شورای امنیت تحریم‌های جدید علیه کره‌شمالی وضع کرد

یکشنبه, 15ام مرداد, 1396
اندازه قلم متن

اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد در واکنش به آزمایش‌های موشکی اخیر کره‌شمالی، دور جدیدی از تحریم‌ها را علیه پیونگ‌یانگ وضع کردند.

تحریم‌های جدید صادرات کره‌شمالی و سرمایه‌گذاری در این کشور را نشانه رفته است.

این تحریم‌ها در واکنش به دو آزمایش موشکی کره‌شمالی طی ماه ژوئیه گذشته وضع شد که در جریان آنها پیونگ‌یانگ دو موشک قاره‌پیما پرتاب کرد؛ موشک‌هایی که کره‌شمالی می‌گوید با آزمایش موفق آنها، این کشور اکنون می‌تواند همه نقاط در خاک آمریکا را نشانه گیرد.

با وجود این، کارشناسان امور نظامی در دقت نشانه‌گیری این موشک‌ها ابراز تردید کرده‌اند.

این آزمایش‌ها با محکومیت شدید کره‌جنوبی، ژاپن و آمریکا روبرو شد و این سه کشور دو واکنش به آن پیش‌نویس قطع‌نامه تحریم‌های جدید را تهیه کردند.

صادرات ذغال سنگ، سنگ‌معدن و دیگر مواد خام به چین، که یکی از منابع اصلی تامین منابع نقدی پیونگ یانگ است در تحریم‌های جدید نشانه گرفته شده است.

برآوردها نشان می‌دهند که کره‌شمالی سالانه ۳ میلیارد دلار از محل صادرات مواد خام و معدنی درآمد کسب می‌کند و تحریم‌های جدید بنا دارد مانع از حصول دست کم یک میلیارد دلار آن شود.

چین چند ماه پیش با هدف بیشتر کردن فشارها بر پیونگ یانگ برای توقف برنامه هسته‌ای و موشکی‌اش، از چند ماه پیش وارادت ذغال سنگ خود از کره شمالی را تعلیق کرده بود.

با وجود این، به نظر نمی‌رسد سخت‌گیری چین و تحریم‌های بین‌المللی تاکنون موفق به تغییر اراده کیم جونگ اون، رهبر جوان کره شمالی شده باشد.

آن‌طور که گفته شده پکن و واشنگتن در تهیه کردن تحریم‌های جدید همکاری نزدیک داشته‌اند.

روز شنبه (پنجم اوت – ۱۴ مرداد) چین که معمولا از تشدید فشار بر پیونگ‌یانگ انتقاد می‌کند و تنها متحد بین‌المللی این کشور است به قطعنامه تحریم‌ها رای مثبت داد؛ اقدامی که با استقبال آمریکا روبرو شد.

نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد دقایقی بعد از تصویب تحریم‌های جدید ضمن تقدیر از چین گفت: “امروز شورای امنیت سازمان ملل مجازات برنامه موشک‌های بالستیک کره‌شمالی را به سطحی جدید ارتقاء داد.”

“امروز، شورای امنیت سازمان ملل متحد یکپارچه شد تا به دیکتاتور کره‌شمالی هشدار دهد. ما نشان دادیم که رفتارهای غیرمسئولانه و بی‌توجهی این رژیم هزینه‌های سنگینی برایش در پی خواهد داشت.”

لیو ژی‌یی، سفیر چین در شورای امنیت هم پس از تصویب تحریم های جدید گفت: “امروز جهان متحد و یکپارچه مخالفت خود با برنامه هسته ای در شبه جزیره کره را نشان داد.”

سفیر چین همچنین از بیانیه اخیر رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا استقبال کرد که تصریح کرده بود “آمریکا به دنبال تغییر رژیم در کره‌شمالی نیست”.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.