تلویزیون اسرائیلی: ایران در حال ساخت کارخانه موشک‌سازی در غرب سوریه

چهارشنبه, 25ام مرداد, 1396
اندازه قلم متن

شهر ساحلی بنیاس در سمت چپ میانه تصویر

یک شبکه تلویزیونی اسرائیلی روز سه‌شنبه در گزارشی از ساخت یک کارخانه موشک‌سازی به دست ایران در شمال غربی سوریه خبر داد. این گزارش شامل «تصاویر ماهواره‌ای از محل ساخت کارخانه» بود.

خبرگزاری رویترز روز سه شنبه، ۲۴ مردادماه، به نقل از شبکه دو تلویزیون اسرائیل گزارش داد که کارخانه مذکور در شمال غربی سوریه در نزدیکی شهر بانیاس در حال ساخت موشک‌های دوربرد است.

شهر بانیاس در ساحل دریای مدیترانه است.

گزارش شبکه اسرائیلی شامل تصاویری از یک ماهواره متعلق به اسرائیل حاکی از آن بود که «در این کارخانه قرار است مواد منفجره نگهداری شود».

این گزارش تصاویر ماهواره‌ای را با تصاویری از یک کارخانه موشک‌سازی در نزدیکی شهر تهران مقایسه کرده و اشاره می‌کرد که «میان این دو بنا شباهت فراوان هست».

این نخستین بار نیست که مقامات یا رسانه‌های اسرائیل از ساخت کارخانه اسلحه‌سازی به دست ایران در کشور سوریه خبر می‌دهند.

جمهوری اسلامی در کنار روسیه بزرگ‌ترین حامی بشار اسد بوده و در شش سال و اندی که از جنگ داخلی این کشور می‌گذرد همواره در خاک این کشور حضوری فعال داشته است.

اواسط تیرماه گذشته نیز وزیر دفاع اسرائیل از گزارش‌هایی خبر داد حاکی از برپایی «کارخانه‌های مخفی تولید جنگ‌افزار برای حزب‌الله» در لبنان با کمک سپاه پاسداران ایران.

آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل، در این باره هشدار داد که اسرائیل «کاملا هوشیار است و اقدامات لازم را انجام می‌دهد».

آقای لیبرمن در آن زمان توضیحی درباره «اقدامات لازم» نداد، اما از زمان آغاز ناآرامی‌ها در سوریه و متعاقب آن حضور فعال جمهوری اسلامی در این کشور، چند گزارش از نابودی تسلیحات ایرانی به دست ارتش اسرائیل یا آمریکا منتشر شده است.

از جمله در یک مورد یک فرمانده ارشد سپاه پاسداران ایران در آبان‌ماه ۹۵ خبر داد که نیروهای آمریکایی یک کارخانه ساخت سلاح «زمین‌به‌زمین» را که ایران در حلب سوریه ساخته بود «به طور کامل تخریب» کرده‌اند.

پیشتر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران، در یک سخنرانی گفته بود که ایران در منطقه حلب، «صنعت ساخت موشک برای سوریه» ایجاد و «موشک تولید کرد» که «در جنگ ۳۳ روزه» علیه اسرائیل استفاده شد.

انتشار گزارش تازه شبکه تلویزیونی اسرائیلی یک هفته پس از آن اتفاق می‌افتد که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، چنین اظهار نظر کرد که در پی شکست‌های پیاپی گروه داعش، ایران در حال تقویت جای پای خود در منطقه است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، او همچنین در ادامه برای چندمین بار هشدار داد که اسرائیل تلاش‌های جمهوری اسلامی در این زمینه را زیر نظر دارد و «به هر گونه تهدیدی واکنش نشان خواهد داد».

نخست وزیر اسرائیل در چند سال گذشته بارها در این باره هشدار داده و در کنار آن از توافق اتمی موسوم به برجام نیز انتقاد کرده است: استدلال دولت اسرائیل این است که برجام دست ایران را برای ساخت تسلیحات نمی‌بندد و این تهدیدی است برای موجودیت اسرائیل.

جمهوری اسلامی در مقابل بارها تاکید کرده است که فعالیت‌های اتمی‌اش صلح‌آمیز است و ساخت موشک و تسلیحات دیگر را نیز امری دفاعی می‌داند.
از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.