روحانی در دفاع از وزرای پیشنهادی: راه صاف و ساده‌ای پیش روی ما نیست/ برخی‌ها می‌گویند برای تامین امنیت کشور باید آزادی را قربانی کنیم

یکشنبه, 29ام مرداد, 1396
اندازه قلم متن

رئیس‌جمهور گفت: هر دوی ما یعنی دولت و مجلس بار سنگین انجام مطالبات ملی ملت رشید و بزرگ را بر دوش گرفتیم. همه ما می‌دانیم شرایط ما آسان نیست. هم شما نمایندگان کاملا مطلع هستید هم ما در دولت اطلاع داریم راه صاف و ساده‌ای پیش روی ما نیست.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی با حضور در صحن مجلس در دفاع از وزرای پیشنهادی خود عنوان کرد: بسیار سپاسگزارم از نمایندگان مجلس، هیات رئیسه محترم و به ویژه ریاست مجلس که در طول این ۵ روز کاری برخی روزها هم صبح و هم بعد از ظهر مجلس مشغول کار بود. مردم ما هم خوشبختانه توجه ویژه‌ای به مذاکرات مجلس داشتند.

شاهد یک کار حرفه‌ای مجلس در این دوره بودیم

او افزود: ما شاهد یک کار حرفه‌ای مجلس در این دوره بودیم. همیشه مجلس شورای اسلامی اصول قانونی و اخلاقی را مورد مراعات قرار می‌دهد؛ این بار بیشتر. همه نمایندگانی که به عنوان موافق یا مخالف صحبت کردند کاری کارشناسانه طبق اعتقاد و عقیده و مستندات و اطلاعاتی که داشتند ارائه کردند، جز این از مجلس شورای اسلامی توقع دیگری نیست.

دولت و مجلس بار سنگین انجام مطالبات ملی را بر دوش دارند

رئیس‌جمهور با بیان اینکه هر دوی ما یعنی دولت و مجلس بار سنگین انجام مطالبات ملی ملت رشید و بزرگ را بر دوش گرفتیم، اظهار داشت: همه ما می‌دانیم شرایط ما آسان نیست. هم شما نمایندگان کاملا مطلع هستید هم ما در دولت اطلاع داریم راه صاف و ساده‌ای پیش روی ما نیست. در شرایط امروز دنیا، برای اروپا و افریقا و دیگر قاره‌ها هم مسیر حکمرانی ساده نیست تا چه رسد به ما در این منطقه پر آشوب و مشکلاتی که از گذشته باقی مانده است.

روحانی ادامه داد: همه می‌دانیم بودجه چقدر است. بودجه حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان است که بر مبنای همین محاسبات اخیر هم به سازمان برنامه گفتم شرایط جدید به همه وزرا ابلاغ شود. از این میزان ۴۰ هزار میلیارد تومان در سال گذشته برای صندوق‌های بازنشستگی دادیم که مربوط به دولت و بودجه نیست و خود صندوق‌ها باید متکفل باشند.یک وقت خزانه خالی را گرفتیم بعد هم دیدیم صندوق‌های ما همه خالی بوده است.

صندوق‌ها قادر به انجام تعهدات خود نیستند

او اضافه کرد: هیچ صندوقی امروز حتی آنهایی که فکر می‌کنیم وضعشان خوب است، قادر به انجام و پرداخت تعهدات خود نیستند. وقتی در بودجه ۳۰۰ هزار میلیاردی دولت، مجبوریم ۴۰ هزار میلیارد تومان آن را به صندوق بدهیم و از طرفی، دولت بالای ۴۰ هزار تومان بابت یارانه بپردازیم و ۶۰ هزار میلیارد تومان را هم به صندوق ملی توسعه بدهیم. اگر بخواهیم بدهی دولت به بانک‌ها و پیمانکاران را هم حساب کنیم دیگر چیزی ته آن بودجه برای دولت باقی نمی‌ماند.

شرایط سختی را در پیشرو داریم

رئیس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه ما شرایط سختی را در پیشرو داریم که آسان نیز نیست، تصریح کرد: در این شرایط سخت، همه تصمیم گرفتیم تا براساس توفیقی که خداوند به ما داده است، به مردم خدمت کنیم. این از الطاف الهی است که خدا فرصتی را به انسانی بدهد تا او به یک ملت یا منطقه یا جهان کمک کند. این توفیق هم‌اینک هم بر دوش وزرا و هم معاونان و هم نمایندگان مجلس است.

وزرا را تشویق کرده و کمک کنید

روحانی با بیان اینکه وقتی شما به وزرا رای اعتماد می‌دهید یعنی ما با هم کاری را شروع کردیم، خاطرنشان کرد: من از نمایندگان مجلس می‌خواهم همانطور که وظایف نظارتی خود را به خوبی انجام می‌دهند، سوال می‌کنند، تذکر می‌دهند و حتی استیضاح می‌کنند، وزرا را هم تشویق کرده و کمک کنند. آنها نیازمند حمایت مادی و معنوی شما هستند. کمک مادی شما قوانین شماست و کمک معنوی این روحیه‌دهی و تشویق است.

