دانشگاه پرینستون: درخواست تجدید نظر آمریکایی زندانی در ایران رد شد

جمعه, 27ام مرداد, 1396
اندازه قلم متن

ژیائو وانگ در کنار خانواده‌اش

دانشگاه پرینستون در آمریکا روز پنج‌شنبه، ۲۶ مردادماه، در بیانیه‌ای خبر داد که درخواست تجدید نظر یکی از دانشجویان این دانشگاه که در ایران محبوس است از طرف قوه قضاییه جمهوری اسلامی رد شده است.

خبرگزاری رویترز به نقل از بیانیه این دانشگاه و گفته‌های همسر ژیائو وانگ اتهاماتی را که متوجه این پژوهشگر آمریکایی است «بی‌اساس» و حکم او را «ناعادلانه» توصیف می‌کند.

همسر ژیائو وانگ، پژوهشگر چینی- آمریکایی دانشگاه پرینستون که در ایران به ده سال زندان محکوم شده پیشتر هم در ماه گذشته از مقامات ایران خواسته بود که او را آزاد کنند و گفته بود: «او ناعادلانه زندانی شده است.»

ژیائو وانگ حدود یک سال پیش بازداشت شده ولی خبر بازداشت او اواخر تیرماه گذشته هنگام اعلام حکم زندانش توسط سخنگوی قوه قضاییه ایران به جرم «ورود غیرقانونی» به کشور و «ارسال اطلاعات محرمانه به خارج» انتشار یافت.

آن طور که در گزارش رویترز آمده است، آقای وانگ به «جاسوسی در پوشش پژوهش و تحقیق» متهم است.

دانشگاه معتبر پرینستون و خانواده آقای وانگ این اتهام را قویا رد کرده‌اند. در همین حال تاکنون هیچ خبری هم از این آمریکایی زندانی از داخل زندان منتشر نشده است.

تنها اواخر تیرماه سخنگوی وزارت خارجه آمریکا خبر داد که سفارت سوئیس به عنوان حافظ منافع آمریکا در ایران تاکنون «چهار بار» موفق به دیدار با این زندانی شده است که ابتدا «چینی‌ـ‌آمریکایی» معرفی شد.

در همین حال خبر رد درخواست تجدیدنظر آقای وانگ هنوز در هیچ رسانه داخل ایران منتشر نشده و به گفته رویترز دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل هم در این باره اظهار نظری نکرده است.

دانشگاه پرینستون در بیانیه خود در این باره می‌گوید: «مقامات ایران فرجام‌خواهی ژیائو وانگ در مورد حکم ده سال زندانش را رد کرده‌اند، حکمی برای جاسوسی که او مرتکب نشده است.»

این دانشگاه در ادامه از حبس «ناعادلانه» آقای وانگ ابراز تاسف کرده است.

پس از انتشار خبر حبس ژیائو وانگ، دونالد ترامپ، رئیس ‌جمهور آمریکا، به ایران هشدار داد در صورتی که شهروندان آمریکایی زندانی در ایران را آزاد نکند، با پیامدهای جدی و تازه‌ای مواجه خواهد شد.

گزارش‌ها حاکی است که علاوه بر ژیائو وانگ، سه شهروند آمریکایی ایرانی دیگر در ایران در زندان هستند: سیامک نمازی، باقر نمازی و کارن وفاداری.

آفرین نیساری همسر کارن وفاداری و نزار زکا، که هردو اقامت آمریکا را دارند نیز در ایران زندانی هستند.

باقر نمازی، ۸۱ ساله، از مقام‌های پیشین یونیسف، صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد، در فوریه سال ۲۰۱۶ (اسفندماه ۱۳۹۴) در ایران بازداشت شد.

سیامک نمازی فرزند باقر نمازی ۴۶ ساله مدیر پیشین ایرانی- آمریکایی بخش برنامه‌ریزی‌های استراتژیک کمپانی نفتی کرسنت، چهار ماه پیش‌تر، مهرماه سال ۱۳۹۴، در جریان سفرش به ایران بازداشت شد.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.