جزئیات پشت پرده بازداشت مداحان: عنصر امنیتی سفارت فرانسه، عامل موساد نیست

دوشنبه, 2ام مرداد, 1396
اندازه قلم متن

در حالی که در اطلاعات اولیه منتشر شده، «ارتباط با موساد» به عنوان اتهام اصلی مداحان بازداشتی ذکر شده، یک منبع آگاه در سازمان اطلاعات سپاه پاسداران به «آمدنیوز» می‌گوید: اتهام «ارتباط با موساد» که از طرف سازمان اطلاعات سپاه به کانال‌های تلگرامی مرتبط نشت داده شده، صحیح نیست و این افراد با عنصر امنیتی سازمان دی جی اس آی (سازمان امنیت داخلی فرانسه) ارتباط داشته‌اند.

به گزارش «آمدنیوز» احضار احد قدمی، روح‌الله بهمنی (دامادهای پروین احمدی‌نژاد) و عبدالرضا هلالی در روزهای ۱۸ -۱۹ تیرماه انجام شده است. این افراد سه بار توسط وزارت اطلاعات احضار شده‌اند و هر بار نیز در خانه‌های امن این وزارت‌خانه تحت بازجویی بوده‌اند. حتی «بهمنی» و «قدمی» چند روز نیز در اتاقی که متعلق به وزارت اطلاعات در یکی از هتل‌های مشهور شمال تهران است، بازجویی شده‌اند. در این میان «عبدالرضا هلالی» به دلیل عدم اعتراف به نوع ارتباط و اطلاعات رد و بدل شده با عنصر امنیتی زن مستقر در سفارت فرانسه، توسط وزارت اطلاعات درقالب حبس مجرد (انفرادی) در یکی از خانه‌های امن نگهداری شده است.

این منبع مطلع می‌افزاید: «سازمان امنیت داخلی فرانسه (DGSI) عاملی را با هماهنگی مسئول ایستگاه فرانسه و سرویس اطلاعات فدرال آلمان (BND) در سفارت فرانسه مستقر کرده است؛ در این میان کار ارتباط با چهره‌ها و افراد ذی‌نفوذ درنهادهای دولتی و غیر دولتی جهت گردآوری و آنالیز اطلاعات توسط دو دختر (که در قسمت رسیدگی به امور ایرانیان متقاضی پناهجویی به اروپا و منطقه شینگن در سفارت‌ کشورهای فرانسه و آلمان فعالیت می‌کنند) صورت می‌گیرد.

این دو دختر که به طور مستقیم با پانته‌آ برونل مسئول میز ایران در دی جی اس آی مرتبط هستند، وظیفه ارتباط‌گیری با محافل داخلی و گردآوری اطلاعات پنهان درباره مسئولین، برخی سرداران سپاه و مسئولان دولتی (چه در حیطه‌ی نظامی و چه در حیطه‌ی اجتماعی و سیاسی) را برعهده داشتند.

اخیرا این‌ دو عنصر امنیتی به بهانه‌ی طرح‌های اقتصادی کاذب یا واقعی بر سر سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی در ایران و حضور شرکت‌های فرانسوی در کشور، با تعدادی از کارچاق کن‌های قوه قضاییه و برخی نهادهای دولتی ارتباط برقرار کرده‌اند که یکی از شاخه‌های این ارتباط، نزدیکی به «احد قدمی»، «روح الله بهمنی» و «عبدالرضا هلالی» بوده است.»

چرا عناصر امنیتی سفارت‌های فرانسه و آلمان با مداحان ارتباط گرفتند؟

این منبع آگاه امنیتی در پاسخ به سؤال خبرنگار «آمدنیوز» مبنی بر چرایی ارتباط‌گیری این عناصر با مداحان می‌گوید: «چون مداحان در سیستم مدیریتی کلان کشور با کارتل‌های اقتصادی، سیاسی و امنیتی در ارتباطند و این دو عنصر امنیتی نیز تلاش داشته از طریق این مداحان، اطلاعات پنهان را جمع‌آوری کنند.»

