افزایش ده و نیم درصدی طلاق در سال ۹۵ نسبت به ۹۴/ بیشترین طلاق‌ها در کدام ترکیب سنی رخ می‌دهد؟ + جدول

شنبه, 31ام تیر, 1396
اندازه قلم متن


آمارهای سال ۹۵ هنوز به ‌صورت جمع‌بندی‌شده اعلام نشده است، اما براساس آمارهای منتشرشده از سوی ثبت احوال تا پایان بهمن‌ماه ۱۶۵ هزار و ۹۸۱ مورد طلاق به وقوع پیوسته است و در سال ۹۴ تعداد ۱۶۳ هزار و ۷۶۵ مورد طلاق بوده است. با توجه به اینکه تعداد طلاق های سال ۹۵ یازده ماهه است، اگر تعداد طلاق های سال ۹۵ تا بهمن ۹۵ را در ضریب یازده دوازدهم تقسیم کنیم (۱۸۱ هزار) و آنرا با تعداد طلاق های سال ۹۴ مقایسه کنیم یک رشد ده و نیم درصدی را شاهد خواهیم بود. علاوه بر آن مدیر کل سازمان ثبت اسناد و املاک استان تهران اعلام کرده است که میزان طلاق در استان تهران طی سال ۹۵ نسبت به سال قبل آن (سال ۹۴)، ۶ درصد افزایش داشته است. این آمارها نشان می دهد که ما به یک بحران و فروپاشی اجتماعی نزدیک می شویم.

بر طبق این آمارها تهران و خراسان رضوی همچنان در صدر این آمار قرار دارند.

۱۶۳ هزار و ۷۶۵ مورد طلاق در سال ۹۴ تبدیل به ۱۶۵ هزار و ۹۸۱ مورد طلاق در ۱۱ ماه ابتدایی سال ۹۵ شد.

یکی از روندهایجمعیت‌شناختی مهم برای هر کشور که در عرصه سیاست‌گذاری می‌تواند مؤثر باشد، روند طلاق است. در این گزارش وضعیت آماری طلاق در شاخص‌های مختلف آن را در ۱۱ ماهه ۹۵ در مقایسه با سال ۹۴ مورد بررسی قرار می‌دهیم.

در سال ۹۴، ۱۶۳ هزار و ۷۶۵ مورد طلاق رخ داد که بالاترین رقم مربوط به تهران با ۳۰ هزار و ۴۵۹ مورد و خراسان رضوی با ۱۷ هزار و ۱۶۵ مورد بود. البته در بین استان‌ها، البرز نیز جزو استان‌هایی بود که آمار طلاق آن با توجه به جمعیتش رقم بالایی (۶ هزار و ۸۴۴ مورد) را به خود اختصاص می‌‌داد.


مارهای سال ۹۵ هنوز به ‌صورت جمع‌بندی‌شده اعلام نشده است، اما براساس آمارهای منتشرشده از سوی ثبت احوال تا پایان بهمن‌ماه ۱۶۵ هزار و ۹۸۱ مورد طلاق به وقوع پیوسته است و در سال ۹۴ تعداد ۱۶۳ هزار و ۷۶۵ مورد طلاق بوده است. با توجه به اینکه تعداد طلاق های سال ۹۵ یازده ماهه است، اگر تعداد طلاق های سال ۹۵ تا بهمن ۹۵ را در ضریب یازده دوازدهم تقسیم کنیم (۱۸۱ هزار) و آنرا با تعداد طلاق های سال ۹۴ مقایسه کنیم یک رشد ده و نیم درصدی را شاهد خواهیم بود. علاوه بر آن مدیر کل سازمان ثبت اسناد و املاک استان تهران اعلام کرده است که میزان طلاق در استان تهران طی سال ۹۵ نسبت به سال قبل آن (سال ۹۴)، ۶ درصد افزایش داشته است. این آمارها نشان می دهد که ما به یک بحران و فروپاشی اجتماعی نزدیک می شویم.

