مصوبه ضد آمریکایی در مجلس ایران؛ نیروی قدس سپاه هزار میلیارد تومان بودجه تازه می‌گیرد

یکشنبه, 22ام مرداد, 1396
اندازه قلم متن

مصوبه امروز مجلس ایران اقدامی متقابل در برابر طرح اخیر کنگره علیه ایران بود

نمایندگان مجلس ایران طرحی را با عنوان “مقابله با اقدامات تروریستی و ماجراجویانه آمریکا” د رمنطقه تصویب کرده‌اند که دولت را به اختصاص دو هزار میلیارد تومان برای تقویت توان دفاعی و اطلاعاتی ایران و حمایت از سپاه پاسداران موظف می‌کند.

بر اساس این طرح که کلیات آن امروز یکشنبه ۲۲ مرداد بدون رای مخالف و جزییات آن با تنها یک رای مخالف تصویب شد، هزار میلیارد تومان دیگر از بودجه دولت هم برای “مبارزه با تروریسم در منطقه” در اختیار نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار می‌گیرد.

نیروی قدس به فرماندهی سرلشگر قاسم سلیمانی شاخه برون مرزی سپاه پاسداران است که در حال حاضر در کشورهای عراق و سوریه حضور نظامی دارد.

بر اساس طرحی که مجلس ایران به تلافی مصوبه اخیر کنگره آمریکا علیه ایران تصویب کرده، از دوهزار میلیارد تومانی که به تقویت بنیه دفاعی و اطلاعاتی اختصاص داده شده، نیمی از آن به گسترش فعالیت‌های موشکی و نیمی دیگر به وزارتخانه‌های اطلاعات، خارجه و دفاع اختصاص می‌‌یابد.

چند بند از جزئیات طرح مجلس

  • قوه قضاییه موظف به ایجاد شعبه ویژه رسیدگی به شکایات زیان‌دیدگان تحریم آمریکا است
  • وزارت خارجه موظف است با همکاری وزارت اطلاعات ظرف دو ماه فهرست ایرانیان را در زندان‌های آمریکا تهیه کند
  • وزارت دارایی و امور خارجه موظف هستند از شرکت‌های زیان‌دیده تحریم آمریکا حمایت کنند
  • اشخاصی که افشاکننده “فساد” دولت آمریکا و “تقلب در انتخابات ریاست جمهوری” و افشای سایر سیاست‌های غلط آمریکا بوده‌اند، مشمول تحریم‌های ایران علیه مقام‌های آمریکایی نمی‌شوند
  • وزارت اطلاعات و نیروی قدس سپاه باید به منظور رصد آمریکا با کشورهای مستقل و نیروهای مقاومت در منطقه مشورت و تبادل اطلاعات کنند

عباس عراقچی، معاون وزارت امور خارجه ایران، گفته است که دولت به خاطر این طرح “قاطع و هوشمندانه” تشکر می‌کند و از آن حمایت خواهد کرد.

ده روز پیش، مصوبه کنگره آمریکا با عنوان طرح “مقابله با اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران” با امضای دونالد ترامپ، رئیس جمهور به قانون تبدیل شد.

بر اساس این قانون آقای ترامپ می‌تواند ظرف ۹۰ روز، سپاه پاسداران، مقامات، نمایندگان و اشخاص وابسته‌ به آن در خارج از ایران را بر مبنای اتهام فعالیت‌های تروریستی تحریم کند.

پیشتر ایران این مصوبه را مخالف روح توافق هسته‌ای خوانده و وعده داده بود با اقدامی متناسب تلافی کند.

در ماده اول مصوبه امروز مجلس ایران، آمریکا به اعمال سیاست‌های خصمانه علیه جمهوری اسلامی و به خطر انداختن امنیت منطقه متهم شده است.

از چپ قاسم سلیمانی و محمد پاکپور (فرمانده نیروی زمینی سپاه) در حال ادای احترام به رهبر ایران

منابع مالی طرح چیست؟

مصطفی کواکبیان، نماینده، در جریان بررسی این طرح در تذکری به رئیس مجلس گفت که باید منبع تامین منابع مالی تخصیص این بودجه به سپاه قدس در متن مصوبه مشخص شود اما علی لاریجانی به او پاسخ داد که “معاذیر” و محدودیت‌هایی برای اعلام منابع مالی این بودجه وجود دارد.

آقای لاریجانی گفت به منابع مالی هزار میلیارد تومان بودجه اضافه سپاه قدس “فکر شده” و مشکلی وجود ندارد و در این زمینه با شورای نگهبان هم صحبت خواهد شد.

بر اساس مصوبه امروز مجلس ایران که باید به تایید شورای نگهبان برسد، مقام‌های نظامی و اطلاعاتی آمریکا که در تامین مالی، اطلاعاتی و نظامی”گروه‌های تروریستی و افراطی در منطقه از جمله داعش و جبهه النصره نقش موثر داشته‌اند” از سوی ایران تحریم می‌شوند.

این تحریم به معنای صادر نشدن ویزا برای سفر آمریکایی‌ها به ایران و مسدود شدن دارایی‌ها از سوی قوه قضاییه است.

در این مصوبه به طور مشخص از افراد، شرکت‌ها یا سازمان‌هایی که مشمول این تحریم می‌شوند، نام برده نشده است.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.