وی می‌گوید: «زمانی که روح‌الله بهمنی به دعوت این دوعنصر اطلاعاتی به یک میهمانی در حوالی نیاوران می‌رود، به‌ناگاه عبدالرضا هلالی رانیز آن‌جا می‌بیند. آنها به‌گفته خودشان از حضور همدیگر در این میهمانی متعجب می‌شوند اما در نهایت جذب می‌شوند. در آن میهمانی اسباب همه‌ نوع بزمی مهیا شده بود. با توجه به این‌که هم «عبدالرضا هلالی» و هم «روح‌الله بهمنی» اهل مشروب‌خواری و دود و دم هستند، عنصر امنیتی دختر ضعف این‌ها را می‌دانسته و آمده این میهمانی را ترتیب داده. وزارت اطلاعات موضوع را فهمید و به صورت نامحسوس گردش‌کار کرد و دو – سه مرتبه این‌ها را برای بازجویی برد. وقتی دید این‌ها اعتراف نمی‌کنند ترجیح داد که بازداشت شوند. اما وزارت اطلاعات تشخیص داد بازداشت این‌ها تبعات اجتماعی ناخوشایندی دارد.»

این منبع آگاه در سازمان اطلاعات سپاه در خصوص تبعات بازداشت این مداحان توضیح می‌دهد: تبعاتش این است که بالأخره جامعه تب می‌کند و می‌گوید دولت حسن روحانی به دنبال زدن مداحان و حزب‌اللهی‌هاست. اگر وزارت بخواهد این‌کار را بکند تمامی رسانه‌های منتسب به این جریان علیه دولت حسن روحانی سم‌پاشی تبلیغاتی می‌کنند. اما وزارت اطلاعات در شورای هماهنگی نهادهای اطلاعاتی کشور، گردش‌کار را مطرح کرد و سازمان اطلاعات سپاه را در جریان موضوع قرار داد، پاوا (پلیس اطلاعات و امنیت) را هم در جریان گذاشتند که اگر بخواهیم برخورد کنیم، باید مواظب تب جامعه و تب قشر مذهبی باشید. دادسرای امنیت آمد گردش‌کار کرد که این‌ سه تن را تفهیم اتهام کند. این‌ افراد را نگرفتند. صبح تا شب به مدت چند روز تحت بازجویی بودند. از طرفی در بازجویی‌ها اظهارات کذب دادند و دیدند تنها راهی که بخواهند برخورد کنند این است که این‌ها را به زندان انفرادی ببرند تا اعتراف بگیرند.»

وی از نگرانی نهادهای امنیتی کشور برای فرار عنصر امنیتی دختر سفارت فرانسه خبر داده و گفته است که هم‌اکنون برای بازداشت این دختر، رقابت میان وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه به طرز بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است.

بر اساس اطلاعات مندرج در پرونده بازداشت این مداحان در شعبه یک دادسرای امنیت، مرجع بازداشت کننده «عبدالرضا هلالی» وزارت اطلاعات بوده و وی تنها ساعاتی برای تکمیل پرونده و پاسخ به سؤالات بازجویان سازمان اطلاعات سپاه در اختیار این سازمان قرار گرفته است، اما اکنون «هلالی» نه در بند ۲۰۹ زندان بلکه در یکی از خانه‌های امن وزارت اطلاعات نگهداری می‌شود.

این منبع آگاه افزوده: معاونت عملیات وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه می‌خواهند طوری عمل کنند که عنصر دی جی اس آی بویی نبرد که محور فعالیت‌شان را در ایران تغییر دهند تا عنصر امنیتی دختر، فراری داده نشود.

وی از ارتباط بسیاری از مقامات فعلی و سابق با این عنصر امنیتی سفارت فرانسه خبر داده و گفته است: به عنوان مثال حجت‌الاسلام «شهاب مرادی» رئیس اسبق سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز با این عنصر امنیتی در ارتباط بوده است و دادگاه ویژه روحانیت در قم یا تهران قصد بازداشت وی را دارد.

این مقام امنیتی در خصوص نوع ارتباط مداحان با سپاه پاسداران می‌گوید: «به طور کلی همه‌ی مداحان ارتباط تنگاتنگی با معاونت اطلاعات و عملیات قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران دارند؛ از جمله احد قدمی و عبدالرضا هلالی. عبدالرضا هلالی به دلیل گذراندن دوران سربازی وظیفه‌ی خود در قرارگاه ثارالله و سپس استخدام وی به عنوان پرسنل این قرارگاه ارتباط خوبی با بخش امنیتی سپاه پاسداران دارد. زمانی‌که در تهران بحران ایجاد می‌شود، مداحان با سازماندهی قرارگاه ثارالله سپاه نیروی برخورد با مردم را جذب می‌کنند تا این نیروهای در قالب لشکر ۱۰ سیدالشهداء در میدان حر با گروه‌های ضد شورش و بسیجیان فعال، برای برخورد با بحران‌های اعتراضی مردم همکاری کنند.»

