مجلس نمایندگان تحریم های ایران و روسیه را با اکثریت بزرگ آرا تصویب کرد

چهارشنبه, 4ام مرداد, 1396
اندازه قلم متن

این مصوبه احتمالا امیدهای آقای ترامپ برای بهبود روابط با روسیه را با مشکل روبرو می کند

مجلس نمایندگان آمریکا به اعمال تحریم های تازه بر روسیه رای داده است که علیرغم اعتراض دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به این مصوبه است. این مصوبه شامل تحریم هایی علیه ایران و کره شمالی هم هست.

مقام های ارشد دولت روسیه در این طرح به تلافی آنچه ادعا می شود مداخله روسیه در انتخابات سال ۲۰۱۶ آمریکاست هدف قرار می گیرند.

این مصوبه احتمالا امیدهای آقای ترامپ برای بهبود روابط با مسکو را با مشکل روبرو می کند.

مصوبه باید یک بار دیگر به تصویب سنا برسد تا بعد رئیس جمهور آن را امضا یا رد کند. سنا قبلا در ماه ژوئن طرح مشابهی را تصویب کرده بود اما نسخه مجلس نمایندگان که امروز تصویب شد تفاوت هایی با آن دارد. مصوبات دو شاخه

کنگره پیش از ارائه به رئیس جمهور ابتدا باید بر هم تطبیق داده شود.

کاخ سفید می گوید که آقای ترامپ هنوز در مورد امضا یا وتوی این مصوبه تصمیم نگرفته است.

با توجه به اتهامات دخالت روسیه در انتخابات به نفع آقای ترامپ، دوره کوتاه ریاست جمهوری او به شدت تحت الشعاع این موضوع بوده است.

مجلس نمایندگان با اکثریت بزرگ آرا از این طرح حمایت کرد؛ مصوبه ای که شامل تحریم های تازه ای بر ایران و کره شمالی هم هست.

پال رایان رئیس مجلس نمایندگان گفت این لایحه که با ۴۱۹ رای در برابر سه رای تصویب شد “فشار را بر خطرناک ترین دشمنان ما برای حفاظت از آمریکایی ها افزایش می دهد.”

تحریم های تازه بر روسیه تا حدودی برای تنبیه این کشور به خاطر انضمام شبه جزیره کریمه به خاک خود تنظیم شد. این بخش محدودیت تازه ای بر پروژه های نفت و گاز اعمال می کند و بر خط لوله “نورد استریم ۲” از روسیه به آلمان اثر می گذارد که به همین دلیل باعث نگرانی اروپایی ها شده است.

سرگی ریابکف معاون وزارت خارجه روسیه پیش از این رای گفت که این گونه تدابیر به مثابه “مین خطرناکی” در شالوده روابط دو کشور خواهد بود.

او گفت: “همه اینها خیلی نگران کننده است. ما هیچ نشانه ای نمی بینیم که روسیه-هراسی که کل کنگره آمریکا را گرفته فرومی نشیند.”

گام های بعدی

اگر این مصوبه از سنا هم بگذرد، باعث دردسر آقای ترامپ خواهد بود، که خواهان رویکرد آشتی جویانه ای نسبت به مسکو بوده.

رئیس جمهور می تواند این طرح را وتو کند اما در این صورت سوءظن ها در مورد نزدیکی بیش از حد او به مسکو تشدید خواهد شد.

سارا هاکبی سندرز سخنگوی کاخ سفید روز دوشنبه گفت: “او این مصوبه را بررسی خواهد کرد و خواهد دید محصول نهایی چیست.”

آمریکا از قبل تحریم هایی بر روسیه اعمال کرده بود. دولت باراک اوباما در ماه دسامبر در واکنش به ادعای دخالت روسیه در انتخابات ۳۵ دیپلمات روس را اخراج کرد و دو مجتمع دیپلماتیک این کشور را بست.

بارابارا پلت، خبرنگار بی بی سی در وزارت خارجه آمریکا، می گوید این مصوبه محدودیت ها بر معامله با شرکت های روسیه به خصوص در بخش انرژی را تشدید می کند.

این مصوبه همچنین حق سنتی رئیس جمهور در اعطای معافیت از تحریم ها را از او می گیرد که باعث نگرانی کاخ سفید شده است.

با این حال به گفته خبرنگار ما آقای ترامپ گزینه های زیادی ندارد چون کنگره با احتمال خیلی زیاد رای کافی برای فائق آمدن بر هرگونه وتو خواهد داشت.

تحریم سپاه

طرح یادشده رئیس جمهوری آمریکا را موظف می‌کند که در ظرف ۹۰ روز، سپاه پاسداران، مقامات، نمایندگان و اشخاص وابسته‌اش در خارج از ایران را بنا بر اتهام فعالیت‌های تروریستی تحریم کند.

در پیش نویس طرح آمده است: “سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران – و نه فقط نیروی قدس سپاه – مسوول اجرای برنامه فعالیت‌های بی‌ثبات کننده، حمایت از تروریسم بین المللی و برنامه موشکی ایران است.”

پیشتر، محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه گفته بود اگر آمریکا می‌خواهد موضوع تحریم‌های “دفاعی و سپاه را دنبال کند” باید پایگاه‌های خود را تا محدوده هزار کیلومتری اطراف ایران برچیند.

آقای جعفری روز چهارشنبه ۲۸ تیر در مشهد گفت: “ما از توان موشکی همان گونه دفاع می‌کنیم که مردان غیرتمند از ناموس خود دفاع می‌کنند.”
از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.