زندانیان سیاسی اوین در بیمارستان و در رنج بیماری

جمعه, 1ام دی, 1391
اندازه قلم متن

عبدالفتاح سلطانی و مصطفی تاجزاده، دو تن از زندانیان سیاسی اوین به دلیل تشدید بیماری‌های خود در بیمارستان بستری شده‌اند. در این میان، رضا شهابی، فعال کارگری زندانی به دلیل عدم ادامه درمان مناسب اعتصاب غذا و دارو کرده است.

رسانه‌های منتقد حکومت ایران گزارش می‌دهند که عبدالفتاح سلطانی، وکیل مدافع زندانی از روز سه‌شنبه ۲۱ آذرماه به دلیل تشدید بیماری گوارشی در بیمارستان سینا بستری شده‌است. سلطانی در روز ۱۹ شهریور سال ۱۳۹۰ بازداشت شده و در اسفند همین سال به ۱۸ سال حبس و ۲۰ سال محرومیت از حرفه وکالت محکوم شد. اتهام وی دریافت جایزه حقوق بشر نورنبرگ آلمان، مصاحبه با رسانه‌ها در مورد پرونده موکلانش و مشارکت در تاسیس کانون مدافعان حقوق بشر عنوان شده است.

سلطانی وکیل مدافع بسیاری کنشگران سیاسی و صنفی از جمله اکبر گنجی، هاله اسفندیاری، زهرا بنی‌یعقوب، زهرا کاظمی و فعالان سندیکای شرکت واحد بوده است. اعضای سندیکای یاد شده با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده‌اند که در قدردانی از وکیل خود، به عیادت او در بیمارستان سینا رفته‌اند.

در این بیانیه آمده است: « نظر به اینکه اقای عبدالفتاح سلطانی در دفاع از حقوق رانندگان شرکت واحد و اعضای هیئت مدیره سندیکای شرکت واحد از هیچ تلاشی و کوششی دریغ نکرده و در ادارات کار و حل اختلاف بدون هیچ چشم داشتی همواره در کنار رانندگان و کارگران شرکت واحد بوده و در ادارات کار به عنوان یک وکیل سندیکائی کارگران را هیچ وقت تنها نگذاشته، به همین علت برخی ازاعضای هیئت مدیره سندیکا و فعالین شرکت واحد تصمیم گرفتند به ملاقات ایشان رفته و در این فرصت از زحمات و تلاش های ایشان برای سندیکای کارگران شرکت واحد قدردانی و تشکر کنند.»

عبدالفتاح سلطانی از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۱ چهار مرتبه بازداشت شده و در هر مورد مدت‌ها در سلول‌های انفرادی به سر برده است. اتحادیه کانون‌های بین‌المللی وکلای دادگستری، روز پنجم اکتبر ۲۰۱۲ در نشست سالیانه خود در دوبلین ایرلند، جایزه حقوق بشر خود را به عبدالفتاح سلطانی اعطا کرد.

ابراز نگرانی از شرایط رضا شهابی

رضا شهابی، عضو هیات مدیره سندیکای کارکنان شرکت اتوبوسرانی واحد هم که در زندان اوین محبوس است، روز ۲۷ آذر برای درمان دیسک گردن به بیمارستان منتقل شده بود اما در اعتراض به رفتار “توهین‌آمیز” مامور امنیتی همراه خود، اعتصاب غذا و دارو کرده است.

شهابی که خزانه‌دار سندیکای واحد است، روز ۲۲ خرداد سال ۸۹ دستگیر شده و محکومیتی ۶ ساله دریافت کرده است. وی به گفته خانواده‌اش از بیماری‌های متعددی رنج می‌برد و امکان فلج شدن نیمی از بدن‌اش وجود دارد.

شهابی تاکنون در اعتراض به شرایط حبس و عدم درمان خود، بارها اعتصاب غذا کرده است. اتحادیه‌ها و سندیکاهای اروپایی با انتشار بیانیه خطاب به حکومت ایران، خواستار آزادی و رسیدگی به وضعیت شهابی شده‌اند. در اخرین اقدام، سندیکای سود (همبستگی) فرانسه، از شرایط شهابی و سایر فعالان کارگری ابراز نگرانی کرده است.

پایگاه خبری “هرانا” نیز گزارش می‌دهد که بهنام ابراهیم‌زاده، فعال کارگری زندانی، از بند ۳۵۰ اوین به سلول انفرادی بند ۲۴۰ این زندان منتقل شده است. ابراهیم‌زاده،عضو “کمیته پیگیری ایجاد تشکل‌های کارگری”، فعال حقوق کودک و عضو “جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان” نیز هست و طی مدت زندان خود با وجود شکایت از درد مزمن گوش و کلیه‌های خود از درمان و معاینه در بیمارستانی خارج از زندان محروم بوده است.

بهنام ابراهیم‌زاده در ۲۲ خرداد ۸۹ دستگیر شده و در دادگاه انقلاب ابتدا به ۲۰ سال زندان محکوم شد. این حکم در دادگاه تجدید نظر به ۵ سال حبس تعزیری تقلیل یافت. وبسایت “هرانا” می‌نویسد که دلیل انتقال این فعال کارگری به سلول انفرادی هنوز مشخص نیست.

از: دویچه وله فارسی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.