سفر رئیس «موساد» به واشنگتن؛ نگرانی اسرائیل از حضور گسترده ایران در سوریه

جمعه, 27ام مرداد, 1396
اندازه قلم متن

بارها عکس هایی از فرمانده سپاه قدس ایران، قاسم سلیمانی در کنار شبه نظامیان در عراق و سوریه در ماههای اخیر منتشر شده است.

ایلان یروشلمی، روزنامه نگار – اورشلیم

ساعاتی پس از آن که اسرائیل اعلام کرد ماهواره های اطلاعاتی احداث یک کارخانه موشک سازی توسط ایران در سوریه را شناسائی کرده، گفته مى شود رئیس سرویس امنیت خارجی اسرائیل موسوم به «موساد»، در آینده بسیار نزدیک به واشنگتن می رود تا برای جلوگیری از استقرار فزاینده ایران در سوریه با مقامات ارشد آمریکایی به گفتگو بیشنیند.

اسرائیل تا کنون بارها هشدار داد که با استقرار نیروهای مسلح ایران در سوریه، و همچنین با ارسال اسلحه ایران برای حزب الله لبنان از طریق سوریه کنار نخواهد آمد.

مقامات رسمی اسرائیل هنوز خبر سفر «یوسی کوهن» رئیس «موساد» به واشنگتن را که برای نخستین بار در یک نشریه اینترنتی آمریکایی به نام «اکسیوم» انتشار داد واکنش نشان نداده اند. «یوسی کوهن» در یک سال اخیر بارها به واشنگتن سفر کرده تا اقدامات اسرائیل در منطقه را با مقامات ارشد ایالات متحده همآهنگ سازد.

به نوشته اکسیوم، کوهن از جمله با هربرت مک ماستر مشاور امنیت ملی پرزیدنت ترامپ و خانم دیانا پاول و چند مقام ارشد دیگر گفتگو خواهد کرد. رئیس موساد دیدار مهمی نیز با جیسون گرین بلات فرستاده پرزیدنت ترامپ در پیشبرد صلح اسرائیلی – فلسطینی خواهد داشت. ولی تاکید شده که هدف این دیدار مشورت درباره صلح نیست، بلکه رویدادهای سوریه موضوع اصلی خواهد بود.

اسرائیل روز گذشته فاش کرد که ماهواره اطلاعاتی این کشور تصاویر از یک ناحیه مرکزی سوریه مخابره کرده که نشان می دهد ایران در آنجا در حال برپایی یک کارخانه تولید موشک است. تصاویر هوایی نشان می دهد که طرح این ساختمان شبیه یکی از مراکز موشک سازی در داخل ایران احتمالا در اطراف پارچین است.

این کارخانه در زمین وسیعی در یک دره بین دو تپه بنا می شود تا حمله به آن دشوارتر باشد. پیشتر نیز اعلام شده بود که کارخانه مشابهی از جانب ایران در داخل لبنان برپا می شود – که محل دقیق آن اعلام نشده است. این اخبار موجب نگرانی شدید اسرائیل شده است و به احتمال قوی علت اعزام یوسی کوهن به واشنگتن برای ایجاد همآهنگی، به منظور طراحی عملیات آینده می باشد.

اسرائیل در گذشته دست کم دوبار تاسیسات در حال احداث کوره اتمی در سوریه و مرکز نظامی دیگری را با بمباران هوایی منهدم ساخته است. ولی این بار حضور نیروهای هوایی روسیه و ایالات متحده در آنجا، ممکن است امکانات عملیاتی اسرائیل را محدود سازد.

رئیس موساد در گزارش هفته پیش خود به هیات وزیران در اورشلیم، با اشاره به خطرات اتمی و موشکی ایران، از جمله این ارزیابی را مطرح کرده بود که در خاورمیانه، «هرجا که داعش ناپدید می شود، ایران ظاهر مى شود.»

او گفت: رژیم ایران در سوریه و عراق و نقاط دیگر خلاء اى را که با نابودی داعش به وجود می آید پر می کند.

یوسی کوهن ارزیابی کرد که هم اکنون شانزده هزار نفر از نیروهای مسلح وابسته به ایران در سوریه می جنگند که بخش عمده ای از آن ها افراد سپاه پاسداران هستند و بقیه گروه های شیعه غیرایرانی می باشند که در راس آن ها حزب الله لبنان قرار دارد.

ایران که در گذشته ادعا می کرد نیروهای اعزامی به صورت مستشار نظامی عمل می کنند، اکنون مدتی است صریحا تائید می کند که افراد اعزامی، فعالانه در جنگ سوریه دخالت دارند.

حزب الله لبنان هفته پیش در بیروت یک رژه نظامی گسترده برگزار کرد و حسن نصرالله در سخنرانی خود تهدید کرد که هدف بعدی گروه وابسته به او منفجر ساختن کوره اتمی «دیمونا» در جنوب اسرائیل است که ممکن است این کشور را نابود کند.

یوسی کوهن در ادامه گزارش خود به وزیران کابینه، اظهار نگرانی کرده بودکه جنگ داخلی سوریه موجب تقویت توان رزمی حزب الله شده است. وی گفته بود که این سازمان شیعه، که به درخواستایران وارد جنگ سوریه شده، در جریان نبردها تجربیات رزمی زیادی اندوخته و خطرناک تر شده است.

به گفته رئیس «موساد»، توافق برجامایران را از آرزوی رسیدن به بمب هسته ای باز نداشته است، بلکه آن را فقط به مدت ده سال به تعویق می اندازد. مقامات اطلاعاتی اسرائیل همچنان بر این باورند که علی خامنه ای هنوز دستور تولید بمب هسته ای را به صراحت صادر نکرده و هدف تلاش های اتمی ایران در حال حاضر تنها برای رسیدن به توان علمی و فنی تولید بمب هسته ای است.

حسن روحانی در سخنرانی هنگام معرفی وزیران خود هشدار داده بود که اگر تحریم های آمریکایی ادامه یابد،ایران می تواند «در ظرف چند روز و حتی چند ساعت، برنامه اتمی را از سر بگیرد.»

نخست وزیر اسرائیل نیز برجام را یک توافق بد نامیده و گفته است: اسرائیل به هیچ معاهده بین المللی که امضای جمهوری اسلامی ایران زیر آن باشد پای بند نخواهد بود.

نتانیاهو در نطق دیگری این هفته گفت که اسرائیل به شیوه های مختلف قاطعانه از خود و شهروندان خویش دفاع خواهد کرد.

بنیامین نتانیاهو پیشتر گفته بود که اعلام آتش بس در بخش جنوبی سوریه، (به دنبال توافق بین روسیه و ایالات متحده) بر نگرانی های امنیتی اسرائیل افزوده زیرا موجب تقویت استقرار نیروهای وابسته به ایران و حزب الله لبنان در سوریه شده است. او گفت: «چنین وضعی برای ما غیر قابل تحمل است.»

از: صدای آمریکا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.