وی از «حسین سیب سرخی» به عنوان یکی از منابع امنیتی کد دار قرارگاه ثارالله نام برده و می‌گوید: سیب سرخی یک مداح کد دار در قرارگاه ثارالله سپاه است که از طریق عوامل خود در پشت پرده، اعتراضات مردمی را سرکوب می‌کند. مانند «محمود کریمی» که وی نیز هدایت گردان‌های امنیتی امام علی (ع) را در زمان بروز اعتراضات اجتماعی بر عهده دارد. اخیرا این موضوع باعث شده چند سردار در قرارگاه ثارالله (آشتیانی، شعبانی و طاهری) جلسه اضطرای تشکیل دهند و با دعوت از دو – سه مداح از جمله «سعید حدادیان»، هماهنگی‌های لازم برای آمادگی آن‌ها در بحران‌های اجتماعی را انجام دهند تا در صورت لزوم این مداحان نیز وارد عمل شوند.

این مقام امنیتی در ادامه به سؤالات قاضی پرونده (شعبه یک دادسرای امنیت) از مداحان بازداشت شده پرداخت و گفت: بازپرس از روح‌الله بهمنی سؤال کرده است که چرا اطلاعات را به عنصر امنیتی دختر سفارت فرانسه و آلمان داده‌اید که باعث شکل‌گیری حلقه اطلاعات اولیه آن‌ها بشود؟ روح الله بهمنی اعتراف کرده است که که عبدالرضا هلالی اطلاعات را داده و ما چنین اطلاعاتی را منتقل نکرده‌ایم. آن‌جا به بازپرس گفته‌اند که میهمانی نیاوران، میهمانی بزم بوده و ما را هم دعوت کرده‌اند و ما نمی‌دانستیم این خانم عامل دی جی اس آی است.

وی اطلاعات مطرح شده در خصوص بازداشت عنصر امنیتی دختر در سفارت فرانسه را نادرست خوانده و می‌گوید: این خانم قبلا در خانه‌ای ویلایی در لواسان بوده. از آن روزی که این مداحان فراخوانده و بازجویی شده‌اند، به رزیدانس سفیر فرانسه در داخل سفارت رفته و بیرون نیامده است، چون فهمیده که بازداشت می‌شود و ترجیح داده همان جا بماند اما این احتمال وجود دارد که سفارت فرانسه تحت پوشش وی را از ایران خارج کند.

این مقام آگاه امنیتی از همکاری سازمان امنیتی روسیه برای شناسایی این عنصر امنیتی خبر داد و گفت: اف اس بی (سازمان امنیت روسیه) به ایران کمک کرده که خط و ربط عنصر فرانسوی مشخص شود و هم‌اکنون نیز در حال کمک به ایران برای بازداشت وی است.

وی از نوع تلاش‌های این دو عنصر امنیتی برای دست‌یابی به اطلاعاتی در خصوص حمایت ایران از تروریسم و گروه‌ حزب‌الله لبنان و گروه‌های فلسطینی خبر داده و گفته است: این عنصر امنیتی در راستای دست‌یابی به اطلاعات و جمع‌آوری پنهان در خصوص نوع و چگونگی حمایت ایران از گروه‌های فلسطینی و لبنانی قصد داشته از طریق عبدالرضا هلالی در حوزه فاتحین و دانشکده امام علی (بالاتر از کاخ سعدآباد) نفوذ کند تا بتواند به اطلاعات پنهان در این خصوص دسترسی داشته باشد.

این مقام ارشد امنیتی به بخش مهمی از اعترافات مندرج در پرونده «عبدالرضا هلالی» و «روح‌الله بهمنی» اشاره کرده و می‌گوید: گروه‌هایی در قم به نام گروه‌های اشعه وجود دارند که از شیعیان عراق تشکیل شده‌اند و در کلاس‌های درس آیات مکارم شیرازی و نوری همدانی شرکت می‌کنند. در این گروه‌ها افرادی از استخبارات عراق حضور دارند که در لباس روحانیون و طلبه‌ها در قم فعالیت می‌کنند. عنصر امنیتی دختر شاغل در سفارت فرانسه از طریق روابط نزدیک «عبدالرضا هلالی» با روحانیون قم تلاش کرده که عوامل آموزش دیده استخبارات عراق در میان این روحانیون و طلبه‌ها را شناسایی کند تا بتواند اطلاعات جامعی را در این خصوص به دست آورد. در همین رابطه اداره اطلاعات قم یک طلبه‌ی مشهور عراقی را بازداشت کرده که اکنون در بند امنیتی اداره اطلاعات قم به سر می‌برد. سر پل ارتباطی عنصر امنیتی دختر شاغل در سفارت فرانسه با این طلبه مشهور شیعه‌ی عراقی عبدالرضا هلالی بوده است.