نقدها به ورزای ما کمک می‌کند

او با اشاره به موافقت‌ها و مخالفت‌های صورت گرفته طی روزهای اخیر در مجلس ابراز داشت: در طول پنج روز شما نمایندگان، نکات فراوانی را بیان کردید. من موفق نبودم همه را بشنوم ولی خلاصه گزارش را خوانده و دیده‌ام. به نظر من آنها که مخالف یا موافق بودند، نقدهایی را بیان کردند و اشکالاتی را مطرح و پیشنهاداتی را دادند، از آنها ممنونیم چون به وزرای ما کمک کردند.

مردم به برنامه‌های رئیس جمهور رای داده‌اند

او افزود: رئیس جمهور یک بار برنامه‌اش را به رای مستقیم مردم گذاشته و خوشبختانه صداوسیما در این دوره برخلاف دوره‌های قبل، تبلیغش این بود که رای به فرد نمی‌دهید بلکه به برنامه رای می‌دهید و از او برنامه بخواهید. شما برنامه رئیس‌جمهور را بررسی می‌کنید هرچند به رای نمی‌گذارید و آیین‌نامه هم به درستی این مسئله را پیش‌بینی کرده است چون مردم به آنها رای دادند. با این حال، نمایندگان به عنوان مخالف صحبت کرده و نقد می‌کنند و ما باید نقد آنها را مورد توجه قرار داده و اگر برنامه‌‌مان اشکال دارد، آن را تصحیح کنیم.

رئیس جمهور با یادآوری برنامه وزرای پیشنهادی نیز بیان کرد وزرا برنامه‌ای را به شما ارائه می‌دهند و شما آنها را مورد بررسی و نقد قرار می‌دهید؛ بسیاری از نقدهای شما، ایرادهای واردی است که بر آن اسا، برنامه وزرا باید تصحیح شود. وزرا باید آن برنامه را تدقیق، تصحیح و اصلاح کنند.

خواست من از مجلس هر ۱۷ وزیر است

روحانی با بیان اینکه خواست من از مجلس هر ۱۷ وزیر است و ان‌شا الله به همه آنها رای قاطع می‌دهید تا کارمان را زودتر شروع کنیم، یادآور شد: وزرای معرفی‌شده بی‌نقص نیستند. هیچ‌کدام از ما بی‌نقص نیستیم اما من همه تلاشم را به کار بسته و با همه مشورت کرده و حرف بسیاری را به جان خریده و گوش کردم. با فراکسیون‌های سه‌گانه مجلس نشستیم و نکات مهم و ارزشمند آنها را شنیده و درکنار هم قرار دادیم و بهترین‌هایی که می‌توانسیتم انتخاب کنیم، معرفی کردیم.

فردی را به‌خاطر رفاقت در لیست قرار نداده‌ام

او خطاب به نمایندگان مجلس بیان کرد: خدا را گواه می‌گیرم اگر برای هر وزارتخانه‌ای فردی قوی‌تر، سالم‌تر، توانمندتر و کارآمدتری وجود داشت، تردید به خودم راه نمی‌دادم و به شما معرفی می‌کردم. خدا گواه است که هیچ‌گاه بر مبنای اینکه فرد با من رفاقت قدیمی و اینکه در چهار سال گذشته دولت، چگونه با هم رفتار کرده‌ایم فردی را در لیست قرار نداده‌ام.

دولت دوازدهم برای اصولگرایی، اصلاح‌طلبی و اعتدالگرایی است

رئیس دولت تدبیر و امید تاکید کرد: هیچ‌گاه جناح برای معرفی افراد مطرح نبوده است و دولت دوازدهم برای اصولگرایی، اصلاح‌طلبی و اعتدالگرایی است. ما به اصول، اصلاح و اعتدال اهمیت خواهیم داد و با این سه مولفه رشد خواهیم کرد.

تلاش کردیم تا بهترین افراد معرفی شوند

روحانی با بیان اینکه ما تلاشمان را کردیم تا بهترین افراد معرفی شوند، گفت: شما هم به بررسی و تحقیق در این چند روز پرداختید و بیانات خود را مطرح کردید. پیشنهاد از ماست و رای از شما است.

امید بر این است که هرچه زودتر دولت را شروع کنیم

او با بیان اینکه ای کاش قانون اجازه می‌داد همه وزرا یکجا مورد بررسی و گرفتن رای اعتماد قرار بگیرند نه به صورت تک‌تک اظهار داشت: کاش می‌شد مانند سایر دنیا هیات وزیران یکجا مورد ارزیابی قرار بگیرد اما متاسفانه در حال حاضر این اتفاق نیفتاده است. امید بر این است که هرچه زودتر دولت را شروع کنیم.

