وزارت کشور: شورای نگهبان گفت انتخابات را در صورت تمدید بعد از نیمه شب باطل می کند

چهارشنبه, 4ام مرداد, 1396
اندازه قلم متن

مطابق قانون انتخابات ریاست جمهوری ایران، رای گیری باید در یک روز انجام شود و شورای نگهبان تاکید دارد که این موضوع، به معنی لزوم پایان رای گیری تا قبل از ساعت ۱۲ نیمه شب است.

به گفته وزارت کشور ایران، در شامگاه انتخابات ریاست جمهوری، شورای نگهبان اعلام کرده در صورت تمدید زمان اخذرای بعد از ساعت ۱۲ نیمه شب، انتخابات را باطل خواهد کرد.

متنی که روز ۴ مرداد در پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور منتشر شده، تصریح دارد که در شامگاه ۲۹ اردیبهشت، تصمیم وزارت کشور بر “اخذ رای از تمامی افراد حاضر در شعب تا بعد از ساعت ۲۴ بوده” اما شورای نگهبان اعلام کرده در این صورت “ناظرین خود را از شعب فرا می خواند واقدام به ابطال کل آرا و یا آرایی که پس از ساعت ۲۴ اخذ گردیده است می نماید”.

مطابق قانون انتخابات ریاست جمهوری ایران، رای گیری باید در یک روز انجام شود و شورای نگهبان تاکید دارد که این موضوع، به معنی لزوم پایان رای گیری تا قبل از ساعت ۱۲ نیمه شب است.

در بیانیه وزارت کشور آمده که شورای نگهبان، با استناد به ماده ای قانونی که نظارت شورای نگهبان بر انتخابات ریاست جمهوری را “عام، استصوابی و در همه مراحل” می داند، پیشنهاد تمدید انتخابات را قبول نکرده و وزیرکشور برای “جلوگیری از ابطال انتخابات” به نظر شورا تمکین کرده است.

بیانیه وزارت کشور، در واکنش به اظهارات اخیر رسول منتجب‌نیا قائم مقام حزب اعتماد ملی بیان شده که از عملکرد وزیر در روز انتخابات ریاست جمهوری اردیبهشت ماه و موفق نشدن گروهی از مردم به رای دادن در این روز انتقاد کرده است.
آقای منتجب نیا گفته: “من نمی دانم چطور برخی به خود اجازه می‌دهند تا از ادامه همکاری وزیر کشور فعلی با دولت حرف بزنند. همه دیدند که مسئولان برگزاری انتخابات که زیر نظر وزارت کشور فعالیت می کردند، در روز انتخابات به قدری عرصه را تنگ کردند که قریب به ۵ میلیون در صف ها ماندند و نتوانستند، رای بدهند.”

قائم مقام حزب اعتماد ملی تاکید کرده: “حضور رحمانی فضلی در دولت خط قرمز اصلاح طلبان است”.

در روز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، بخش بزرگی از واجدان شرایط ناچار شدند ساعت ها در صف رای دادن بایستند و نهایتا، گروهی از آنها نتوانستند رای بدهند.

بعد از انتخابات، حامیان حسن روحانی و ابراهیم رئیسی، به طور جداگانه نسبت به عدم اخذ رای از گروهی از واجدان شرایط انتقاد کرده و هرکدام مدعی شدند در صورتی که این گروه می توانستند رای بدهند، به نفع کاندیدای مورد حمایت آنها تمام می شد.

به درازا کشیدن رای گیری در روز ۲۹ اردیبهشت در شرایطی بود که در این روز، برای اولین بار باید مشخصات هر رای دهنده در سیستم کامپیوتری انتخابات ثبت ماشینی می شد. اضافه شدن این مرحله به مراحل معمول رای گیری، باعث شد تا زمان معطلی هر رای دهنده بیشتر شود و عده ای نتوانند رای بدهند.

حسن روحانی بعد از انتخابات تاکید کرد که وزارت کشور در روز انتخابات از شورای نگهبان خواسته بود برای تسریع در رای گیری، به ثبت کد ملی رای دهندگان بسنده شود و نیازی به نوشتن مشخصات شناسنامه ای آنها با حروف نباشد، اما این شورا با تاخیر بسیار با این درخواست موافقت کرده است.

در پاسخ، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان گفت که بررسی درخواست وزارت کشور برای کفایت ثبت کد ملی رای دهندگان، تنها دو ساعت در شورای نگهبان طول کشیده و مقصر اصلی به طول کشیدن رای گیری، وزارت کشور بوده است.
از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.