بیشترین طلاق‌ها در کدام ترکیب سنی است؟

بیشتر طلاق‌ها در سال ۹۴ مربوط به ترکیب سنی مردان ۳۰ تا ۳۴ و زنان ۲۵ تا ۲۹ ساله با ۱۶ هزار و ۲۸۶ مورد بود. گروه بعدی ترکیب زنان ۲۰ تا ۲۴ ساله و مردان ۲۵ تا ۲۹ ساله است که ۱۵ هزار و ۹۲۸ مورد طلاق در این ترکیب سنی رخ داده است. نکته قابل توجه، وجود طلاق در سنین بالا به‌ویژه مردان ۷۵ سال به بالا است است که رقم ۱۶۳۰ مورد را به خود اختصاص داده بود.


اما در ۹ ماهه ابتدای سال ۹۵ نیز تا حدودی شاهد همین وضعیت هستیم؛ به‌طوری‌که اکثر طلاق‌ها مربوط به ترکیب سنی مردان ۳۰ تا ۳۴ و زنان ۲۵ تا ۲۹ ساله است که ۱۳ هزار و ۲۴۵ مورد طلاق را شامل می‌شود. گروه بعدی ترکیب زنان ۲۰ تا ۲۴ ساله و مردان ۲۵ تا ۲۹ ساله است که ۱۲ هزار و ۵۴۰ مورد طلاق در این ترکیب سنی رخ داده است.


سال ۹۳، ۱۶۳هزار و ۵۶۹ مورد طلاق و در سال ۹۲، ۱۵۵ هزار و ۳۶۹ مورد طلاق به ثبت رسید که در هر ۲ سال بیشترین تعداد در ترکیب سنی مردان ۲۵ تا ۲۹ ساله و زنان ۲۰ تا ۲۴ بود. روند عمومی در ۱۰ سال گذشته به همین شکل بوده است؛ به‌طوری‌که در سال ۸۵ که ۹۴ هزار و ۳۹ مورد طلاق به ثبت رسید هم بیشترین طلاق‌ها مربوط به ترکیب مردان ۲۵ تا ۲۹ ساله و زنان ۲۰ تا ۲۴ ساله می‌شود. حتی در سال ۸۳ با ۷۳ هزار و ۸۸۲ مورد طلاق، بیشترین طلاق‌ها مربوط به این گروه سنی بوده است.

بیشتر طلاق‌ها در سال اول زندگی رخ می‌دهد

براساس آمارهای ارائه‌شده از سوی سازمان ثبت احوال در سال ۹۴ و در ۹ ماهه ابتدایی سال ۹۵ شاهد این هستیم که بیشتر طلاق‌ها در سال اول زندگی رخ می‌دهد و این رقم به‌تدریج کاهش می‌یابد اما در روندی جالب، زمانی که نمودار نشان می‌دهد میزان طلاق‌ها به کمترین تعداد خود رسیده است، می‌بینیم به یک‌باره رقم طلاق‌ها در زندگی‌های بالای ۲۹ سال افزایش می‌یابد؛ البته توجیه این آمار را می‌توان به مجموع آمار زندگی‌های مشترک ۲۹ سال به بالا ارتباط داد. در مجموع بیشترین آمار طلاق‌ها مربوط به ۵ ساله ابتدای زندگی است.

طلاق براساس اختلاف سن

روند طلاق براساس اختلاف سن زوج به زوجه هم در سال ۹۴ و هم در ۹ ماهه ابتدایی سال ۹۵ تقریباً یکسان است؛ به‌طوری‌که میزان طلاق در زوج‌های هم‌سن و با اختلاف مثبت (مرد بزرگتر از زن) بیشتر است. البته وقوع چنین آماری کاملاً طبیعی به نظر می‌رسد زیرا میزان ازدواج نیز در این سنین بیشتر است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.