تو پای بر دوش زنان گذاشتی و شدی علی دایی

پنجشنبه, 30ام آذر, 1391
اندازه قلم متن

alidaei

مدرسه فمینیستی: سخنان اخیر علی دایی، فوتبالیست مشهور ایرانی، در ۱۳ آذرماه ۱۳۹۱ واکنش های بسیاری را در میان زنان برانگیخته است. علی دایی در سخنان خود در خبرگزاری ایسنا چنین گفته بود: «ما که تنیس بازی نمی‌کنیم و بازیکنان ما خانم نیستند. فوتبال یک بازی مردانه است که در آن بازیکنان می‌جنگند و مردانه بازی می‌کنند»[۱]. نامه زیر به قلم حمیده آرامش، در نقد سخنان علی دایی به نگارش درآمده است. پیشتر نیز مهری جعفری در یادداشتی خطاب به علی دایی[۲]، سخنان او را به چالش کشیده بود. نامه حمیده آرامش را در زیر می خوانید:

سلام علی دایی / سلام قهرمان / سلام اسطوره / سلام بزرگ مرد تاریخ فوتبال ایران

دوستت داشتم خیلی بیشتر از آن که تصورش را بکنی … شنیده ام گفته ای که «فوتبال یک بازی مردانه است و تو و بازیکنانت خانم نیستی» !نمی دانم وقتی داشتی این گونه سخن می گفتی یادت بود که مادرت، که ناگزیر یک زن است، آن روزها که کودکی بیش نبودی و آن روزها که مدرسه و دانشگاه می رفتی، و نه آن وقتها که فوتبال بازی می کردی، او کجا بود؟ چه می کرد؟ یادت رفته که دست پر مهرش سایه سرت بود… چشمهای نگرانش دنبالت و دعاهای خیرش بدرقه ی راهت بود …که تمام زندگیش در این خلاصه می شد که نکند آب در دلت بجنبد و خدایی ناکرده نتوانی «علی دایی» بشوی و به آرزوهایت برسی !آری این مادرت بود که تمام عشق و آرزویش را در تو خلاصه کرد تا تو بشوی علی دایی.

خوب می دانی که حمایت ها و دلسوزی های یک خانم که مادرت بود، تو را علی دایی کرد… اصلا چرا راه دور برویم همین نزدیکی زیر سقف خانه ات یک خانم همیشه نگران خوشی و ناخوشی های توست. یک خانم از فرزندانت، از زندگیت از تمام داشته هایت نگهداری می کند تا تو بتوانی این طور با خیال راحت علی دایی بمانی و امروز به تحقیر بگویی تو و بازیکنانت خانم نیستید !

آری عزیز! درست گفتی فوتبال فعلا ورزشی مردانه است در این سرزمین سوخته …ولی لحظه ای فکر کرده ای که چگونه پای بر دوش زنان و دختران این سرزمین گذاشته ای و چگونه تمام سهم من و زنان دیگر سرزمین ات از این ورزش را به تو و بازیکنانت (که قرار نیست زن باشند و زنانه بازی کنند!) داده اند…

آی اسطوره، آی قهرمان، آی بزرگ مرد آیا می دانی؟ آنقدر در این بیداد تقسیم سهم ما خانمها در ورزش و اختصاص آن به تو و بازیکنانت پیش رفته اند که مربی تیم های ورزشی دختران این سرزمین باید برای حذب اسپانسر دوره بیافتند و آخر هم با پیشنهادهای بیشرمانه ای را که مردان این سرزمین جلوی رویشان قرار میدهند خون دل بخورند ! …که شاید به تو و مردان این سرزمین ثابت کنند که هیچ ورزشی مردانه نیست…

آی مربی، آی بزرگمرد فوتبال این سرزمین غبار گرفته… تو چه کردی برای بازگرداندن ذره ای از حقوق از دست رفته زنان و دختران مظلوم این سرزمین؟ که مردانش برای اینکه نشان دهند خیلی مردند خیلی قدرتمندند، می گویند ما مردیم! و زنانه عمل نمی کنیم!

