گفتگوی سایت ملیون ایران با فعال حقوق دراویش، آقای رضا انتصاری

دوشنبه, 26ام تیر, 1396
اندازه قلم متن

آقای انتصاری از دراویشی است که زندانی بوده و تازه آزاد شده اند. ایشان از مدیران سایت مجذوبان نور و فعالان حقوق دراویش میباشند.

اخبار مختلفی از فشار بر دراویش سلسله نعمت اللهی گنابادی به صورت پراکنده در بعضی رسانه ها و شبکه های مجازی منتشر می شود، در حال حاضر وضعیت دراویش به چه صورت است؟

پاسخ: اگر بخواهم به طور خلاصه شرایط و وضعیت دراویش گنابادی را شرح بدهم همین نکته کافی ست که نگاه امنیتی در همه ساحت های اجتماعی و زیست مدنی بر دروایش سایه انداخته است، اکنون دراویش در هر جایگاه اجتماعی با سایه سنگین نگاه امنیتی بر حیات مدنی شان روبرو هستند، نگاه امنیتی بدین معنی که معاندین عرفان و تصوف، جامعه درویشان را به مثابه مجرم ها و متهم های امنیتی نگاه می کند و در جای اینکه به برقراری امنیت و آرامش اجتماع توجه شود، برخی درپی حذف و بایکوت آنها از صحنه جامعه بر آمده اند. به صورت مصداقی نمونه ای از فشارها که بر درویشان وارد شده انواع محرومیت های شغلی، تحصیلی و اجتماعی ست. از جمله ممنوعیت از تدریس دکتر شهرام پازوکی و دکتر علی محمد صابری و اخراج از دانشگاه آقایان فرشید یداللهی و مصطفی دانشجو و اخراج از کار دکتر محمدعلی طاووسی و همین طور تبعید شش تن از درویشان و بازداشت و زندانی بودن یکی از آنها. متاسفانه این را هم بگویم که این اتفاق ها همگی کمتر از یک سال گذشته رخ داده.

هدف کاربران از این حرکت جمعی در شبکه‌های اجتماعی چه بود؟

پاسخ: کمپین یا اقدام جمعی کاربران شبکه های اجتماعی در اعتراض به بایکوت دراویش با فیلتر شدن سایت مزارسلطانی در ۱۹ تیرماه که بیانات دکتر نورعلی تابنده قطب دراویش گنابادی را منتشر می کند آغاز شد. کاربران چنانکه در توییتها و پستهایی که در این رابطه در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشتند به بایکوت و سانسور صدای دکتر تابنده و در پی آن صدای جامعه درویشان معترض شده و خواستار پایان دادن به نگاه امنیتی بر جامعه درویشان شدند.

اگر امکان دارد در مورد موقعیت کنونی ایشان برای خوانندگان ما توضیح بدهید؟

پاسخ: جناب اقای دکتر نورعلی تابنده به دلیل شخصیت ممتاز و برجسته اجتماعی و سیاسی شان در تاریخ معاصر ایران، همیشه و حتی پیش از قطبیت جامعه دراویش گنابادی با محدودیتها و فشارهای بسیاری روبرو بوده اند، در حال حاصر نیز ما شاهد ایجاد محدودیتهای بسیاری برای شخص ایشان از سوی حاکمیت هستیم، برای نمونه در سال ۸۶ در سفری به بیدخت که موطن آبا و اجدادیشان و محل دفن چندتن از اقطاب درگذشته سلسله نعمت اللهی گنابادی ست، ایشان توسط نهاد امنیتی بازداشت شده و به تهران نفی بلد شدند و از آن تاریخ تا کنون این نهادها از هرگونه سفر ایشان جلوگیری می کنند و این خود نمونه د بارز حصر پنهان است، اخیرا هم که با فیلتر و مسدود کردن سایت پخش صحبتهای ایشان برای چندمین بار، اصرار حاکمیت بر سیاست و روش بایکوت و حذف صدای ایشان از فضای عمومی جامعه بیش از پیش آشکار شده است.