رئیس‌جمهور با یادآوری خاطره‌ای از زمان حضورش در مجلس تصریح کرد: خدا رحمت کند یکی از شهدای مجلس را؛ هنگام صدور اعتبارنامه‌ها در مجلس اول به خاطر دارم که می‌گفت به فلانی رای ندهید تا در انتخابات میان‌دوره رقیبش که از او بهتر است وارد مجلس شود. این را به این خاطر گفتم که به یاد داشته باشید نباید این تفکر را داشته باشیم که به وزیری رای ندهیم تا فردی قوی‌تر جایگزین او شود.

اولویت ما سرعت بخشیدن برای شروع کار است

روحانی با بیان اینکه ما باید مصالح و منافع را کنار هم بسنجیم، خاطرنشان کرد: اگر یک وزیری که معرفی می‌شود رای نیاورد، ما باید برای وزارتخانه او سرپرست انتخاب کنیم که این کار خود به خود چندین ماه باعث عقب‌افتادگی کار دولت می‌شود. شاید اولویت ما سرعت بخشیدن برای شروع کار است.

پنج سال قبل دولت یازدهم اشتغال صفر بود

او اضافه کرد: در دولت‌های قبلی به یاد ندارم که مقام معظم رهبری آنگونه که در خطبه‌های نماز عید فطر امسال تاکید کردند دولت هرچه سریع‌تر کار خود را آغاز کند، توصیه‌ای داشته باشند. حال چرا نظر آقا بر این بود و برای چه آن را عنوان کردند؟ این فرمایشات وظیفه ما را سنگین می‌کند. ما باید کشور را متحول کنیم. درست است که اشتغال در دولت یازدهم توفیق نسبی داشته اما باید گام‌های بسیار بلندی برداریم. چه کنیم که در پنج سال قبل دولت یازدهم اشتغال صفر بود و همه مسائل به دوش ما افتاد.

به وزرا گفته‌ام اشتغال اولویت ما است

رئیس دولت تدبیر وامید با یادآوری وضعیت تولید اشتغال خالص و غیرخالص ابراز داشت: در دولت یازدهم، ۶۰۰ هزار اشتغال خالص، ۹۰۰ هزار اشتغال غیرخالص به وجود آمد که کار کمی نیست اما با این وجود ما عقب هستیم. باید چه کار کنیم؟ من به تک‌تک وزرای دولت دوازدهم هم گفته‌ام اشتغال اولویت ما است و علاوه بر میزان معمول آن باید فرصتی مازاد ایجاد کنیم. ما در دولت دوازدهم امنیت، آزادی و آرامش را به وجود خواهیم آورد.

زمانی یک در با یک قفل به نام تحریم روبروی ما بود

روحانی با اشاره به سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ بیان کرد: براساس سند چشم‌انداز ما باید در سال ۱۴۰۴ کشور پیشرفته‌ای باشیم. بیش از نیمی از زمان را از دست داده‌ایم و فقط ۸ سال باقی مانده که باید گام‌های بلندی برداریم. یک زمانی یک در با یک قفل به نام تحریم روبروی ما بود حال این قفل و در شکسته است بعضی‌ها می‌خواهند همان جای اول بایستند و نتیجه را ببینند. تکانی بخورید، راه باز و فرصت‌ها فراهم است.

مخالف و موافق باید به صحنه بیایند

او تاکید کرد: امروز همه با هم باید به صحنه بیایند؛ مخالف و موافق؛ ۱۶ میلیونی و ۲۴ میلیونی نداریم. بحث اشتغال جوانان ما است و سرمایه‌گذاری و ایجاد فناوری است که باید تقویت شود.

نمی‌توانیم رو در روی تکنولوژی بایستیم و بگوییم که بومی است

رئیس جمهور با اشاره به صنعت خودروسازی یادآور شد: ۵۰ سال است که یکی از صنعت‌هایی که قبل و بعد از انقلاب در آن فعالیت کردیم، خودروسازی است. آیا توانستیم با خودرو بازار آسیا و شرق و غرب را به دست آوریم؟ فناوری تغییر می‌کند و با فناوری قدیمی کسی دیگر آن خودرو با اصطکاک و مصرف زیاد را نمی‌خورد. نمی‌توانیم رو در روی تکنولوژی بایستیم و بگوییم که بومی است.

