درخواست یک نماینده کنگره برای تحقیق درباره کمک‌های بنیاد علوی به دانشگاه‌های آمریکا

چهارشنبه, 11ام مرداد, 1396
اندازه قلم متن


دن داناوان، نماینده مجلس نمایندگان آمریکا

دن داناوان، نماینده مجلس نمایندگان آمریکا خواستار تحقیق درباره کمک‌های مالی یک بنیاد خیریه مرتبط با ایران به ده ها دانشگاه آمریکایی از جمله کلمبیا، هاروارد و پرینستون شده است.

به گزارش روز سه شنبه ۱۰ مردادماه «نیویورک پست» منتقدان می‌گویند، بنیاد علوی از استادان ضد اسرائیلی و طرفدار ایران حمایت مالی کرده است.

دن داناوان گفته است: من با وزیر آموزش پرورش در خصوص این موضوع فورا تماس خواهم گرفت.

این قانونگذار آمریکایی پرسیده است: آیا این بیناد تلاش کرده است تا در موسسات دانشگاهی آمریکا خرابکاری کند؟ ما نیاز داریم در خصوص این موضوع تحقیق کنیم. دانشگاه‌ها نیز می‌بایست درباره کسانی که به آن‌ها کمک‌های مالی می‌کنند، بررسی‌های بیشتری انجام دهند.

هیات منصفه یک دادگاه فدرال در نیویورک روز پنحشنبه هشتم تیرماه اعلام کرد، بنیاد علوی تحریم‌های جمهوری اسلامی را نقض کرده است و به ضبط یک آسمانخراش متعلق به این بنیاد رای داد.

هیات منصفه دادگاهی در منهتن به این نتیجه رسید که وکلای دولت ایالات متحده ثابت کرده‌اند که بنیاد خیریه علوی نقش ایران در کنترل آسمانخراش شماره ۶۵۰ در خیابان پنجم منهتن نیویورک را مخفی نگه داشته بود.

دادستانی نیویورک پیشتر گفته بود که بنیاد علوی و شرکت‌ «آسا» دفا‌تر بازرگانی صوری بانک ملی هستند و نزدیک به ۴۰ میلیون دلار از درآمدهای این آسمانخراش را به حساب بانک ملی و دولت ایران واریز کرده‌اند.

بنیاد علوی در سال ۱۹۷۳ به عنوان بنیاد پهلوی از سوی محمدرضا شاه بنیانگذاری شد. ماموریت این بنیاد نیز ترویج مطالعات ایرانی و اسلامی در ایالات متحده است و همچنین به مدارس و کلینیک‌های رایگان کمک می‌کند.

ساختمان شماره ۶۵۰ در سال ۱۹۷۸ و به دستور شاه ایران ساخته شد. بعد از انقلاب بهمن ۱۳۵۷ و سقوط شاه، حکومت جمهوری اسلامی بسیاری از اعضای هیات مدیره بنیاد علوی را جایگزین کرد.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.