انتقاد اروپا از تحریم‌های تازه آمریکا علیه ایران و روسیه

پنجشنبه, 5ام مرداد, 1396
اندازه قلم متن

تصویب تحریم‌های تازه علیه ایران و روسیه در مجلس نمایندگان آمریکا با مخالفت اروپا مواجه شده است. ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا می‌گوید، شعار “اول آمریکا” به معنای آن نیست که منافع اروپا آخر از همه قرار گیرد.

طرح تحریم‌های تازه علیه ایران، روسیه و کره شمالی شامگاه سه‌شنبه (۲۵ ژوئیه/ ۳ مرداد) در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شد. این طرح برای اجرایی‌شدن ابتدا در سنای آمریکا تصویب خواهد شد و سپس برای امضای رئیس جمهوری ایالات متحده به کاخ سفید خواهد رفت.

ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا روز چهارشنبه (۲۶ ژوئیه/ ۴ مرداد) در واکنش به این مصوبه مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد، تحریم‌های تازه علیه روسیه و ایران ممکن است به منافع شرکت‌های اروپایی آسیب برساند.

دولت‌های آلمان و فرانسه نیز واکنش مشابهی درباره تحریم‌های جدید آمریکا داشتند.

رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا گفت «وقتی نگرانی‌های ما به اندازه کافی مورد توجه قرار نگیرند، ما آماده هستیم در عرض چند روز واکنش نشان دهیم.»

ژان کلود یونکر اضافه کرد، در حال حاضر اتحادیه اروپا کوشش می‌کند نگرانی‌های خود را  “از طریق همه کانال‌های دیپلماتیک” به اطلاع آمریکا برساند.

به گفته یونکر، اینکه اتحادیه اروپا در پاسخ به تحریم‌های آمریکا به چه اقدامات متقابلی دست خواهد زد، هنوز تصمیمی در کمیسیون اتحادیه اروپا اتخاذ نشده است.

همچنین اولریکه دمر، جانشین سخنگوی دولت آلمان در برلین درباره واکنش اروپایی‌ها به تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران و روسیه گفت، یک رویکرد مشترک – میان اتحادیه اروپا و آمریکا – در این زمینه مطلوب خواهد بود.

اولریکه دمر اضافه کرد، مهم این است که اتحادیه اروپا و ایالات متحده تحریم‌های خود را به‌طور تنگاتنگ هماهنگ کنند: «ما بر این نظر هستیم که اقتصاد اتحادیه اروپا نباید هدف تحریم‌های ایالات متحده آمریکا باشد.»

جانشین سخنگوی دولت آلمان تاکید کرد که برلین آن دسته از تحریم‌هایی را که بر کشورهای ثالث تاثیر می‌گذارد، کاملا رد می‌کند.

مارتین شفر، سخنگوی وزارت خارجه آلمان نیز روز چهارشنبه در برلین گفت، برای آلمان قابل‌قبول نیست که زیر پوشش تحریم، سیاست صنعتی خاص به سود شرکت‌های تامین انرژی آمریکایی پیش برده شود.

با این‌حال سخنگوی مارتین شفر تاکید کرد که متن طرح تصویب‌شده در مجلس نمایندگان آمریکا نسبت به طرح اولیه، “به‌میزان قابل‌توجهی بهتر” شده است. به گفته سخنگوی وزارت خارجه آلمان، اکنون این امکان وجود دارد که پیش از آنکه تحریم‌ها اجرایی شوند، با کشورهای شریک مشورت شود.

وزارت خارجه فرانسه نیز در بیانیه‌ای گفته است تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران، روسیه و کره شمالی به دلیل تاثیرات آن بر دیگر کشورهای جهان، مغایر قوانین بین‌المللی است.

به گفته وزارت خارجه فرانسه، به دلیل تاثیرات تحریم‌های جدید آمریکا بر  شهروندان و شرکت‌های اروپایی، لازم است اتحادیه اروپا در باره این تحریم‌ها با یکدیگر گفت‌وگو کنند.

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.