نمی‌توانیم در دنیای امروز شوخی کنیم

روحانی با تاکید بر اینکه باید صادرات غیرنفتی داشته باشیم و نمی‌توان بر نفت متکی بود، عنوان کرد: مگر می‌شود بدون تکنولوژی با دنیا رقابت کرد و از یک میدان نفتی ۵۰ هزار نفت استخراج کنیم؟ تا ۳۰ سال دیگر نفت تمام شود اما با تکنولوژی می‌توانیم تا ۳۰ سال دیگری ارزآوری داشته باشیم. نمی‌توانیم در دنیای امروز شوخی کنیم. لذا یک کشور اروپایی که می‌گوید استخراج نفت را به ۸۰ هزار می‌رسانیم، کشور اروپایی دیگر به ۱۲۰ هزار بشکه می‌رسد که این نشات گرفته از تکنولوژی است پس ما باید اگر می‌خواهیم منابع نفتی، گازی ما تحرک پیدا کند نیازمند تکنولوژی به‌روز هستیم.

نیازمند ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه برای نفت و گاز هستیم

او ادامه داد: امروز هم سرمایه و هم تکنولوژی می‌خواهیم. ما نیازمند ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه برای نفت و گاز هستیم که بیش از ۱۰۰ میلیارد پروژه آماده است.

به فناوری روز دنیا برای ایجاد اشتغال نیازمندیم

رئیس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه درفضای مجازی نیازمند فناوری هستیم، گفت: چرا یک شبکه مجازی ایرانی به یک میلیون کاربر که می‌رسد هنگ می‌کند اما شبکه‌های مجازی خارجی با ۵۰ میلیون کاربر مشکلی ندارد. ما باید در زمینه فناوری پیشرفت کنیم و برای اینکه مسئله بیکاری را برای جوانان حل کرده و بتوانیم اشتغال ایجاد کنیم به فناوری روز نیازمندیم.

بزرگترین وظیفه ظریف ایستادگی در کنار برجام است

روحانی با بیان اینکه یکی از وظایف وزارت امور خارجه فعالیت اقتصادی است، اظهار داشت: وزیر امور خارجه ما در این دوره بزرگترین وظیفه‌اش این است که کنار برجام بایستد و نگذارد آمریکا و دشمنان موفق شوند. آنکه در برابر برجام سینه سپر می‌کند در برابر استکبار جهانی ایستادگی کرده است اما آنکه در برابر آمریکا خم می‌شود و می‌خواهد زودتر توافق هسته‌ای را برهم زند و آنها را هول دهد به عدم تعهد به برجام دشمنان را کمک می‌کند.

نمی‌توانیم برای پیشرفت ایران به سمت سعی و خطا برویم

او با بیان اینکه بعضی‌ها شوخی می‌کنند و عادت دارند جملاتی را بیان کنند که نباید بترسیم بلکه باید وظیفه خود را انجام دهیم، تصریح کرد: وزارت امور خارجه باید در بخش سرمایه خارجی تسهیلاتی را در نظر بگیرد. ما نمی‌توانیم در شرایط امروز برای پیشرفت ایران به سمت سعی و خطا برویم. دیگر آن زمان گذشته و مردم از ما نمی‌پذیرند. در زمان انقلاب که بر سرکار آمدیم جوان بودیم اما اکنون ۴۰ سال گذشته و نباید درصدد سعی و خطا باشیم بلکه باید از تمام تجربه ۴۰ ساله و جهانی که داریم استفاده کرده و کشور را به حرکت در آوریم.

وزارت امور خارجه باید سرمایه‌گذاری را تسهیل کند

رئیس دولت تدبیر و امید افزود: با همسایگان که وارد تعاملاتی می‌شویم و در برخی از اتحادیه‌ها، وقتی مشارکت می‌کنیم می‌بینیم راه باز می‌شود بنابراین وزارت امور خارجه باید سرمایه‌گذاری را تسهیل کند. وزارت اقتصاد وظیفه‌اش سرمایه‌گذاری است. باید وزارتخانه‌ها موانع سرمایه‌گذاری داخلی را برطرف کند.

به دنبال معرفی ۱۷ قهرمان ناهماهنگ نبودم

روحانی با اشاره به وزرای پیشنهادی خاطرنشان کرد: از اهداف من این است که این تیم با یکدیگر هم‌افزایی داشته باشند. به دنبال این نبودم که ۱۷ نفر قهرمان ناهماهنگ معرفی کنم و به دنبال یک تیم و هیات وزیران هماهنگ هستم. به طور مثال در ورزش اگر یک تیم ورزشی را به میدان بفرستیم و خیلی هم حرفه‌ای باشند اما ناهماهنگ عمل کنند، فایده‌ای ندارد.

هماهنگی در دولت بسیار حائز اهمیت است

رئیس جمهور تاکید کرد: در معرفی وزرا تلاش شده یک تیم ۱۷ نفره که بعداً با معرفی وزیر علوم یک تیم ۱۸ نفره را تشکیل داده و در کنار هم قرار گیرند. هماهنگی در دولت بسیار حائز اهمیت است و در کار اجرایی همه باید کنار یکدیگر بایستند.

