صدها نفر از فعالان مدنی و سیاسی خواستار ممنوعیت ازدواج کودکان زیر ۱۸سال در ایران شدند

دوشنبه, 23ام مرداد, 1396
اندازه قلم متن

صدها نفر از فعالان مدنی و سیاسی با امضای نامه‌ای خطاب به نمایندگان مجلس از آنها خواسته‌اند ازدواج کودکان زیر ۱۸ سال را ممنوع کنند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، در نامه صدها فعالان مدنی و سیاسی خطاب به نمایندگان مجلس که روز دوشنبه ۲۳ مرداد منتشر شد، ازدواج در سنین پایین «یکی از مصادیق کودک‌آزاری و نقض حقوق کودک به‌ویژه دختربچه‌ها» خوانده شده و آمده است که ازدواج دختربچه‌ها در سراسر ایران از آذربایجان شرقی تا سیستان و بلوچستان و از خراسان رضوی تا خوزستان «شیوع نگران‌کننده‌ای» یافته است.

در این نامه ذکر گشته قانون مدنی فعلی «با نادیده گرفتن عواقب چنین پدیده‌ای به آن رسمیت بخشیده» و سبب تداوم ازدواج کودکان شده است.

رادیو فردا در این خصوص نوشته است؛ طیبه سیاووشی،‌ عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی در هفته جاری از مخالفت‌های اجتماعی «بسیار زیاد» با طرح افزایش سن ازدواج خبرداد و گفت که از میان مراجع مذهبی، آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی با افزایش حداقل سن ازدواج موافقت کرده است.

پیشتر آیت‌الله مکارم شیرازی، از مراجع تقلید شیعه در قم، گفته بود که به فتوای او ازدواج دختران «پیش از بلوغ عقلی و داشتن قدرت تصمیم‌گیری» جایز نیست و باطل است.

فاطمه ذوالقدر، نماینده تهران در عین حال،‌ بدون ذکر نام، از مخالفت «چند نفر از مراجع» خبر داد و افزود «علی‌رغم مخالفت‌هایی با اصلاح سن ازدواج» بررسی این طرح در فراکسیون زنان مجلس «منتفی نشده است».

مخالفت‌های اجتماعی و فقهی با افزایش سن ازدواج کودکان در حالی مطرح شده است که در دی‌ماه سال گذشته، معاون بررسی‌های راهبردی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری از تدوین راهکارهای فقهی برای «مقابله با ازدواج زودهنگام دختران» و صدور ابلاغیه وزارت دادگستری برای مقابله با این نوع ازدواج‌ها در ایران خبر داده بود.

در همین حال رئیس بسیج جامعه زنان ایران تلاش‌ها برای حذف «اذن پدر و شرط سنی» از شرایط ازدواج دختران را «جنگ با خدا» نامیده بود.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.