آیا دلیل این فشارهای سازمان یافته به دراویش را میتوان دشمنی حکومت با شخص ایشان دانست و اصولا چرا حاکمیت سعی در بایکوت شخص ایشان دارد؟

پاسخ: دلیل این فشارهای سازمان یافته بر جامعه دراویش دو ریشه تاریخی و سیاسی دارد، یکی اینکه ظاهر پرستی متعصبان مذهبی که همواره با تحجرگرایی از سوی آنها دنبال شده با گفتمان صلح و دوستی اهل عرفان و تصوف در تضاد بوده و به همین جهت محبوبیت و اثر گذاری درویشان در میان مردم بر حسادت قشریون ‌افزوده تا آنجا که حکم به تکفیر، ارتداد و قتل عرفا می‌دادند که در تاریخ ایران نمونه های بسیاری از آن در دوره های مختلف دیده میشود. از نظر ریشه و بستر سیاسی هم چنانکه در پاسخ پرسش قبل شما عرض کردم، شخصیت اقای دکتر تابنده علاوه بر آنکه به سبب سوابق فعالیتهای اجتماعیشان در دفاع از آزادی و حقوق اساسی انسانها با برخورد امنیتی روبرو شده و بایکوت ایشان قدمتی به اندازه چند دهه دارد، از طرفی ارائه و ترویج فرهنگ و گفتمان دوستی و صلح و مقاومت در برابر ستمگری و ظلم از سوی ایشان در ساحت های مختلف اجتماع از جمله دکترین خشونت پرهیزی و راهکار دستیابی به صلح با ارائه مدلی نوین و موفق از جنبش های خشونت پرهیز هم قابل ذکر است که گاه به مذاق برخی خوش نمی آید. امری که دراویش گنابادی در طول سالهای اخیر در دفاع از حقوقشان آن را عملی کرده اند و به این مهم، زیر سایه اندیشه های اقای دکتر تابنده به عنوان رهبر درویشان و حقوقدانی برجسته در جامعه بشری دست یافته اند. ایشان در وضعیت بحران خشونت سیستماتیک در سراسر جهان صلح و آرامش را از مردم سلب کرده و منافع مروجان خشونت را در پی داشته به این ورطه صلح آمیز دست یافته اند و ان را ترویج می دهند. اما این امری ست که معاندین عرفان و تصوف آن را بر نمی تابد تا بدانجا که حتی از انتشار صدای ایشان در جامعه هراس دارد و بدیهی است که بایکوت حذف صدای ایشان از جامعه در دستور و اولویت سیاستهای انحصارگرایانه قرار گرفته است.

آقای انتصاری اگر امکانش هست در پایان این گفتگو با توجه به آنکه خودتان از مدیران سایت مجذوبان نور هستید و سالهایی از عمرتان را به همراه دیگر مدیران این رسانه در زندان به سر برده اید، نظرتان را درباره نتیجه و تاثیر بایکوت خبری با توجه به تسهیل اطلاع رسانی در دنیای امروز بفرمایید؟

پاسخ: سایت مجذوبان نور پایگاه مستقل خبری دراویش گنابادی ست که اساسا به دلیل بایکوت خبری جامعه درویشی راه اندازی شده تا به عنوان تنها معبر بتواند اخبار این جامعه را منتشر کند. این سایت اولین بار در آبانماه سال ۸۸ فیلتر شد و تجربه مجموعه مدیران مجذوبان نور در عرصه اطلاع رسانی و انتشار اخبار بر این موضوع صحه میگذارد که تلاش در بایکوت جامعه دراویش گنابادی نتیجه‌ای عکس داده و همین بایکوت خبری خود باعث توجه بیشتر جامعه به آنچه دراویش گنابادی میگویند میشود. همانطور که اشاره کردید ما با وجود آنکه در عرصه شکست بایکوت خبری و انتشار اخبار محرومیتها و سرکوب و جامعه درویشان متحمل زندان و آزار و اذیتهای گوناگونی شدیم اما ثابت کردیم که صرف هزینه ها و بودجه های کلان برای حذف مکتب درویشی و مقابله با آن، محتوم به شکست است و درویشان چنانکه اقای دکتر نورعلی تابنده در جمله ای که از ایشان در رسانه ها و محافل اجتماعی سیاسی بسیار نقل شده است بیان کردند: در صلح و دوستی چون آب روان اندو در دفاع و دشمنی چون شمشیر بران هستند و شمشیر بدین معنی که از جان و مال و هستی خود میگذرند اما از یقین به صحت عقیده خود عدول نمیکنند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.