گزارشی از آخرین وضعیت عباس، افشین و رامین حسین پناهی

یکشنبه, 29ام مرداد, 1396
اندازه قلم متن

پس از گذشت حدود دوماه از بازداشت افشین، عباس و رامین حسین پناهی توسط نیروهای امنیتی، مادر افشین حسین پناهی موفق به ملاقات با فرزند خود شد. این ملاقات در محل اداره اطلاعات سنندج و با حضور ماموران امنیتی صورت گرفت. از سرنوشت دو بازداشت شده دیگر کماکان اطلاعی در دست نیست. وضعیت رامین حسین پناهی که بصورت زخمی توسط نیروهای سپاه پاسداران بازداشت شده است نگران کننده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، پس از گذشت ۵۷ روز از بازداشت افشین حسین پناهی و خلف وعده چند باره مسئولین نهایتا به مادر این زندانی اجازه داده شد برای دقایقی کوتاه با فرزند خود در محل اداره اطلاعات سنندج در حضور ماموران امنیتی ملاقات کند.

پیش تر نهادهای امنیتی با تهدید و وعده ملاقات والدین سالخورده این زندانی را مجبور به حضور در مقابل دوربین نهادهای امنیتی کرده بودند و از آنان خواسته بودند در حالی که اساسا تا آن زمان از سرنوشت فرزندان خود بی خبر بودند از سلامت آنان سخن بگویند.

یک منبع نزدیک به خانواده حسین پناهی ضمن تایید این واقعه به هرانا گفت که خانواده حسین پناهی کماکان از سرنوشت عباس و رامین بی اطلاع هستند و افشین هم در زمان ملاقات بر بی اطلاعی خود از وضعیت برادرش تاکید کرده بود.

این منبع مطلع افزود “خانواده حسین پناهی با توجه به زخمی بودن رامین بسیار نگران او هستند. آنها در مرحله اول فقط میخواهند از زنده بودن او اطمینان حاصل کنند برای همین به تمام مراجع قضایی یا امنیتی مراجعه کردند اما وزارت اطلاعات می گوید رامین توسط سپاه بازداشت شده ولی سپاه برخلاف این را می گوید و به همین شیوه از پاسخگویی طفره می روند. روشن بودن سرنوشت و وضعیت رامین حق متقابل و سلب نشدنی او و خانواده اش است.”

لازم به یادآوری است روز جمعه مورخ اول تیرماه چهار تن از اعضای یک حزب سیاسی در کمین نیروهای قرارگاه حمزه سپاه پاسداران افتادند. طی تبادل آتش صورت گرفته سه تن از اعضای این حزب به نامهای حامد سیف پناهی، بهزاد نوری و صباح حسین پناهی جان باختند و نفر چهارم به نام رامین حسین پناهی در حالی که از ناحیه کمر و پا مورد اصابت سه گلوله قرار گرفته بود، دستگیر شد.

پس از واقعه روز جمعه در سنندج نیروهای امنیتی به بازداشت تعدادی از اقوام چهار فرد حاضر در درگیری پرداختند از جمله در همان روز واقعه، ۱ تیرماه ۱۳۹۶، افشین حسین پناهی، برادر رامین در منزل شخصی خود بازداشت شد سپس ۴ تیرماه ۱۳۹۶، انور حسین پناهی، دیگر برادر رامین و ۵ تیرماه ۱۳۹۶، زبیر، احمد و انور حسین پناهی از جمله پسرعموهای رامین توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند و اندکی بعد نیز عباس حسین پناهی از بستگان نزدیک این خانواده.

رامین و صباح نسبت دایی و خواهرزادگی در این میان داشتند. نسبت نزدیک این دو فرد حاضر در واقعه سنندج باعث شد تا دایره بازداشت نیروهای امنیتی پس از این واقعه بر خانواده حسین پناهی در مناطق حومه قروه تمرکز بیشتری پیدا کند.

نیروهای امنیتی پس از دو روز بازداشت انور حسین پناهی و انتقال او به تهران وی را به شرط بازنگشتن به کردستان آزاد می کنند، همچنین سه تن دیگر از بازداشت شدگان نیز به مرور آزاد میشوند ولی عباس، رامین و افشین حسین پناهی کماکان در بازداشت به سر می برند.

خانواده حسین پناهی در تظلم خواهی خود به گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل، خانم اسما جهانگیر نامه ای نوشتند
همچنین باید اشاره کرد روز ۹ تیرماه، سازمان عفو بین الملل که مقر آن در لندن است با انتشار بیانیه ای، بازداشت پنج تن از بازداشت شدگان پس از درگیری اخیر سنندج را به مثابه ” ناپدید شدن اجباری” خواند و خواستار آشکارا شدن سرنوشت و محل نگهداری آنان و همچنین شفاف سازی در رابطه با وضعیت رامین حسین پناهی که پس از درگیری سنندج بصورت زخمی بازداشت شده است شد. این سازمان از مقامات ایرانی خواست هر چه سریعتر به آزادی سایر افرادی که صرفا بخاطر نسبت خانوادگی با رامین حسین پناهی بازداشت شده اند اقدام کند.

در هفته های اخیر نیز نامە سرگشادە جمعی از فعالین مدنی کردستان خطاب بە استاندار در مورد وضعیت رامین حسین پناهی انتشار یافت.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.