نوید خانجانی پس از اعلام اعتصاب غذا به انفرادی زندان رجایی شهر منتقل شد

چهارشنبه, 25ام مرداد, 1396
اندازه قلم متن

روز گذشته نوید خانجانی پس از اعلام اعتصاب غذا در اعتراض به انتقال زندانیان سیاسی به سالن ده اندرزگاه چهار زندان رجایی شهر و تداوم نگهداری‌شان در شرایط نامساعد این سالن، به سلول انفرادی زندان رجایی شهر انتقال یافت.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، روز سه شنبه ۲۴ مردادماه نوید خانجانی، فعال حقوق بشر زندانی در اعتراض به نگهداری زندانیان سیاسی و عقیدتی در یک سالن امنیتی و فشارهای اعمال‌شده از سوی مسئولان زندان رجایی شهر دست به اعتصاب غذا زده و به دنبال آن به دستور مسئولان به سلول انفرادی این زندان منتقل شده است.

مردانی، رییس زندان رجایی شهر، اعلام کرده است «از این پس هر یک زندانیان سیاسی که در اعتراض به شرایط حاکم دست به اعتصاب غذا بزند، به انفرادی منتقل می‌گردد.»

شایان ذکر است؛ نهم مردادماه، پس از یورش گارد ویژه زندان رجایی‌شهر به زندانیان عقیدتی و سیاسی محبوس در سالن ۱۲ اندرزگاه ۴ این زندان و انتقال آنان به سالن ۱۰، تمام ۵۳ زندانی منتقل‌شده نسبت این عمل اعتراض کردند. در پی این اعتراض شماری از آنان به سلول انفرادی منتقل شدند. تعدادی از این زندانیان پس از ساعاتی به بند بازگردانده شدند اما شش زندانی سیاسی به نام‌های «رضا اکبری‌منفرد»، «سعید ماسوری»، «ابوالقاسم فولادوند»، «حسن صادقی»، «جعفر اقدامی» و «شاهین ذوقی» تا امروز در سلول‌های انفرادی و در اعتصاب غذا به سر برده اند.

سالن ده اندرزگاه چهار زندان رجایی‌شهر برخلاف آئین‌نامه زندان‌ها، مجهز به چهل دوربین مداربسته و شصت و چهار سیستم شنود است.

عدم وجود تهویه مناسب، تلویزیون و کولر محدودیت در استفاده از تلفن و هواخوری شرایط را برای زندانیان دشوارتر کرده است.

نوید خانجانی مؤسس جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی است که در اسفندماه ۸۸ از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شد و حدود ۲ ماه در زندان به سر برد. وی سپس از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی پیرعباس به تحمل ۱۲ سال حبس تعزیری و چهارصد هزار تومان جریمه نقدی محکوم شد. این حکم در دادگاه تجدیدنظر عیناً تائید شد و در سال ۹۴ اعمال ماده ۱۳۴ و «تجمیع احکام» با کاهش حکم سابق به ۵ سال حبس تعزیری تقلیل یافت.

اتهامات وی «نشر اکاذیب»، «تشویش اذهان و تبلیغ علیه نظام به‌واسطهٔ انتشار اخبار و گزارش‌ها و انجام مصاحبه با تلویزیون و رادیوهای بیگانه»، «عضویت در کمیته گزارشگران حقوق بشر» و همچنین «تشکیل گروه جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی» عنوان‌شده بود.

در خردادماه سال جاری مقامات قضایی ایران، علیرغم اتمام دوران محکومیت پنج ساله نوید خانجانی، با اجرایی کردن حکم پرونده امدادگران کمپ سرند تبریز از آزادی او جلوگیری کرده و یک سال دیگر نیز به دوران محکومیت او افزودند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.