بازی کثیف عربستان‌ علیه ایران بعد از ناکامی در مجازات قطر

جمعه, 13ام مرداد, 1396
اندازه قلم متن

کشمکش‌های میان کویت و ایران درباره بحران قطر به ما چه می‌گویند؟

«در حقیقت تصمیم ناگهانی کویت به اخراج دیپلمات‌های ایران بدان خاطر بود که عربستان سعودی پس از شکست در متقاعد کردن دوحه به دوری از تهران، کویت را وارد بازی کرد. عربستان قصد داشت تا کویت به عنوان برادر کوچکتر کوته‌بینی و بی‌پروایی برادر بزرگتر را جبران کند».

آفتاب‌‌نیوز: به نظر می‌رسد ریاض با ناکامی در مجازات دوحه و شکست در متقاعد کردن آن کشور برای رها کردن تهران، اکنون سعی دارد تا با فشار به متحدان کوچکتر خود از جمله کویت، آن کشورها را وادار کند تا بازی کثیفی را علیه تهران به راه بیندازند.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ سایت «میدل ایست آی» با انتشار گزارشی درباره تنش در روابط ایران و کویت و ارتباط آن با عربستان سعودی، می‌نویسد: «در تاریخ ۲۰ ژوئیه ۲۰۱۷ میلادی خبرگزاری رسمی کویت (کونا) تصمیم آن کشور برای اخراج ۱۵ دیپلمات ایرانی را اعلام کرد و به ماموریت این دیپلمات‌ها و نمایندگان در حوزه‌های فرهنگی، تجاری و نظامی در آن ‌حاشیه‎نشین خلیج فارس پایان داد. رسانه‌های کویتی تهران را به ارتباط با یک شبکه جاسوسی تروریستی متهم کردند. این در حالیست که سازمان عفو بین الملل اعلام کرد که متهمان بازداشت شده گفته‌اند زیر شکنجه مجبور به اعتراف شده‌اند و اتهامات علیه آنان ساختگی بوده است. اعلام این موضوع از سوی عربستان سعودی علیه ایران به طور ناگهانی را نمی‌توان خارج از رقابت میان عربستان سعودی و ایران مورد بررسی قرار داد».

میدل ایست ای در ادامه اشاره می‌کند که این تصمیم کویت درخصوص روابط با ایران، پس از آن روی داد که قطر از ۱۳ شرط ریاض سرباز زد. سعودی‌ها که سعی داشتند از خود تصویری به عنوان یک نیرو برای وحدت عربی را ارائه کنند در ادامه مسیر دقیقا عکس آن عمل کردند و باعث ایجاد اختلاف در جهان اسلام شدند. هدف عربستان سعودی و امارات برای جدا کردن قطر از ایران باعث ایجاد اختلاف و شکاف در شورای همکاری خلیج فارس شد.

این سایت در ادامه می نویسد: «در حقیقت تصمیم ناگهانی کویت به اخراج دیپلمات‌های ایران بدان خاطر بود که عربستان سعودی پس از شکست در متقاعد کردن دوحه به دوری از تهران، کویت را وارد بازی کرد. عربستان قصد داشت تا کویت به عنوان برادر کوچکتر کوته‌بینی و بی‌پروایی برادر بزرگتر را جبران کند».

این نشریه در پایان می‌نویسد: «قطر خواسته‌های عربستان سعودی را غیرقانونی و غیرمنطقی خواند. در واقع، نزدیک‌بینی استراتژیک عربستان سعودی در قبال قطر است که مشکل اصلی ریاض بوده با این حال، عربستان سعودی به سیاست اشتباه خود ادامه می‌دهد. بیشتر متحدان کوچکتر ریاض ممکن است مجبور به پرداخت هزینه‌های آن محاسبات نادرست باشند».


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.