به زنگنه گفتم وزیری می‌خواهم که اسمش برند باشد

روحانی با اشاره به معرفی وزیر نفت ابراز داشت: من اصرار داشتم آقای زنگنه بار دیگر به عنوان وزیر نفت معرفی شود که البته خود ایشان جوانی را پیشنهاد دادند و گفتند که خود به عنوان مشاور در کنار او کمک می‌کنند. در آغاز پیشنهاد ایشان وسوسه‌انگیز بود ولی بعدا به آقای زنگنه گفتم من ۱۰۰ میلیارد سرمایه خارجی می‌خواهم آیا این جوان می‌تواند این کار را انجام دهد که زنگنه به تردید افتاد و من به ایشان گفتم وزیری می‌خواهم که اسمش برند باشد.

نام ظریف یک برند جهانی است

او با بیان اینکه برخی وزرا در دنیا اسمشان برند جذابی است، عنوان کرد: آقای ظریف نامش یک برند در عرصه جهانی است و این برای دولت مهم است. همچنین برای من مهم است که وزیر نفت کسی باشد که بتواند سرمایه به کشور وارد کند و همچنین وزیر اقتصاد هم بتواند سرمایه‌گذاری در کشور ایجاد کند.

رئیس دولت تدبیر و امید ادامه داد: آقای آخوندی را می‌خواهم که وقتی خواستیم هواپیما بخریم نگوید پول را از کجا بیاوریم و به دنبال رانت دولتی نباشد بلکه وزیری می‌خواهم که بگوید من هواپیما می‌خرم، قرارداد می‌بندم و سرمایه آن را تامین می‌کنم تا به دولت هم اعتماد کنم و وزیر در جای خود نقش بسزایی دارد.

ربیعی در دل کار و کارگران رشد کرده است

او با بیان اینکه من وزیری را می‌خواهم تا با نقش خود سرمایه خارجی را جذب کرده و اشتغال ایجاد کند، گفت: ربیعی در دل کار و کارگران رشد کرده و بزرگ شده است. ربیعی اگر امروز می‌تواند برود در میان کارگران حرف بزند. کارگران بزرگترین سرمایه ملی ما هستند و بدون حضور آنها توسعه و رشد کشور امکانپذیر نیست. بنده ممکن است وزیر کار بشوم و بروم در میان کارگران برای آنها حرف بزنم ولی آنها می‌گویند روحانی کی کارگر بوده و کارگری کرده است؟ البته اگر من درمیان کشاورزان بروم، مشکلی ندارم چون در نوجوانی کشاورزی کرده‌ام.

برای چابک‌سازی وزارتخانه‌ها لایحه به مجلس داده‌ایم

رییس جمهور با بیان اینکه برای وزارت کار مهم است که کارگران به وزیرش اعتماد کنند، اظهار داشت: شما نمایندگان وزارتخانه بزرگی را درست کردید. البته ما می‌خواستیم این وزارتخانه‌های بزرگ را از یکدیگر جدا کنیم و به همین خاطر، لایحه هم داریم. حرفی هم نداریم، هرگاه شما نمایندگان این وزارتخانه‌ها را جدا کردید، ما وزیر جدیدی را معرفی می‌کنیم. مجلس اگر نظرش بر این قرار گرفت وزارتخانه‌ها را چابک‌تر، کوچکتر و فعال کند، ما از آن استقبال کرده و حرفی نداریم. ما در این باره لایحه را داده‌ایم و هر چیز مصلحت کشور است، انجام دهیم.

شریعتمداری با مسائل همه استان‌ها آشنا است

روحانی با بیان اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت وزارتخانه سنگین و بزرگی است، تصریح کرد: آقای شریعتمداری فرد پر تجربه‌ای است. او به همه استان‌ها مسافرت کرده و به مسائل همه استان‌ها آشنا است. او قبل از ما به همه استان‌ها رفته، به همه پروژه‌ها رسیدگی کرده و از مسائل استان‌ها آشناست. وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارتخانه بزرگی است که وزیرش تجربه صنعت و معدن را می‌خواهد. به آقای شریعتمداری گفتم با معاونان قوی این مسئله باید جبران شود. وزیر مدیریت قوی می‌خواهد تا معاونان خود را هماهنگ کرده و در هیات دولت با وزرای دیگر همراه باشد. امیدوارم او با رای اعتماد کار خود را شروع کند. به او کمک کنیم و اگر روزی این وزارتخانه را ازهم جدا شود ایشان از این مسئله حتما خوشحال می‌شود.

