تعیین تاریخ دادرسی ابراهیم نوری و سیامک میرزایی؛ آزادی بازداشت شدگان قلعه بابک

دوشنبه, 19ام تیر, 1396
اندازه قلم متن

تاریخ برگزاری دادگاه تجدید نظر سیامک میرزایی و همینطور دادگاه ابراهیم نوری از فعالان ترک (آذری) از بابت دو پرونده جداگانه تعیین و به آنان ابلاغ شد، همزمان از اهر گزارش می رسد تمام بازداشت شدگان قلعه بابک با تودیع قرارهای صادره از زندان این شهر آزاد شده اند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ابراهیم نوری فعال ترک (آذری)، بر اساس ابلاغیه دریافتی، جهت برگزاری جلسه رسیدگی به اتهامات مطروحه در دو پرونده، باید روز سه شنبه، ۱۷ مردادماه ۱۳۹۶، در محل دادگاه انقلاب اهر حاضر شود.

آقای نوری در هر دو پرونده به “اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی” متهم شده است. وی در اسفندماه ۱۳۹۲ درمراسم روز جهانی زبان مادری به همراه شصت نفر دیگر در اهر بازداشت شد. در پرونده دوم مفتوحه ۱۳۹۴، در اعتراض به برنامه تلویزیونی فیتیله، با اتهاماتی مشابه پرونده سال ۹۲ بازداشت شد.

ابراهیم نوری، دانش آموخته زبان انگلیسی و دانشجوی کارشناسی حقوق در دانشگاه آزاد اهر، پیش‌تر به دلیل فعالیت‌های مدنی بازداشت گردیده است. وی نخستین بار در دوران دانش آموزی در سال ۱۳۸۴ توسط حفاظت اطلاعات سپاه دستگیر و مورد بازجویی قرار گرفت. ابراهیم نوری همچنین در سال ۱۳۸۸ به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به ۱۰ ماه حبس تعلیقی به مدت ۵ سال محکوم شده بود. این فعال مدنی بار دیگر در تاریخ ۲۸ دی ماه ۱۳۹۱ توسط نیروهای امنیتی دستگیر شد و در تاریخ ۲ بهمن ماه با سپردن وثیقه ۱۰۰ میلیون ریالی از زندان اهر آزاد شده بود.

همزمان با ابراهیم نوری از تهران گزارش می رسد زمان دادرسی به پرونده سیامک میرزایی دیگر فعال ترک (آذری)، جهت تنظیم جلسه دادرسی مجدد و بررسی امکان تعدیل در وثیقه صادره، از سوی دادگاه تجدیدنظر، روز چهارشنبه، ۲۱ تیرماه سال جاری تعیین شد.
شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۶، سیامک میرزایی فعال ترک (آذری) محبوس در بند هشت زندان اوین، که در اعتراض به کارشکنی‌های مکرر صورت‌ گرفته در روند رسیدگی به پرونده خود تا زمان تخفیف و تعدیل در قرار وثیقه صادره، همچنین تکمیل نواقص پرونده جهت برگزاری دادگاه تجدید نظر دست به اعتصاب غذا زده بود، سه شنبه ۱۳ تیرماه ۱۳۹۶، با تحقق خواسته هایش، پس از ۱۸ روز، به اعتصاب غذای خود پایان داد.

میرزایی که از بیست‌ و سوم تیر ماه ۹۵، در پارس‌آباد مغان بدون ارائه حکم قضایی بازداشت و به زندان اوین تهران منتقل شد،

یک منبع مطلع در رابطه با محاکمه این فعال ترک به گزارشگر هرانا گفته بود:”سیامک میرزایی پس از بازداشت با اتهام تبلیغ علیه نظام تفهیم اتهام شد و سپس به زندان اوین در تهران منتقل شد. پس از انتقال به تهران، اتهام این زندانی سیاسی به تشکیل جمعیت غیر قانونی تغییر یافت و در دادگاه انقلاب بهارستان به ریاست قاضی حسنی به اتهام تشکیل جمعیت غیرقانونی، بدون مدارک و شهواد کافی و حتی ذکر عنوان جمعیت موردنظر به به ۱۰ سال حبس تعزیری و ۲ سال تبعید به طبس محکوم شد.”
سیامک میرزایی دانشجوی محروم از تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد است که پیشتر در سال ۱۳۹۰ در خصوص پرونده دیگری به پنج سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

در ادامه گزارشات از منطقه آذربایجان شرقی، گزارشگران هرانا مطلع شدند شش تن از فعالین مدنی که نهم تیرماه، در مراسم سالگرد تولد بابک خرمدین در قلعه بابک بازداشت شده بودند، به طور موقت آزاد شدند.

نهم تیر ماه فعالین مدنی به بهانه سالگرد تولد بابک خرمدین در قلعه بابک گرد هم آمده بودند، آنان این مناسبت را با برگزاری سخنرانی، سردادن شعار، در دست داشتن بنر و پلاکادر هایی با محتوای آزادی “سیامک میرزایی” و دفاع از حق آموزش به زبان مادری به برنامه ای اعتراضی برای طرح مطالبات خود تبدیل کردند. این برنامه با بازداشت ۱۲ نفر و تحت تعقیب گرفتن ۱ تن دیگر از سوی نیروی انتظامی پایان یافت.

سید آراز قارداغی، محمد مردی، حسن قاراداغی، رضا آقایی و سجاد صدقی پس از بیست وچهار ساعت بازداشت و بازجویی بدون صدور قرار آزاد شدند. این پنج نفر به همراه مهدی اکبری کودک یازده ساله‌‌ای که پس از پانزده ساعت بازداشت و بازجویی تحویل خانواده‌اش شده بود ۶ نفری هستند که از بابت این پرونده مورد تعقیب قضایی قرار نگرفتند.

اکبر جهانگیری، مرتضی پروین، رحیم نوروزی، حامد رواجی، میلاد اکبری و رحیم زارعی سایر بازداشت شدگانی بودند که از بابت این پرونده کماکان در زندان اهر به سر می بردند.

روز گذشته، دادستانی کلیبر با تعدیل وثیقه ۱۵ میلیونی به قرار کفالت دستور آزادی این شش فعال دربند را صادر نمود.

با این تعدیل قرار، آخرین دسته از بازداشت شدگان واقعه قلعه بابک از جمله اکبر جهانگیری، مرتضی پروین، رحیم نوروزی، حامد رواجی، میلاد اکبری و رحیم زارعی از زندان اهر آزاد شدند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.