آمریکا خواستار آزادی هر چه سریع‌تر اتباع زندانی خود در ایران شد

دوشنبه, 26ام تیر, 1396
اندازه قلم متن

ایالات متحده روز یکشنبه، ساعتی پس از اظهارات سخنگوی قوه قضائیه ایران در مورد محکومیت یک شهروند آمریکایی دیگر به ۱۰ سال زندان، خواستار آزادی هر چه سریع‌تر شهروندان خود و دیگر اتباع خارجی زندانی در ایران شد.

خبرگزاری فرانسه روز یکشنبه به نقل از یک مقام رسمی وزارت خارجه ایالات متحده نوشت که «از ایران می‌خواهیم همه شهروندان آمریکایی را که ناعادلانه در زندان هستند، آزاد کند تا آنها بتوانند به آغوش خانواده خود بازگردند».

این مقام وزارت خارجه آمریکا همچنین به تداوم اقدامات ایران در زندانی کردن شهروندان آمریکا و دیگر اتباع خارجی با «اتهام ساختگی» اقدام علیه امنیت ملی اعتراض کرده است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از این مقام وزارت خارجه آمریکا که به نام او اشاره نشده نوشته است که «ایمنی و امنیت شهروندان آمریکایی در اولویت اصلی است».

او همچنین از همه شهروندان آمریکایی به ویژه شهروندان دو تابعیتی مصمم به سفر به ایران خواسته است که به دقت آخرین هشدارهای مسافرتی وزارت خارجه آمریکا در این زمینه را در نظر داشته باشند.

گرچه در اظهارات این مقام وزارت خارجه آمریکا، مشخصاً اشاره‌ای به نام هیچ یک از اتباع آمریکایی زندانی در ایران شنده، اما این سخنان پس از آن بیان شده که غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی دستگاه قضایی ایران، از حکم ۱۰ سال زندان برای یک شهروند آمریکایی «متهم به جاسوسی» خبر داد.

او مدعی شد که این شهروند آمریکایی که علاوه بر تابیعیت آمریکا «تابیعیت یک کشور اروپایی را دارد»، پس از آنکه با «نفوذ خاصی» وارد ایران شده، به دست وزارت اطلاعات بازداشت شده است.

در گفته‌های آقای اژه‌ای به جزئیات بیشتری در این باره اشاره نشده و تنها ادعا شده بود که این فرد «به صورت مستقیم» از طرف آمریکا حمایت شده است.

ساعتی پس از این سخنان، خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضائیه، در گزارشی اعلام کرد که فرد دستگیر شده، زی یو وانگ نام دارد که در چین به دنیا آمده است.

براساس این گزارش او ۱۸ مرداد ۹۵ و زمانی که قصد خروج از ایران را داشته، دستگیر شده است.

در این گزارش، این شهروند آمریکایی متهم شده که «با پرداخت چندین هزار دلار» موفق به «ثبت آرشیو دیجیتال از ۴۵۰۰ صفحه از اسناد کشور شده است».

در این گزارش به محرمانه بودن و یا عادی بودن این «اسناد» اشاره نشده و توضیح داده نشده که چرا گردآوری آنها جرم بوده است، اما با بررسی محتوای این گزارش مشخص می‌شود که «اسناد» مورد ادعای این خبرگزاری، مربوط به کتابخانه‌های ایران بوده است که محرمانه محسوب نمی‌شود.

خبرگزاری قوه قضائیه ایران نوشته است که این شهروند ۳۷ ساله آمریکا، دانشجوی تاریخ دانشگاه پرینستون آمریکا است و به زبان فارسی نیز تسلط دارد، و اضافه کرده او با «مرکز شرمین و بیژن مصوّر رحمانی برای مطالعات ایران و خلیج فارس» مرتبط بوده است.

این مرکز که در دانشگاه پرینستون آمریکا قرار دارد، در وب‌سایت خود اعلام کرده که از تدریس و پژوهش در همه زمینه‌های مطالعاتی درباره ایران و خلیج فارس حمایت می‌کند.

نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی و رسانه‌های اصولگرا، بسیاری از طرح‌های تحقیقاتی درباره ایران را طرح‌هایی سفارش داده شده از سوی سازمان‌های امنیتی آمریکا می‌خوانند.

بازداشت و صدور حکم برای این شهروند آمریکایی در حالی است که تعدادی از شهروندان ایرانی آمریکایی و نیز نزار ذکا، یک شهروند لبنانی با اقامت آمریکا، در ایران زندانی هستند.

چند تن از این زندانیان از جمله نزار ذکا و سیامک و باقر نمازی، محکومیت‌های ۱۰ ساله دریافت کرده‌اند.

در ۱۷ اردیبهشت امسال شماری از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا از دولت دونالد ترامپ خواسته بودند، دست به اقداماتی مشخص برای «آزادی بی‌قید‌وشرط» زندانیان ایرانی-‌آمریکایی در ایران بزند.

اعضای مجلس نمایندگان در این قطعنامه یادآور شدند که سپاه پاسداران ایران، سیامک نمازی، باقر نمازی، کارن وفاداری و شهروند چهارمی که هویتش به‌طور عمومی علنی نشده، و همچنین آفرین نیاسری و نزار ذکا که دارای اجازه اقامت دائم در آمریکا هستند را «گروگان گرفته‌است».

آنها با اشاره به زندانی بودن شهروندانی از بریتانیا، فرانسه، آلمان، کانادا و دیگر کشورها در ایران، از این کشورها خواسته اند تا با ایجاد جبهه‌ای متحد به تلاش‌هایی مشترک برای آزادی شهروندان خود بپیوندند.

چندی پیش نیکی هیلی، نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل هم در دیدار با بابک نمازی، بازداشت زندانیان سیاسی را «یکی از بدترین موارد نقض حقوق بشر» توصیف کرده و از ایران خواسته بود تا سیامک و باقر نمازی، «دو شهروند آمریکایی» زندانی در ایران را آزاد کند.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.