با ربیعی صحبت کردم یک چهره بنام صنعتی مدیر شستا شود

او با اشاره به صحبت‌های خود با وزیر کار خاطرنشان کرد: من به ربیعی در خصوص شستا و صندوق‌ها بحث‌های زیادی کردم. این بار نیز با ایشان در این باره حرف زدیم تا چهره‌های بنام صنعتی مدیریت شستا را برعهده بگیرد تا بار از دوش ایشان برداشته شود. سیاست‌های کلی این مسئله را به ما می‌گوید بنگاه‌های صنعتی را به بازار آورده و بفروشیم تا وزارتخانه‌های ما از بار بنگاهداری سبک شوند چراکه این مسئله مسئله هیچ تناسبی با کار وزارتخانه‌ها ندارد. بنگاهداری توسط وزارتخانه‌ها، کار نادرست و غیر دقیقی بوده که از گذشته انجام شده و ما باید از آن رهایی پیدا کنیم.

رئیس جمهور اضافه کرد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید با وزارت بهداشت درخصوص طرح تحول سلامت هماهنگ شود و به این خاطر به آقای ربیعی اصرار کردیم بیاید و مسئولیت را برعهده گیرد.

وزارت علوم و آموزش و پرورش برای اشتغال باید متحول شوند

روحانی با بیان اینکه اگر می‌خواهیم اشتغال ایجاد کنیم وزارت آموزش و پرورش و علوم ما متحول شود، ابراز داشت: اولین صحبتم به آقای بطحایی این بود که مهارت دانش‌آموزان را باید بالا ببری. گفتم دانش‌آموز کلاس یازدهم و دوازدهم باید به جایی برسند که بنگاه‌ها برای او دعوا کرده و آن را جذب کنند. آقای ربیعی نیز در این بار برنامه دقیقی طراحی کرده و ان‌شاالله آن را اجرا خواهیم کرد.

برای احکام وزرا پیوست‌هایی را آماده کرده‌ایم

او با بیان اینکه ما احکام هر ۱۷ وزیر را آماده کردیم، عنوان کرد: البته هر چه مجلس نظر بدهد، ما آن را بر چشم گذاشته و قبول داریم. با این حال، برای هر وزیر پیوست حکمی نیز آماده کردیم. در این پیوست مواردی عام است که آنها شامل حقوق شهروندی، شفافیت، مبارزه با فساد، محیط زیست و مسائل زیست محیطی، اشتغال زنان و جوانان، استفاده از اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی ست. البته برای هر وزارتخانه مواردی هم پیش‌بینی شده است که آنها باید مراعات بکنند.

فناوری ارتباطی از ارتباطات هم مهمتر است

رئیس دولت تدبیر و امید درخصوص وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات یادآور شد: معرفی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اولین تجربه ما از جوانان است. علت اینکه گفتم آقای جهرمی این مسئولیت را بپذیرد بخاطر آن است که از ارتباطات مهمتر، فناوری‌های ارتباطی، فضای مجازی و سایبری است. فناوری از ارتباطات هم بسیار مهم‌تر است.

برخی‌ها می‌گویند برای استقلال و امنیت کشور باید آزادی را قربانی کنیم

روحانی با یادآوری اینکه برخی‌ها فکر می‌کنند میان امنیت و آزادی سازگاری نیست، بیان کرد: قانون اساسی بر استقلال، آزادی و امنیت کشور تاکید می‌کند. برخی‌ها می‌گویند برای استقلال و امنیت کشور باید آزادی را قربانی کنیم. بعضی‌ها چنین تفکری داشته و دارند ولی ما قبول نداریم که برای تامین امنیت، آزادی را ذبح کنیم یا بالعکس. این دو باید در کنار هم باشند.

امنیت با اسلحه و تفنگ به وجود نمی‌آید

او با بیان اینکه ما آزادی مسئولانه را می‌خواهیم و امنیتی را هم می‌خواهیم که بر دوش آزادی، آگاهی و ملت باشد، گفت: ما آزادی مسئولانه می‌خواهیم. ما امنیتی را می‌خواهیم که هشیارانه باشد. امنیت با اسلحه و تفنگ به وجود نمی‌آید بلکه با مشارکت‌های اجتماعی و حضور مردم معنا پیدا می‌کند البته ما به سلاح نیز نیاز داریم و به دنبالش خواهیم بود.

جهرمی از طرف علوی و واعظی به جلسات شورای عالی مجازی می‌آمد

رئیس جمهور با اشاره به وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری برای کابینه دور دوم ریاستش اظهار داشت: من در شورای عالی مجازی، بارها آقای آذری جهرمی را دیدم؛ چه آن هنگام که از طرف آقای علوی و وزارت اطلاعات می‌آمد و چه زمانی که از طرف آقای واعظی در جلسات حضور پیدا می‌کرد. در هر دو سمت، آقای جهرمی امنیت و آزادی را باهم می‌دید؛ اگر کسی فکر می‌کرد ایشان آزادی را به مذبح می‌برد، سخت در اشتباه است.