این مقام آگاه در سازمان اطلاعات سپاه پاسداران از حضور این عنصر امنیتی دختر در دفتر ولنجک محمود احمدی‌نژاد نیز پرده‌برداری کرد و گفت: زمانی‌که دفتر ولنجک احمدی‌نژاد باز بوده و وی در آن‌جا فعالیت داشت، این عنصر امنیتی از طریق احد قدمی و روح‌الله بهمنی (دو داماد خواهر احمدی‌نژاد) در این دفتر تردد داشته و حتی ملاقات‌هایی را نیز با محمود احمدی‌نژاد داشته است که عکس‌هایی نیز از این ملاقات‌ها ثبت و نزد نهادهای امنیتی قرار دارد.

وی اطلاعات مطرح شده در خصوص عدم توفیق مأموران وزارت اطلاعات در بازجویی از «عبدالرضا هلالی» که اخیرا توسط یکی از کانال‌های تلگرامی منتشر شد را رد کرد و گفت: عبدالرضا هلالی در بازجویی‌های صورت گرفته اعتراف کرده است که مدت زیادی را در روز با این عنصر امنیتی دختر می‌گذرانده و به لواسان تهران برای کشیدن قلیان و حضور در مجالس عیش و نوش تردد داشته است و در این ارتباطات، حتی چند دختر دیگر نیز حضور داشته‌اند که البته آنان از هویت این عنصر امنیتی دختر شاغل در سفارت فرانسه مطلع نبوده‌اند. وی می‌گوید: «هلالی، قدمی و بهمنی» به دنبال حضور «مجید بنی‌فاطمه» در جمع خود بوده‌اند و قصد داشتند وی را نیز آلوده کنند که «بنی‌فاطمه» پیشنهادات آنان را رد کرده است.

این مقام امنیتی، ارتباط این عنصر امنیتی دختر را با سازمان اطلاعات اسرائیل «موساد» رد کرده و می‌گوید: طرح این موضوع توسط رسانه‌های غیر رسمی سپاه پاسداران، به این خاطر است که روابط ایران و فرانسه دچار بحران نشود و در تبلیغات این نهاد امنیتی، عنصر امنیتی شاغل در سفارت فرانسه به موساد نسبت داده شود. به طور معمول نسخه‌ای از اطلاعات جمع‌آوری شده توسط سازمان‌های اطلاعاتی غربی، در اختیار موساد قرار می‌گیرد، اما این عنصر امنیتی دختر به طور مشخص با موساد در ارتباط نبوده و در اختیار سیستم امنیتی فرانسه بوده است. در دکترین امنیتی جمهوری اسلامی، جاسوس موساد به فردی اطلاق می‌شود که حتما به اورشلیم سفر کرده باشد و در آن‌جا آموزش‌های تاکتیک و جمع‌آوری اطلاعات دیده باشد. به افرادی که در کشورهای دیگر آموزش‌های جمع‌آوری اطلاعات دیده باشند، از نظر نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی، عنوان جاسوس موساد قابل اطلاق نیست. سرویس اطلاعاتی فرانسه که مستقیما زیر نظر وزارت کشور و وزارت دفاع فرانسه فعالیت دارد، نسخه ثانی اطلاعات جمع‌آوری شده در چهار کشور ایران، سوریه، لبنان و عراق جمع‌آوری می‌کند را در اختیار موساد قرار می‌دهد.

وی در پایان خاطرنشان کرده است: موساد در ایران عنصر انفرادی ندارد، بلکه تفاوت عملکرد موساد با سازمان‌های دیگر امنیتی آن است که در ایران به صورت «تیمی» فعالیت می‌کند و از فعالیت انفرادی عناصر امنیتی پرهیز دارند، در حالی‌که عناصر امنیتی کشورهای دیگر اروپایی و آمریکا در ایران «تک نفری» فعالیت می‌کنند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.