جشنواره دولتی فیلم “فجر” را پیدا نکرده بود، در زمان اکران در “کَن” نیز با انتقاد شدید روزنامه‌ی “جوان” (متعلق به سپاه پاسداران) و “شرق” وابسته به اصلاح‌طلبان و حامیان دولت مواجه شده بود. در یکی از تندترین این انتقادها، نویسنده روزنامه‌ی “شرق”، رسول‌اف را متهم به “سیاه‌نمایی” کرد و خطاب به او نوشت: «کاش آنها که این‌قدر ناراحتند و کینه به دل دارند، بروند و هم خیال خودشان را راحت کنند و هم مخصوصا خیال ما را…»

محرومیت احتمالی “محمد رسول‌اف” از فیلم‌سازی در ایران در حالی است که او به تازگی در کنار ۹ سینماگر دیگر ایرانی به عضویت “آکادمی علوم و هنرهای سینما” (اسکار) درآمده است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.