وزیر ارتباطات مسائل امنیتی را بلد نباشد، گیرش می‌اندازند

روحانی با اشاره به برنامه‌هایش در دولت دوازدهم تصریح کرد: مسائل پیچیده‌ای پیش‌روی ما است. آن وقت شما می‌پرسید چرا وزیر ارتباطات و فناوری باید امنیتی باشد؟ چون اگر بلد نباشد روز اول گیرش می‌اندازند. البته اگر من حضور نداشته باشم. البته اگر من حضور داشته باشم جوابشان را می‌دهم چون به مسائل امنیتی آشنا هستم.

می‌توانیم یک جوان را بیاوریم و موفق شویم

او با بیان اینکه آزادی مردم، شبکه‌های اجتماعی و اشتغال در فضای مجازی باید حفظ شود، خاطرنشان کرد: اگر جوانی را بیاوریم می‌گویند باید پله‌پله بالا بیاید. اگر شخصی را معرفی کنیم که پلکان را طی کرده باشد، می‌گویند سنش بالاست و چرا جوانان را نیاوردی. ما می‌توانیم یک جوان را بیاوریم و موفق شویم.

منتقد نباید از وزیر اطلاعات بترسد

رئیس شورای عالی امنیت ملی درخصوص وزارت پیشنهادی اطلاعات ابراز داشت: مشکلات زیادی در کشور وجود داشت. آقای علوی به خوبی آنها را رصد کرد. او هیچ‌گاه آزادی را پای درخت امنیت قربانی نکرده است. ما وزیر اطلاعاتی را می‌خواهیم که مردم از اسمش و مامورش نترسند بلکه این خائنین باشند که از نام او و مامورانش بترسند. منتقد نباید از وزیر اطلاعات بترسد ولی ضد این نظام باید بترسد.

وزارت اطلاعات در برخی از زمینه‌ها نیمه موفق بوده؛ به علوی شرط کردیم آنها برطرف شود

روحانی خطاب به نمایندگان مجلس بیان کرد: وزارت اطلاعات انصافاً خیلی موفق بوده و در بعضی از مواقع نیز نیمه‌موفق بوده است. ما با آقای علوی شرط کردیم که این مشکلات را برطرف کند. وزارت اطلاعات در شناسایی گروهک‌های تروریستی انصافاً موفق بوده و به خوبی کار کرده است. در ضد جاسوسی رویکرد مناسبی داشته‌ایم. من نمی‌دانم چرا هرکسی با یک خارجی حرف بزند، می‌گویند جاسوس است اما انصافاً وزارت اطلاعات آقای علوی در این مباحث تخصص دارد و بسیار خوب عمل می‌کند.

حجتی کارهای بسیار بزرگی انجام داده است

او با اشاره به محمود حجتی، وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی یادآور شد: آقای حجتی یک کار بسیار بزرگی انجام داد. آمار و ارقام نشان می‌دهد اگر سال ۹۴ رشد ۵ درصدی کشاورزی نبود، ما با رشد اقتصادی منفی روبرو بودیم. همه توان خود را باید بگذاریم. مسئله نخست، مسئله آب و بعد محیط زیست است که باید برطرف شوند. آقای حجتی یک فرد کاردان در حوزه کشاورزی است. عده‌ای می‌گویند که رشته تحصیلی ایشان چیست؟ من به این بزرگان می‌گویم آقای حجتی را پشت همین تریبون با خبره‌ترین فرد در حوزه کشاورزی که ۱۰ مدرک دکتری هم داشته باشد، روبرو کنید. مشاهده خواهید کرد از الف تا ی کشاورزی را توضیح خواهد داد و او جلوتر است.

حجتی برای انجام برخی از کارها از من اجازه شرعی می‌گرفت

رئیس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه با حضور حجتی تنش بازار غذایی ما کمتر شده و امنیت غذایی ما بسیار زیاد شده است، عنوان کرد: شهادت می‌دهم وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی یکی از پاکدست‌ترین افراد است. به یاد دارم که در دولت یازدهم برای انجام برخی از کارها ایشان از من اجازه شرعی می‌گرفت.

طرح تحول سلامت نیازمند اصلاح و تغییر است

روحانی در ادامه به وزیر پیشنهادی وزارتخانه بهداشت، درمان و‌آموزش پزشکی نیز اشاره کرد و گفت: دکتر هاشمی جزو وزرایی هستند که همه خدمات او را به خوبی می‌دانند و طرح تحول سلامت کار بزرگی بود که با همکاری سایر وزارتخانه‌ها انجام داد. در سال ۹۴، وضعیت ما از لحاظ اقتصادی دچار مشکلات بسیاری بود و این در حالی است که طرح تحول سلامت استارت خورد. ما نمی‌گوییم که این طرح نیاز به اصلاح و تغییر ندارد. قطعا با توجه به اینکه ما در سال یک میلیون افزایش جمعیت داریم باید برای خدمات بیشتر برنامه‌های جدیدتری را هم داشته باشیم.

