بیانیه بیش از ۱۰۰ فعال سیاسی و مدنی برای رفع حصر

شنبه, 14ام مرداد, 1396
اندازه قلم متن

میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی همچنان در حصر خانگی هستند

بیش از ۱۰۰ فعال سیاسی و مدنی و حزب اتحاد ملت ایران در بیانیه‌های جداگانه‌ای، رفع حصر سران جنبش سبز را «خواست ملی» خواندند و ۳۱ انجمن اسلامی دانشجویان نیز از «عالی‌ترین مقامات کشور» خواستند، «هرچه سریع‌تر» دستور رفع حصر آنان را صادر کنند.

در همین حال فاطمه کروبی، همسر مهدی کروبی، نیز اعلام کرد که به مرور زمان «هیچ تغییری در وضعیت» حصر همسرش ایجاد نشده و «سخت‌گیری‌ها نیز بیشتر شده است».

به گزارش وب‌سایت کلمه، بیش از ۱۰۰ فعال سیاسی و مدنی با اشاره به وضعیت جسمی مهدی کروبی و میرحسین موسوی اعلام کردند که رهبر جمهوری اسلامی «در مقابل خواست مردم برای رفع حصر ایستاده است».

امضاکنندگان این بیانیه تأکید کردند که حسن روحانی به وعده خود برای رفع حصر عمل نکرده و وزارت اطلاعات نیز «به آزار و اذیت» رهبران جنبش سبز ادامه می‌دهد.

این فعالان سیاسی و مدنی از رفع حصر رهبران جنبش سبز به عنوان «یک خواست ملی» نام برده و از حسن روحانی خواسته‌اند، «برای تحقق آن اقدام کند و اقدامات و موانع موجود را با مردم در میان بگذارد».

نوشابه امیری، بهروز بیات، نیره توحیدی، محمدعلی توفیقی، فاطمه حقیقت‌جو، بهروز خلیق، مهرداد درویش‌پور، تقی رحمانی، سهراب رزاقی، حسن شریعتمداری، کاظم علمداری، رضا علیجانی، مهدی فتاپور، جمیله کدیور، محسن کدیور، صدیقه وسمقی و حسن یوسف اشکوری از جمله امضاکنندگان این بیانیه هستند.

پیش از این نیز برخی گروه‌ها و چهره‌های سیاسی از جمله مجمع مدرسین حوزه علمیه قم، انجمن اسلامی جامعه پزشکی، تعدادی از انجمن‌های اسلامی دانشجویان و هزاران تن، از جمله شماری از فعالان سیاسی، اجتماعی و مدنی در ایران خواستار پایان زندان خانگی رهبران جنبش سبز شده‌اند.

درخواست برای رفع حصر این سه نفر پس از انتشار گزارش‌هایی دربارهٔ وضعیت جسمی نامناسب آنان افزایش یافته است.

دختران میرحسین موسوی اخیراً اعلام کرده‌اند که در آخرین دیدارشان با والدین خود، متوجه شده‌اند پدرشان دچار «نوسان شدید فشار خون و سرگیجه شدید» است.

مهدی کروبی نیز روز یکشنبه هشتم مرداد به دلیل پایین بودن ضربان قلبش به بیمارستان منتقل شد و پس از آنژیوگرافی همچنان در بیمارستان بستری است.

وی روز دوشنبه دوم مرداد نیز به دلیل عارضه قلبی در بیمارستان بستری شده و پس از چند روز درحالی که به گفته خانواده‌اش، درمان او «نیمه‌کاره» مانده بود، به محل حصر خانگی منتقل شده بود.

در روزهای گذشته تعدادی از نمایندگان مجلس، منتخبان شورای شهر، فعالان سیاسی و فعالان دانشجویی به بیمارستان مراجعه کرده‌اند تا از آقای کروبی عیادت کنند اما مأموران امنیتی به آنان اجازه ملاقات نداده‌اند و آنان با فاطمه کروبی، همسر مهدی کروبی دیدار کرده‌اند.

در همین حال حزب اتحاد ملت ایران، در بیانیه‌ای با اشاره به طرح مطالبه رفع حصر از سوی «بسیاری از مسئولان کشوری، نمایندگان مجلس و فعالان سیاسی و مدنی با گرایش‌های متنوع فکری» اعلام کرد که حصر این سه نفر «معضلی خودساخته است که تاکنون هیچ توجیه و پاسخ قابل قبولی دربارهٔ دلایل تداوم آن داده نشده است».

این حزب از رفع حصر به عنوان یک «مطالبه ملی» نام برد که در صورت انجام، باعث «تقویت وحدت و انسجام ملی» خواهد شد.

میرحسین موسوی و مهدی کروبی، رهبران جنبش سبز، و زهرا رهنورد، همسر آقای موسوی، از بهمن سال ۸۹ بدون برگزاری دادگاه در حصر خانگی به سر می‌برند.

پیش از این برخی از چهره‌های سیاسی در ایران از جمله علی‌اکبر ناطق نوری و علی مطهری اعلام کرده‌اند که رفع حصر رهبران جنبش سبز تنها با دستور رهبر جمهوری اسلامی ممکن است.

در همین حال ۳۱ انجمن اسلامی دانشجویان ایران در بیانیه‌ای با اشاره به اینکه حصر رهبران جنبش سبز بر خلاف تعدادی از اصول قانون اساسی است، از «عالی‌ترین مقامات کشور» خواستند، «هر چه سریع‌تر» برای رفع حصر آنان اقدام کنند و با این اقدام «گامی بلند در جهت همدلی و وفاق ملی» بردارند.

فاطمه کروبی، همسر مهدی کروبی، در اسفند ماه سال گذشته در نامه‌ای به وزیر اطلاعات، ضمن اعتراض به «بی‌مسئولیتی عامدانه» آن وزارتخانه در قبال جان همسرش، اعلام کرده بود که مأموران امنیتی هنگام رخ دادن حادثه‌ای برای آقای کروبی، اجازه ندارند با فوریت‌های پزشکی تماس بگیرند و باید فقط با بیمارستان وزارت اطلاعات تماس بگیرند.

در همین حال به گزارش وب‌سایت سحام نیوز، فاطمه کروبی در روزهای اخیر در جمع تعدادی از افرادی که قصد ملاقات با همسرش را داشته‌اند گفته است که «با تصمیمات سلیقه‌ای مأموران امنیتی روز به روز شاهد از دست دادن سلامت آقای کروبی» هستیم.

به گفته خانم کروبی به مرور زمان «هیچ تغییری در وضعیت» حصر آقای کروبی ایجاد نشده و «سخت‌گیری‌ها نیز بیشتر شده است».

حسن روحانی در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ و ۹۶ وعده رفع حصر رهبران جنبش سبز رامطرح کرده و پیش از این نیز خانواده میرحسین موسوی و مهدی کروبی از محقق نشدن این وعده‌ها انتقاد کرده‌اند.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.