جوانمرد! اگر کاری نمی کنی برای رفع این همه تبعیض و بیداد ظالمانه، حداقل یادت نرود که تو پای بر دوش زنان این سرزمین گذاشتی که شدی علی دایی ….

شهامت داشته باش و هرچه زودتر مرهمی بگذار بر دل شکسته زنان مظلوم این سرزمین که هیچ باورشان نمی شود این حرفها را تو گفته باشی …

نازنین این بار گل به دروازۀ خودی زدی، آنهم در دقیقه ی نود فینال بازی های جام جهانی فوتبال ….


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

۶ نظر

  1. خیلی دوستت داشتم بیشتر از آن که فکرش را بکنی.
    تو پای بر دوش زنان گداشتی و آقای گل جهان و علی دایی شدی.
    برچسب چسبیده عقده شهرت – علی دایی.
    پای دایی و دوش زنان! پیدا کنید پرتقال فروش را.
    فعلا که شما داری با اسم دایی واسه خودت نردبان میسازی و پیام عاشقی میدی.
    خدا شفات بده با این مقاله نویسی. خدا ….. خودشو شناخت که بهش شاخ نداد.

  2. حالم ازهرچی مرده،بهم میخوره.توایران هم مردپیدامی شه؟؟؟؟؟

  3. دوست عزیز اظهارات علی دایی طبیعتا ناپخته و نسنجیده بوده و نباید اینطوری صحبت می کرد. من از طرفداران دایی نیستم اما اینگونه از کاه کوه ساختن هم جالب نیست. هر حرفی که نباید خطابه ای در پی داشته باشد. منظور دایی مقایسه ی ویژگی فیزیکی خانم ها و آقایون بود که باز هم عنوان می کنم بسیار بد مطرح کرد اما حواله دادن او به مهر مادری و حقوق از دست رفته زنان به نظر من کمی زیاده روی است.

  4. شما هم دیگه داری گودرز رو به شقایق ربط می دی …. خب زن و مرد هرکدوم ویژگی هایی دارند دیگه .. همونطور که بچه زاییدن یک کار مردانه نیست فوتبال بازی کردن هم یک بازی مردانه است … تو کشور های آزاد هم که فوتبال رو زنها هم بازی می کنند یک هزارم توجه و کیفیتی که تو فوتبال مردان هست تو فوتبال زنان نیست … اینکه که تحقیر نیست… مرد و زن دو جنس متفاوت اند که هر کدوم ویژگی هایی دارند و این که هرکدومشون یه کاری رو نتونند انجام بدند نمیشه اسمشو تحقیر گذاشت… هزار تا کار هست که زن ها توش بهترند و کار زنانه است .. هزار تا کار هم هست که مردا توش بهترن و کار مردانه است … هیچ ربطی هم به ظلم مردا به زنا تو تاریخ نداره … تو گونه های دیگر حیات روی کره زمین هم همین قانون هست و هر جنس یک کاری رو بهتر انجام میده .. پس این یه چیز ذاتیه نه به خاطر ظلم و محدودیت و اینجور چیزا … البته نه چیزی که تو ایران هستا .. اونو قبول ندارم … خلاصه جای بحث زیاد هست .. ولی مقاله تون کلا به درد نخور و پوچ و احساسیه ….

  5. داشتن چنین نظری در مورد تیم فوتبال زنان باعث تعجب است. فوتبال بانوان با وجود اینکه جدید است در کشورهای سوئد، آمریکا، ژاپن و آلمان پیشرفت چشمگیری داشته و این بازی ها همانقدر جالب و هیچان انگیز بوده که فوتبال مردان.

  6. خب راست می گه دیگه . خوب کاری هم کرده . حالا مثلا به خانم ها هر چی می گی می گن ا وا نه ما که خانم هستیم این طور هستیم اون طور هستیم . راس گفته دیگه . فوتبال بازی مردانه است . کی می ره فوتبال بانوان نگاه کنه / جمعش کن این ها رو می خوای معروف بشی ورداشتی نامه نوشتی .