آوایی در زمینه حقوق بشر و حقوق شهروندی عمل کند

او در مورد وزیر پیشنهادی دادگستری اظهار داشت: سیدعلیرضا آوایی فردی است با تجربه و صادق که در همه سطوح وزارت دادگستری عملکرد مثبتی داشته است. ما از او می‌خواهیم تا در زمینه حقوق‌بشر، حقوق شهروندی، تعزیرات و ارتباط بین سه قوه عملکرد مثبتی داشته باشد.

امیر حاتمی وحدت بین سپاه و ارتش را افزایش دهد

رئیس شورای عالی امنیت ملی با اشاره به وزیر پیشنهادی دفاع تصریح کرد: امیر حاتمی خدمات بسیاری ارائه داده است که ما می‌خواهیم در چهار سال پیش‌رو بتواند وحدت بین سپاه و ارتش را افزایش دهد. همچنین با تجربه‌ خوبی که وی دارد می‌توانیم فناوری‌های دفاعی را افزایش دهیم زیرا منطقه خطرات زیادی ما را تهدید می‌کند.

شرط ما اعتدال است

روحانی در مورد وزیر پیشنهادی وزارت کشور خاطرنشان کرد:‌ رحمانی فضلی جزو وزرای بسیار خوب کابینه ماست. با توجه به اینکه او کار سنگینی دارد باید شایسته‌سالاری جای جناح‌بندی‌ها بنشیند. شرط ما اعتدال است و از همه جناح‌ها باید در این دولت استفاده شود. او باید با تجربیاتی که دارد با همه ارگان‌ها ارتباطات خوبی تشکیل دهد تا ما در ادامه بتوانیم شاهد موفقیت او در دومین دوره وزارت باشیم.

دیگران حق دخالت در امور مربوط به دولت در عرصه فرهنگی ندارند

او در رابطه با سیدعباس صالحی ابراز داشت: ایشان شخصیت ارزشمندی است و ما از ایشان توقع داریم هم خواست رهبری و هم خواست مردم را در فرهنگ در نظر بگیرد. در توزیع فرهنگ باید مشخص شود که اگر کار برعهده وزیر ارشاد و وزارت فرهنگ است، دیگران حق دخالت ندارند و اگر کار و مسئولیت برعهده دیگران است، دولت دخالت نکند.

قفل کردن آسان است؛ کلیدی را پیدا کنیم تا قفل‌ها را باز کنیم

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه یک برنامه یا اثر مجوزهای لازم را می‌گیرد اما ناگهان زمانی که می‌خواهد در شهرستان اجرا شود، گروهی در سالن را قفل می‌کنند، عنوان کرد: قفل کردن در سالن که آسان است. بیاییم کلیدی پیدا کنیم تا قفل‌ها را باز کنیم. نشاط هنرمندان برای ما بسیار اهمیت دارد و من از آقای صالحی می‌خواهم که برای نشاط هنرمندان و به دنبال آن نشاط مردم برنامه‌ریزی کنند.

کرباسیان مدیر توانمندی است

روحانی همچنین درباره وزیر پیشنهادی اقتصاد نیز یادآور شد: آنچه از آقای کرباسیان می‌خواهیم تلاش و کار بسیار بیشتر در وزارتخانه نسبت به گذشته است. کرباسیان مدیر توانمندی است و این توانایی را دارد که وزارتخانه را به جایگاه خوبی برساند.

بیطرف توانمندی خوبی دارد

او درباره بیطرف وزیر پیشنهادی وزارت نیرو هم بیان کرد: بیطرف توانمندی خوبی دارد و شخصیتی است که می‌تواند کارهای بزرگی انجام دهد. ایشان هم متخصص است و هم تجربه دارد. من در این حوزه چندین نفر را مدنظر داشتم که ایشان بهتر فرد مدنظر بود.

رئیس دولت دوازدهم ادامه داد: مساله آب برای ما بسیار مهم است و امیدوارم ایشان با برنامه‌ریزی به وضعیت مصرف آب سروسامان دهد.

تقاضا می‌کنم به وزرا رای قاطع بدهید

روحانی خطاب به نمایندگان گفت: از همه نمایندگان تقاضا دارم با رای قاطعی که به وزرا می‌دهند، به ما کمک کنند تا شاهد یک تحول اساسی در هیات دولت باشیم. ما آنچه وظیفه‌مان بود انجام دادیم. ما وظیفه داشتیم برای انتخاب وزرا تحقیق کنیم و افرادی را به عنوان وزیر انتخاب کنیم که هم توانایی داشته باشند و هم هماهنگی لازم را با سایر وزرا و هیات دولت داشته باشند.

او بابیان اینکه اگر همه وزرا رای بیاورند و رای بالایی داشته باشند، هم من و هم مردم خوشحال می‌شویم، اظهار داشت: من از شما می‌خواهم که امروز در رای دادن خود و خدای خود را بین خود معین کنید و هرچه را که برای کشور مفید می‌دانید عمل کنید و به آن رای دهید.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.