دیدار هیئتی از سنای آمریکا با مریم رجوی در آلبانی

یکشنبه, 22ام مرداد, 1396
اندازه قلم متن

از راست سناتور جان کورنین، سناتور روی بلانت، سناتور تام تیلیس

سه تـن از سناتورهای ایالات متحده، به محل حضور شماری از اعضای سازمان مجاهدین خلق در تیرانا، پایتخت آلبانی رفته و با مریم رجوی، از رهبران ارشد این سازمان، دیدار کردند.

سازمان مجاهدین خلق در بیانیه‌ای که در این مورد منتشر کرده می‌گوید در این دیدار در مورد آنچه «راه‌حل‌های پایان دادن به بحران منطقه و تغییر دموکراتیک در ایران» توصیف شده، گفت‌وگو شده‌است.

در این بیانیه گفته شده سناتورها از انتقال امن اعضای سازمان مجاهدین خلق در عراق به آلبانی استقبال کرده‌اند و در پیوند با «استقرار دمکراسی و حقوق بشر در ایران» برایشان «آرزوی موفقیت کرده‌اند».

آخرین گروه از اعضای سازمان مجاهدین خلق که در کمپ «لیبرتی» در عراق ساکن بودند، در شهریور ماه گذشته، به آلبانی منتقل شد و به این ترتیب حضور رسمی آن‌ها در عراق پس از سه دهه پایان یافت.

گروه بزرگی از اعضای سازمان مجاهدین خلق، در پایگاهی نظامی به نام اردوگاه اشرف در عراق زندگی می‌کردند. اما این نیروها در پی ضرب‌الاجل مقامات عراق و توافق با ایالات متحده، به پایگاه لیبرتی (آزادی) در حوالی بغداد و در نهایت به آلبانی انتقال داده شدند.

در دیدار سناتورهای ایالات متحده با مریم رجوی، او از آنچه در بیانیه سازمان مجاهدین خلق «مواضع قاطع» قانونگذاران آمریکا در «قبال رژیم ایران» و تحریم‌های جدیدی علیه سپاه پاسداران و مقام‌های حکومت ایران توصیف شده، استقبال کرده‌است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده در ۱۱ مرداد ماه با امضای طرح تصویب‌شده تحریم‌ها در کنگره آمریکا، علیه روسیه، ایران و کره شمالی، راه را برای تحریم سپاه پاسداران از سوی ایالات متحده هموار کرد. این تحریم‌ها با واکنش دولت و مقام‌های ایران روبه‌رو شده است که ایالات متحده را به نقض «روح» برجام متهم می‌کنند. اتهام مشابهی نیز از سوی مقام‌های دولت واشینگتن، به خاطر مسائلی مانند آزمایش‌های موشکی، به ایران وارد شده‌است.

سناتور روی بلانت، نایب‌رئیس کنفرانس جمهوری‌خواهان در سنا، ریاست این هیئت را برعهده داشته است؛ جان کورنین سناتور ارشد جمهوری‌خواه از ایالت تگزاس و سناتور تام تیلیس، دیگر عضو حزب جمهوری‌خواه نیز سناتور بلانت را در این سفر همراهی کرده‌اند.

جمهوری اسلامی ایران سازمان مجاهدین خلق را یک تشکل تروریستی می‌داند. خروج این گروه از فهرست سازمان‌های تروریستی کشورهای غربی در سال‌های گذشته نیز با واکنش تند تهران روبه‌رو شده بود. ایران در عین حال به گردهمایی‌های این سازمان در برخی کشورهای اروپایی و یا دیدار سیاستمداران و قانون‌گذران آمریکایی با آن‌ها شدیدا انتقاد کرده‌است. از سوی دیگر سازمان مجاهدین خلق اتهام‌های تروریستی را «نادرست» خوانده و در پی خروج از فهرست‌های تروریستی گفته بود این موضوع «موازنه قدرت را تغییر خواهد داد».

سازمان مجاهدین خلق از گروه‌های مخالف حکومت جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود که در دهه ۱۳۶۰ به مبارزه مسلحانه با آن روی آورد؛ همزمان با جنگ ایران و عراق، نیروهای این گروه تحت حمایت صدام حسین در پادگان اشرف مستقر شدند. جمهوری اسلامی این گروه را مسئول بسیاری از بمب‌گذاری‌ها و ترورهای دهه شصت خورشیدی می‌داند. در همان دهه، بسیاری از مخالفان جمهوری اسلامی در داخل کشور، از جمله هواداران سازمان مجاهدین خلق، در جریان اعدام‌های دست‌جمعی که خود با انتقادهای گسترده‌ای روبه‌رو است، کشته شدند.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.